۳۱‌ رشته قنات در سربیشه مرمت شد

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ رشته قنات با اعتبار یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان در این شهرستان مرمت و لایه روبی شد.

مریم جوادی بایگی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد قنات از محل اعتبارات مدیریت بحران، ملی و استانی مرمت شد که با لایه روبی و مرمت آنها حجم قابل توجهی دبی آب افزایش یافت.
وی بیان کرد: ۷۷۱ رشته قنات در شهرستان سربیشه وجود دارد که بر اثر خشکسالی های چندین سال تعداد قابل توجهی از قنوات خشک شده و بقیه نیز با کاهش بارندگی در معرض خطر هستند.
مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با تاکید بر اینکه با احیای قنوات می توان بر معضل کم آبی و مقابله با خشکسالی غلبه کرد گفت: بیشتر قنوات نیازمند لایه روبی و مرمت هستند که به دلیل کمبود اعتبار نمی توانیم این اقدام را انجام دهیم.
وی افزود: احیا و بهسازی قنوات نیازمند اختصاص اعتبار ویژه است که در صورت تخصیص اعتبار آمادگی مرمت قنوات شهرستان را داریم و با توجه به خشکسالی های چندین ساله احیای قنوات و بازگشت مجدد آن به چرخه تامین آب ضروری است.
جوادی بایگی اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری و بند خاکی در بالادست قنوات در افزایش میزان آبدهی قنوات تاثیرگذار است که باید این طرح ها در بیشتر روستاها اجرا شود.
وی گفت: خشکسالی باعث مهاجرت تعداد زیادی از روستاییان شده اما احیای قنوات در تغییر جهت مهاجرت تاثیرگذار است.
وی از احیا و مرمت قنات سلم آباد در شهریورماه امسال خبر داد و گفت: این قنات به طول ۶۳۰ متر کول گذاری، ۳۰ متر بغل بری، ۳۵۰ متر باربرداری و ۲۰ متر مظهرسازی انجام شد.
مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: برای مرمت این قنات ۲۹۷ میلیون تومان اعتبار هزینه شد و دبی آب از ۱۵ لیتر بر ثانیه به ۲۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.
شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و ۲۵۱ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۶۶ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
۷۵۵۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 19 =