توفان شن ۷۵ میلیارد ریال به کشاورزی نهبندان خسارت زد

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون توفان شن بر اثر ورزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، ۷۵ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال به باغ ها و مزارع این شهرستان خسارت وارد کرده است.

محمد مالکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خسارت ها به محصولات باغی و زراعی از جمله پسته، عناب، خرما، انگور، انار، پنبه، جالیز، سرگوم، ارزان و گندم وارد شد که این محصولات بین ۲۰ تا ۹۰ درصد خسارت دید.
وی بیان کرد: بادهای ۱۲۰ روز سیستان همه ساله از نیمه دوم خرداد ماه همراه با شن و ماسه و ریزگردها آغاز می شود و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد.
وی گفت: وزش بادهای سیستان سبب تبخیر شدید آب و خشکی زمین‌های زیرکشت و کنده شدن بوته‌ها و ترک خوردن محصولات زراعی جالیزی مانند هندوانه، خربزه و طالبی شده است.
سالانه از ۳ هزار هکتار باغ و مزارع نهبندان بیش از ۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی برداشت می شود.
از بین بادهای محلی ایران بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در بخش شرقی کشور برای مدتی از سال می وزد و محدوده وزش این بادها را خراسان جنوبی تا سیستان و زمان آن را فصل تابستان بیان کرده اند.
بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در دوره گرم سال یعنی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مهر به مدت ۱۲۰ روز از ارتفاعات شمال شرقی ایران به سرزمین های جنوب شرقی ایران می وزد.
این بادها در دامنه جنوبی البرز بسیار مطبوع و خنک است اما پس از عبور از بیابان های خشک دشت کویر و دشت لوت بسیار گرم و خشک می شود به طوری که در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پوشش گیاهی را از بین می برد و این بادها با تغییر الگوی فشار در زمستان از بین می رود.
نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با ۲۶ هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
۷۵۵۶* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =