آیین شب تاسوعای حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد

بیرجند- ایرنا – آیین نهمین شب ماه محرم که به تاسوعای حسینی معروف است، همزمان با سراسر کشور سه شنبه شب با حضور گسترده مردم عزادار و هیات های مذهبی در مسجدها و حسینیه های شهرها و روستاهای خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا مراسم شب تاسوعای حسینی بعد از نماز مغرب و عشا با حرکت هیات های مذهبی به صورت سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان های شهر آغاز شد و تا پاسی از شب همراه با مداحی و سخنرانی ادامه داشت.
سخنرانان مذهبی با بیان فلسفه قیام و شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران صدیق سومین امام شیعیان، مبارزه با ظلم، احیای امر به معروف و نهی از منکر و تاثیر این قیام بر جنبش ها و انقلاب ها سخن گفتند.
در مسیر دسته های سینه زن و زنجیر زن که با نظم خاصی حرکت می کردند، به همت جوانان بیرجندی ایستگاه های صلواتی برپا شده بود و آنان با شور و شوق خاصی از مردم عزادار پذیرایی می کردند.
گزارش خبرنگاران ایرنا حاکی است، شامگاه سه شنبه مراسم شب تاسوعای حسینی علاوه بر بیرجند مرکز خراسان جنوبی در شهرها و روستاهای طبس ، بشرویه، سرایان، فردوس، قاینات، زیرکوه، خوسف، سربیشه و نهبندان با حضور گسترده مردم عزادار برگزار شد.
آیین عزاداری ماه محرم در خراسان جنوبی به شیوه سنتی است و با آغاز این ماه پارچه های مشکی به نشانه عزا در سر در مسجدها، حسینیه ها و اداره های دولتی و محل های کسب و کار و تعدادی از خانه ها برافراشته می شود.
بر اساس یک سنت دیرینه در شهر بیرجند، هیات های مذهبی از روز هفتم محرم با اجتماع در مسجد و حسینیه ها در خیابان های شهر عزاداری می کنند، و اوج مراسم از اوایل شب آغاز و تا پاسی از شب ادامه دارد و مرثیه خوان ها و مداحان اهل بیت (ع) در شرح وقایع عاشورا و مناقب امام حسین (ع) و یارانش مداحی می کنند.
سینه زنی، زنجیرزنی، روضه خوانی، علم بندان، علم گردانی، نخل برداری ، مشعل گردانی، شبیه گردانی و تعزیه خوانی از جمله آیین عزاداری محرم در بیرجند و دیگر شهرستان های استان است.
همچنین مراسمی با عنوان « هفت منبر» در روز تاسوعا از سوی زنان در بیرجند برگزار می شود که با روشن کردن هفت شمع در هفت منبر، مسجد و حسینیه در آن شرکت می کنند.
آیین خاصی با عنوان « شمع گردانی» نیز روز تاسوعا در برخی روستاهای بیرجند از جمله« بهدان » برگزار می شود.
آیین خیرات سیدالشهدا از سوی اهل سنت خراسان جنوبی هم در روز عاشورا از دیگر آیین هایی است که در آن مردم مناطق سنی نشین با پختن غلور و آش نذری با عنوان خیرات سیدالشهدا به اطعام مردم می پردازند.
بیرجندی های ساکن دیگر استانها همانند مردم بسیاری از مناطق ایران، در دهه نخست محرم در زادگاه خود حضور می یابند و در آیین عزاداری سالار شهیدان شرکت می کنند.
در حال حاضر یکهزار و ۴۶۴ هیات مذهبی در استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان مجوز فعالیت دارند.
۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نه =