استاد حوزه: عزاداری و گریه کردن وسیله است

بیرجند – ایرنا – استاد حوزه علمیه گفت: گریه کردن، سینه زنی و عزاداری هدف نیست بلکه وسیله است و مهم درس ها و عبرت های عاشوراست.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا حجت الاسلام مرتضی فاطمی روز پنجشنبه در جمع عزاداران روز عاشورا در محل قتلگاه بیرجند افزود: باید از نام و قیام امام حسین (ع) بهتر از این درس بگیریم زیرا تشکیل مجالس وسیله ای است تا اخلاقیات و رفتار امام را فرا گرفته و فسادهای اخلاقی را اصلاح کنیم.
وی گفت: در وصیت نامه آن حضرت آمده است «همانا قیام کردم برای اینکه نابسامانی ها و فسادهای ۵۰ ساله حاکمان غاصب را برطرف کنم همچنین امر به معروف و نهی از منکر کرده و به وصیت جدم و پدرم عمل نماییم».
این کارشناس مذهبی ادامه داد: آن حضرت به طور کامل و خوب فلسفه قیام خویش را بیان کرده است تا تمام نابسامانی ها، کاستی ها، ظلم و ستیزها، کج روی ها و انحرافات اصلاح شود.
وی بیان کرد: برخی از ما بدون توجه به فلسفه قیام امام حسین (ع)، سخنان آن حضرت و وصیت نامه ایشان معتقدیم آن حضرت کشته شد تا ما را شفاعت کند لذا نذر و نیاز، روضه خوانی و سینه زنی ها در این مسیر انجام می شود.
حجت الاسلام فاطمی گفت: این بدین معناست که اگر مطمئن شویم از شفاعت و برآورده شدن حاجت خبری نیست بعید است که بسیاری از مومنان جلسه روضه گرفته یا در اینگونه مراسم حضور یابند لذا اغلب مردم به تبع شفاعت و گرفتن حاجت در این مراسم شرکت می کنند.
وی اظهار داشت: آیا واقعا امام حسین (ع) برای این منظور کشته شد و این در حالیست که حضرت اهداف خود را در وصیت نامه و در سخنان خود از مدینه تا کربلا بیان کرده است.
استاد حوزه علمیه مشهد مقدس یکی از اهداف امام حسین (ع) را زنده کردن مکارم و فضایل دانست و افزود: اهداف یاران و بزرگان همراه حضرت نیز همین بود که دین خدا را یاری کرده و انسانیت، اخلاق و فضایل انسانی را در جامعه زنده کنند.
وی گفت: حضرت عباس (ع) نزد خداوند جایگاهی دارد که نه تنها انسان های مومن حتی شهدا که برجسته ترین و مقرب ترین بندگان خدا هستند در روز قیامت برای جایگاه وی غبطه می خورند که ای کاش ما هم رتبه او بودیم.
وی بیان کرد: حضرت عباس به این جایگاه رسید چون مواسات داشت و تمام آنچه داشت در راه اهداف برادرش فدا کرد و مواسات یکی از برجسته ترین صفات او بود.
فاطمی گفت: اصولا به مواسات مالی سفارش شده که هر مومنی وظیفه دارد از مال خود در اختیار سایر مومنان قرار داده و مشکلات مادی و مالی او را برطرف کند اما عباس جانش را به مواسات در راه حسین داد.
وی افزود: در روایتی از امام علی (ع) نقل شده، نظام و شیرازه دین بر دو چیز استوار است یکی اهل عدالت بودن و دوم مواسات برادران دینی و رسیدگی به مشکلات آنهاست.
استاد حوزه علمیه گفت: امروز اگر فقط در مجالس عزاداری نشسته و گریه کنیم اما اهداف، برنامه ها و رفتار اهل بیت (ع) را در زندگی پیاده نکنیم بی فایده است و بهشت وقتی به ما داده می شود که این اهداف را دنبال کنیم.
وی گفت: در شرایط بحرانی فعلی همه به جان هم افتاده اند، احتکار بالا رفته و حتی اجناس غیر نیاز در خانه ها انبار شده که درست نیست.
حجت الاسلام فاطمی افزود: یک شیعه حسینی باید حتی کالاهای ضروری و موردنیاز منزل را به دیگران انفاق کرده و نیاز نیازمندان را برطرف کند لذا احتکار قطعا خلاف شرع است.
وی با بیان اینکه روایات زیادی در ارتباط با احتکار و نکوهش آن از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار وجود دارد گفت: در روایات، محتکر ملعون دانسته شده است، احتکار نمی کند مگر کسی که خیانتکار باشد.
وی اظهار داشت: باید در مراسم عاشورایی اخلاق خود را اصلاح و ایثار کنیم چرا که آنها جان خود را برای دین فدا کردند و ما حداقل احتکار نکنیم یا با محتکران همکاری نکنیم.
مدرس حوزه علمیه افزود: اگر عده ای از تجار، بازاریان یا سایر مردم احتکار می کنند حداقل با مقامات مربوط همکاری کنیم و ملت را اینگونه تحت فشار قرار ندهیم چون این اخلاق ضد حسینی است.
این کارشناس مذهبی یادآور شد: برنامه احتکار اکنون تنها جنبه مال اندوزی و ثروت اندوزی نیست بلکه حربه ای در دست استکبار جهانی برای مبارزه با دین، انقلاب، شهدا و سرنگونی انقلاب است.
وی گفت: استکبار جهانی تمام قدرت و نیروی خود را برای مقابله و مبارزه با انقلاب به کار گرفته است چون قطعا توان مقابله نظامی را ندارند.
فاطمی افزود: استکبار جهانی توان حمله نظامی و درگیری با ما ندارد بنابراین با حیله و مشکل تراشی سعی دارد در اقتصاد کشور مشکل ایجاد کند لذا باید در مقابل حیله های دشمن و مشکلات اقتصادی هوشیار باشیم.
وی بیان کرد: انبار کردن مواد غذایی، بهداشتی، درمانی، سوختی و غیره دور از اخلاق اسلامی و انسانی است ضمن اینکه هزاران خطر نیز دارد.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =