۶۰ درصد چشمه های منطقه حفاظت شده شاسکوه خشک شد

بیرجند – ایرنا – مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: ۶۰ درصد چشمه های منطقه حفاظت شده شاسکوه این شهرستان در پی خشکسالی‌های چند سال اخیر خشک شده و آبدهی سایر چشمه ها به شدت کاهش یافته است.

مرتضی تقی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشک شدن و کاهش آبدهی چشمه ها وضعیت آبی حیات وحش منطقه را بحرانی کرده است و برای افزایش آبدهی، چشمه ها به صورت ماهانه لایه روبی می شوند.
وی با بیان اینکه آبرسانی سیار از ابتدای امسال برای رفع معضل کم آبی منطقه شاسکوه در حال انجام است گفت: از ابتدای امسال ۸۰ هزار لیتر آب برای وحوش منطقه ارسال و این مقدار آب در ۱۲ آب انبار در نقاط مختلف این منطقه حفاظت شده توزیع شد.
مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه اظهار داشت: آبشخورها محل تامین آب آشامیدنی پرندگان و پستانداران در منطقه حفاظت شده شاسکوه است تا در مواقع بحرانی مشکلی برای تامین آب خود نداشته باشند و در این منطقه حفاظت شده ۱۲ آبشخور وجود دارد.
وی گفت: آبشخورها در پایین دست چشمه های دارای آب دائمی یا فصلی ایجاد شده اند و با توجه به وضعیت خشکسالی در سال جاری تعدادی آبشخور و آب انبار در منطقه شاسکوه احداث می شود.
تقی زاده عنوان کرد: گاهی حیات وحش برای خوردن آب و علوفه به باغ ها و قنوات روستاها هجوم می برند که از مردم انتظار می رود با مشاهده حیات وحش در باغ ها و اراضی خود، برای تامین آب و علوفه آنان کمک کنند.
منطقه حفاظت شده شاسکوه به وسعت ۷۰ هزار هکتار سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.
عقاب طلایی، عقاب خالدار بزرگ، بالابان، شاهین و هوبره را از جمله گونه های پرنده در معرض خطر انقراض در این منطقه به شمار می روند.
همچنین چکچک ابلق، شاه بوف، شبگرد هندی، سهره طلایی، سنگ چشم دم سرخ، دم جنبانک زرد، دم جنبانک خاکستری، شبگرد، زاغ کویری، بالابان قرقی،کبک، تیهو، سیاه سینه و کرکس از گونه های پرندگان نادری هستند که در این منطقه زندگی می کنند.
خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان سربیشه»، «مظفری» ، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.
مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان، دو میلیون و ۳۱۷هزار و ۵۴۸ هکتار است که گونه های مختلف و متنوع جانوری در این گستره زیست می کنند.
شهرستان زیرکوه در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد.
۷۵۵۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 2 =