۳۴۰۰ هکتار از تاغزارهای درمیان به شپشک آلوده شد

بیرجند – ایرنا – مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری درمیان گفت: به دلیل خشکسالی های چندین ساله، سه هزار و ۴۰۰ هکتار از تاغزارهای دست کاشت این شهرستان به شپشک سفید آلوده شد.

امان الله مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش بارندگی و ادامه خشکسالی دلیل اصلی شیوع آفت شپشک سفید تاغ در شهرستان است و هر سال شیوع این آفت در تاغزارها در حال افزایش است.
وی بیان کرد: آفت شپشک سفید از تنه درخت تاغ تغذیه می کند و درخت پس از آلوده شدن به آفت در مدت یکسال خشک می شود که این آفت درختان تاغ دست کاشت ۱۰ تا ۱۵ ساله شهرستان را خشک کرده است.
وی با بیان اینکه در شهرستان ۲۵ هزار هکتار تاغزار دست کاشت و ۸۸ هزار هکتار تاغزار و مراتع طبیعی وجود دارد، عنوان کرد: اواخر سال گذشته ۳۰۰ هکتار از تاغزارهای آلوده شهرستان کف بری و ۱۱۰ هکتار محلول پاشی شد.
مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری درمیان محلول پاشی با روغن و برش تاغزارهای آلوده را از جمله راه های مقابله با آفت شپشک سفید ذکر کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار امسال کف بری و محلول پاشی تاغزارهای آلوده در دستور کار قرار دارد.
مرادی اظهار داشت: هر سال محلول پاشی و کف بری تاغ های آلوده در اواخر فصل زمستان انجام می شود چرا که قبل از فصل بهار حشره شپشک سفید داخل پیله است و بهترین زمان برای مقابله با آن است.
هم اکنون ۹۵ هزار هکتار از جنگل های خراسان جنوبی آلوده به شپشک سفید است.
آفت شپشک یکی از انواع راسته «نیم بالان یا سن‌ها» است که پس از خروج از تخم از شیره گیاه استفاده می کند و باعث کاهش توان گیاه و خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله شده است.
کاشت تاغ دست کاشت در خراسان جنوبی از سال ۱۳۵۴در پنج کیلومتری شهر بشرویه آغاز شد، هدف از این طرح تثبیت شن های روان، مقابله با بیابان زایی، کمک به رونق کشاورزی و حفظ اراضی کشاورزی، راه ها و منازل مسکونی از هجوم شن های روان بوده است.
تاغزارها نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی بیابان و بیابانزایی دارند و می توانند مانع از پیشروی بیابان به سمت سکونتگاه های جمعیتی شوند، تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و کمی رطوبت یکی از گونه های اصلی و مهم بیابانزدایی در خراسان جنوبی است.
شهرستان درمیان پنج هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع وسعت دارد، این شهرستان ۷۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
۷۵۵۶* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =