وضعیت کوچه های خاکی اکبریه بیرجند تعیین تکلیف شود

بیرجند- ایرنا- جلسه شورای شهر بیرجند امروز( شنبه ) در حالی برگزار شد که تعیین تکلیف و چاره اندیشی برای کوچه های خاکی محله اکبریه بیرجند مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا اکبریه یکی از روستاها قدیمی بیرجند است که اینک در قلب شهر و در اطراف عمارت و باغ اکبریه قرار گرفته است و امروز به حکم تاریخی بودن بسیاری امکانات شهری به خصوص ساماندهی معابر محروم است.
معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند در این خصوص گفت: اکبریه روستای تاریخی در دل شهر با ضوابط طرح تفصیلی خاصی است.
علی عدل با اشاره به پیگیری هایی از آبان سال گذشته برای حل معضل معابر این روستا افزود: در واقع متولی این امر آستان قدس و میراث فرهنگی است اما مکاتبات به شهرداری ارجاع می شود.
وی ادامه داد: شهرداری برای آماده کردن زیرساخت ها وارد میدان شد تا آسفالت این معابر را انجام دهد اما میراث فرهنگی اجازه این کار را نداده و اعلام کرد که باید معابر در چهارچوب قوانین محلات تاریخی این معابر سنگ فرش شود.
معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند برآورد اولیه این پروژه را ۲۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: طبق توافق انجام شده شهرداری تامین نیروی انسانی و ماشین آلات را متعهد شده تا با تامین مصالح از سوی میراث فرهنگی کار انجام شود و میراث نیز تا سقف ۵۰ میلیون تومان اعلام آمادگی کرده است.
وی با اشاره به کدی که برای این منظور در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است افزود: این سازمان برای تامین سنگ مورد نیاز با ۵۰ میلیون تومان اعتبار اعلام آمادگی کرده اما تاکنون هیچ مساعدتی از سوی میراث فرهنگی نشده است و حتی مشاهده کردیم که اعتبار مذکور برای دیوار باغ اکبریه هزینه می شود.
یزدان شناس یکی از اعضای شورای شهر بیرجند نیز در این خصوص با بیان اینکه طرح سنگ فرش نیازمند اعتبارات زیادی است گفت: آستان قدس در این زمینه اعلام آمادگی کرده که نیاز است شهرداری پیگیر آن باشد.
عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز با اشاره به پای کار بودن شهردار در این خصوص اظهار داشت: در اولین ملاقات مردمی که شهردار با ساکنان این منطقه داشته عنوان کرده بود« اگر به من باشد همین فردا آسفالت را شروع می کنم» اما میراث فرهنگی اجازه آسفالت نمی دهد.
رضا حسنی صفت با تاکید بر اینکه این منطقه به عنوان یک روستا در مرکز شهر محل تردد گردشگران قرار دارد افزود: مکان های تفریحی خوبی در اینجا وجود دارد اما وضع معابر و کوچه ها مناسب نیست.
وی با بیان اینکه قانون باید برای همه یکسان باشد ادامه داد: میراث فرهنگی با همان قانونی که جلو و پشت باغ اکبریه را آسفالت کرده باید کوچه های اطراف را هم اجازه آسفالت دهد.
این عضوی شورای شهر تصریح کرد: وضع کنونی به لحاظ بهداشتی ، روحی ، روانی و عدالت اجتماعی بسیار نامناسب است و دستگاه های متولی باید به سرعت برای تعیین تکلیف این مشکل اقدام کنند.
وی با اشاره به سهم مسکن و شهرسازی در این خصوص اظهار داشت: سازمان مذکور به عنوان یک دستگاه مسئول در سال ۹۷ هیچگونه اعتباری برای اکبریه اختصاص نداده است.
رئیس شورای شهر بیرجند نیز با تاکید بر اینکه قرار نیست بار کوتاهی سایر دستگاه ها را شهرداری به دوش کشد گفت: میراث فرهنگی و آستان قدس به شورای دعوت شوند تا در این خصوص مذاکره صورت گیرد.
ابراهیم تقی زاده اجرای سنگ فرش را برای بافت تاریخی اکبریه زیبنده تر از آسفالت دانست و افزود: با توجه به حجم این کار اعتبار زیادی نیاز است لذا باید همه دستگاه های متولی پای کار باشند.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیرجند نیز با یاد آوری وظیفه نظارتی شورا گفت: از طرفی هم مکلف هستیم که شهروندان را به حقوق شهروندی واقف کنیم لذا مردم باید بدانند که متولی و مسئول این کار کیست تا مطالبات خود را از آن دستگاه بخواهند.
محمد علی طاهری اظهار داشت: اینکه میراث فرهنگی بودجه ندارد پاسخ قانع کننده نیست بلکه باید برای تامین اعتبار لااقل در بودجه سال آینده پیش بینی لازم صورت گیرد.
جذب مبلغ ۳ میلیارد تومان برای طراحی فضای سبز مناسب در مهر شهر از سوی مسکن و شهرسازی مشروط به ارایه طرح توسط شهرداری از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد با توجه به طراحی پارک خطی در این منطقه طرح پیشنهادی در فاز اول برای انتقال آب ارایه تا این مبلغ سریعتر جذب شود.
ساماندهی نخاله های ساختمانی در شهر از دیگر موضوعات طرح شده در جلسه امروز شورای شهر بود که در این خصوص شهردار بیرجند گفت: تخلیه نخاله های ساختمانی به صورت غیر نظامند انجام می شود لذا فضایی مشخص شده و به پیمانکار واگذار می شود تا این شخص با تعبیه باکس هایی، نخاله های پروژه های ساختمانی را جمع آوری در مکان های مشخص شده تخلیه کند.
محمد علی جاوید افزود: پیمانکار مذکور بابت این خدمت از شهروندان هزینه ای دریافت خواهد کرد و درصدی از سود را به سازمان پسماند شهرداری پرداخت می کند.
وی با اشاره به اجرای موفق این طرح در شهرهای بزرگی همچون مشهد یادآور شد: با این کار اجازه حمل نخاله ساختمانی بر هر کسی داده نمی شود.
شهردار بیرجند با این اطمینان که اجرای طرح مذکور از نیسان ارزانتر تمام شود افزود: نیسان داران هم می توانند تحت پوشش شرکت مجری این طرح همانند تاکسی بار فعالیت کنند.
در پایان هم این طرح تصویب و مقرر شد در قالب مزایده عمومی پیمانکار برای پنج سال انتخاب شود.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =