مجوز ترانزیت ۹ قلم کالا از گمرک ماهیرود صادر شد

بیرجند- ایرنا- مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه مجوز ترانزیت ۹ قلم کالای مجاز از طریق گمرک ماهیرود استان صادر شد گفت: مشتقات نفتی، کود شیمیایی، روغن خوراکی، چای، برنج، انواع غلات و مصالح ساختمانی از جمله این کالاها است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمد علی خاشی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال ۸۴ دستگاه کامیون ترانزیت خارجی از مرز ماهیرود با وزن بالغ بر یک میلیون و ۷۶۸ هزار و ۴۴۱ کیلوگرم انجام شده که مهمترین اقلام آن گوشت مرغ، روغن موتور، قطعات مستعمل، تخم مرغ، پارچه و مشتقات نفتی بوده است.
وی افزود: عمده این کالاها از کشورهای برزیل، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان و چین از طریق گمرک مرزی ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت های حمل و نقل بین المللی و تجار فعال ترانزیت خارجی در صورتی که تمایلی به ارایه درخواست داشته باشند گمرک استان آماده ترانزیت هر میزان تقاضا از این ۹ قلم را دارد.

** راه اندازی مجدد صادرات و واردات منطقه ویژه اقتصادی پیگیری می شود
وی در خصوص راه اندازی امر صادرات و واردات منطقه ویژه اقتصادی استان برای ترانزیت کالا گفت: مناطق ویژه به خصوص منطقه ویژه خراسان جنوبی نسبت به سایر مناطق کشور امتیاز بسیار بزرگی دارند که از این طریق فرصت طلایی در اختیار استان قرار گرفته است.
خاشی یادآور شد: علیرغم نواقص و زیرساخت ها کد صادراتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی سال گذشته اخذ اما به علت چگونگی انجام تشریفات و مسایل امنیتی متوقف شد.
وی با تاکید بر اینکه راه اندازی صادرات از طریق منطقه ویژه اقتصادی برای تجار به مراتب ارزان تر از گمرک است گفت: مجدد پیگیر این موضوع در استان هستیم که نیازمند حل مشکلات تشریفات این کار است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به فراهم بودن فضاهای مناسب در پایانه رسمی ماهیرود اظهار داشت: سازمان پایانه ها هم پیگیر این موضوع بوده و تفاهم نامه ای امضا شده که بخشی از خدمات ترانزیت مشابه آنچه قرار است در منطقه ویژه اتفاق بیفتد در خود پایانه رسمی ماهیرود انجام شود.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های قانونی گمرک برای ترخیص کالا، راه اندازی واحد صادرات و واردات از طریق منطقه ویژه برای تجار و پیله وران مقرون به صرفه تر خواهد بود.

** پرونده عمده در بحث کالای قاچاق از طریق گمرک نداشتیم
خاشی در خصوص ورود کالای قاچاق از طریق گمرک نیز گفت: امسال پرونده عمده ای در حوزه گمرکات استان نداشتیم و خرده پرونده ها نیز همان جا اعمال قانون شده است.
وی با اشاره به وجود زیرساخت های گمرکی استان اظهار داشت: از لحاظ زیرساختی فعالیت گمرکی در منطقه ویژه مرز ماهیرود ، پایانه، بازارچه و منطقه ویژه بیرجند انجام می شود که هر چهار بخش متولیان خاص خودش را دارد.
مدیرکل گمرکات استان زیرساخت های موجود در منطقه ویژه اقتصادی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: مجموعه تخصصی گمرک مجاور منطقه ویژه بیرجند در ۱۷ هکتار زمین ساخته می شود که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: این پروژه از محل مصوبه سفر آخر دولت دهم ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد که ۴.۵ میلیارد تومان هزینه شده اما پیش بینی می شود تکمیل این پروژه ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
خاشی افزود: برای زیرساخت های گمرک رسمی ماهیرود که در پایانه مستقر است نیز علاوه بر ۲۵ میلیارد تومانی حوزه حمل و نقل، گمرک نیز هفت تا ۱۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت ها هزینه کرده است.
وی از تکمیل این زیرساخت ها با شروع پروژه دیگر در مرز ماهیرود خبر داد و گفت: امیدواریم پس از تحویل زمین تا پایان شهریورماه امسال عملیات عمرانی آغاز شود.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به نیاز ۲ تا ۳ میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه افزود: تاکنون ۸۰ میلیون تومان بابت مشاوره طرح تامین شده است.
وی با بیان اینکه چهار بازارچه مرزی استان با آخرین مصوبه دولت ابقا شده است یادآور شد: اما سه بازارچه با نظر دولت افغانستان فعلا مسدود شده که نیاز به رایزنی برای بازگشایی دارد.
خاشی با اشاره به سفر اخیر والی فراه افغانستان به خراسان جنوبی اظهار داشت: وعده بازگشایی بازارچه یزدان در این سفر از طرف سرکنسول ایران در هرات داده شد.
وی تاکید کرد: البته بازگشایی هر کدام از این بازارچه ها نیازمند به روز رسانی تجهیزات و زیرساخت ها دارد که باید از طریق متولیان امر انجام شود.

** هیچ کالایی بدون اعلام نظر استاندارد اجازه خروج از مرز استان ندارد
مدیرکل کمرگات خراسان جنوبی در خصوص دغدغه تجار افغانی برای کیفیت کالای ایرانی که از مرز استان به کشور افغانستان وارد می شود گفت: هیچ کالایی بدون اعلام نظر استاندارد اجازه خروج از مرز استان ندارد و اینکه ادعا شده اجناس تاریخ مصرف گذشته به آن طرف مرز رفته به چگونگی حمل و کیفیت بار خود کشور افغانستان بستگی دارد.
وی در خصوص استقرار دستگاه ایکس ری کامیونی در مرز گمرک خراسان جنوبی نیز بیان کرد: گمرک مشکلی برای انتقال این دستگاه ندارد و منتظر تعیین تکلیف زمین مورد نیاز و تامین برق آن هستیم.
خاشی با بیان اینکه گمرک منطقه ویژه بیرجند به عنوان گمرک مجاز مشتقات نفتی اعلام شده است گفت: برای این موضوع پیگیری های زیادی از طریق گمرک ایران انجام و اکنون صادرکنندگان در بحث اظهار نامه مشتقات نفتی مشکلی ندارند.
وی همچنین از راه اندازی برق اضطراری برای گمرک بیرجند و ماهیرود خبر داد و گفت: این موضوع با صرف ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در راستای پدافند غیر عامل انجام گرفته و از این پس در صورت قطع برق سامانه های گمرک تعطیل نمی شود.

** گمرک سازمان پیشتاز در بحث دولت الکترونیک است
مدیرکل گمرکات استان با بیان اینکه گمرک یک سازمان پیشتاز در بحث دولت الکترونیک است افزود: هم اکنون تمام تشریفات اظهارنامه گمرکی از طریق سامانه جامع انجام می شود و به زودی اپلیکیشن گمرک موبایلی نیز در کشور رونمایی خواهد شد.
وی یکی از مشکلات اصلی گریبانگیر گمرک در خراسان جنوبی را کمبود نیروی انسانی به ویژه در مرز ماهیرود عنوان و تصریح کرد: با توجه به گسترده شدن دامنه فعالیت های گمرک در استان نیاز است که توجه ویژه ای در بحث مجوز استخدامی از سوی دولت انجام گیرد.
خاشی با اشاره به ۱۱۰ پست سازمانی در گمرک خراسان جنوبی گفت: ۲۰۴ پست جدید هم پیش بینی شده که امیدواریم با ابلاغ و تصویب تحول جدیدی در بحث نیروی انسانی به خصوص گمرک مرزی انجام شود.
وی در بیان گزارش عملکرد پنج ماه امسال گمرک خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: ۳۶۹ میلیون و ۷۰ هزار و ۵۹۲ دلار ارزش کل صادرات خروجی از طریق گمرکات استان در پنج ماه نخست امسال بوده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی ارزش صادرات استان نسبت به عملکرد مشابه سال قبل افزود: این رقم از لحاظ وزنی نیز ۱۰ درصد رشد داشته است.
وی یادآور شد: در حوزه صادرات ماده ۱۱۶ نیز از ابتدای امسال ۷ هزار و ۱۹۰ فقره پروانه ارایه شده که ۲۲ درصد افزایش را نشان می دهد.
خاشی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی اظهارنامه های صادراتی از طریق پست گفت: امسال برای ۷ هزار و ۷۳ مسافر ورودی و ۱۰ هزار و ۱۷۱ نفر مسافر خروجی از فرودگاه بین المللی بیرجند و گمرک ماهیرود خدمات ارایه و تشریفات امور گمرکی انجام شده است.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =