۱۳۵ صندوق خرد خراسان جنوبی تسهیلات اشتغال دریافت می کنند

بیرجند – ایرنا – مدیر عامل صندوق کارفرینی امید خراسان جنوبی گفت: ۱۳۵ صندوق خرد محلی بانوان و مردان استان که در سامانه کار ثبت شده است برای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، تسهیلات دریافت می کنند.

محمد زنگنه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای این صندوق ها ۳۱ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی با نرخ چهار درصد برای مناطق روستایی و عشایری مرزی و با کارمزد ۶ درصد برای سایر روستاهای استان در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: پذیرش، بررسی، تصویب و پرداخت تسهیلات طرح های اشتغالزا و کارآفرین این صنادیق خرد در حال انجام است.
مدیر عامل صندوق کارفرینی امید خراسان جنوبی بیان کرد: این تسهیلات به صندوق های خرد در رشته های اولویت دار کسب و کار، مصوب کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان پرداخت می شود.
وی گفت: تسهیلات مذکور در راستای کمک به تولید، فرآوری و عرضه محصولات کشاورزی، فرآوری محصولات دامی، صنایع دستی و فرش دستباف، خدمات IT و صنفی، بوم گردی و گردشگری و صنایع کوچک روستایی پرداخت می شود.
زنگنه، اشتغال جدید و پیش بینی شده برای طرح های معرفی شده توسط صنادیق خرد محلی استان را یکهزار و ۳۵۰ نفر اعلام کرد.
وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر در استان، کشاورزی های آب بر و دامپروری های صنعتی بزرگ در برخی از مناطق استان از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار نیست.
مدیر عامل صندوق کارفرینی امید خراسان جنوبی اضافه کرد: در این زمینه بایستی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها که اکثر آنها از طریق کشاورزی و دامداری کوچک سنتی امرار و معاش می کنند نسبت به گسترش و کمک به فعالیت های خرد و کوچک اقدام شود.
وی با تاکید بر اینکه امنیت مرزها و مناطق روستایی توسط روستاییان و عشایر تامین می شود، اظهار داشت: گسترش و کمک به فعالیت های خرد و کوچک در روستاها با همکاری و حمایت سازمان ها و دستگاههای اجرایی متولی باید انجام شود.
زنگنه عنوان کرد: در این زمینه آموزش تخصصی روستاییان و عشایر و تخصیص اعتبارات ارزان قیمت از اولویت های حال حاضر استان است.
وی گفت: اعتبار لازم برای پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری وجود دارد اما نبود مجوز های لازم برای شروع فعالیت کسب و کار و زمان بر بودن اخذ این مجوز های برای متقاضیان از جمله مشکلات متقاضیان است.
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان ادامه داد: تامین نکردن وثایق و ضمانت نامه برای دریافت تسهیلات توسط متقاضیان با توجه به اینکه اسناد مساکن و زمین های کشاورزی و دامپروری روستاییان استان اغلب فاقد اسناد رسمی ثبتی بوده و یا به دلیل خشکسالی های متوالی چند ساله دارای ارزش ریالی مناسبی برای ترهین تسهیلات بانکی نمی باشد از دیگر مشکلات موجود است.
وی اضافه کرد: از طرفی ضمانت نامه های بانکی بخش تعاون نیز دارای قوانین و بروکراسی های اداری طولانی مدت و هزینه بری بوده که عملا متقاضیان را در تامین به موقع وثایق دریافت تسهیلات دچار مشکل می کند.
زنگنه از افراد خلاق و کارآفرین دارای ایده کسب و کار در روستاها و مناطق عشایری خواست از فرصت ایجاد شده استفاده و با ارایه طرح های خوب و متناسب با وضعیت استان زمینه اشتغال در این مناطق را فراهم آورند.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 10 =