۸۴ درصد چاه های کشاورزی خراسان جنوبی به کنتور هوشمند مجهز شد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: از مجموع یکهزار و ۹۹۲ حلقه چاه برقی در بخش کشاورزی استان، یکهزار و ۶۷۹ حلقه چاه معادل ۸۴ درصد به کنتور هوشمند مجهز شد.

حسین امامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از برنامه های طرح تعادل بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی، هوشمندسازی کنتورهای آب در استان است که از این طریق مقدار برداشت آب کنترل شده است.
وی گفت: نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه ها برای کنترل مقدار برداشت آب، پر کردن چاه های غیرمجاز و خرید چاه های کم بازده از جمله اقداماتی است که در طرح تعادل بخشی اجرا می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: طرح تعادل بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی از اواسط دهه ۸۰ آغاز شد اما با توجه به اینکه در دهه ۹۰ با بحران آب مواجه شدیم با رویکرد ویژه تری مورد توجه قرار گرفت.
وی اظهار داشت: این طرح در قالب ۱۵ پروژه تعریف شده که متولی ۱۱ پروژه وزارت نیرو، سه پروژه وزارت جهاد کشاورزی و یک پروژه سازمان زمین شناسی است.
امامی گفت: با اجرای طرح تعادل بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی سالانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب در استان خراسان جنوبی صرفه جویی می شود.
وی همچنین از پلمب ۹۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: از سال ۹۲ تاکنون بخش زیادی از چاه های غیرمجاز فاقد پروانه بهره برداری، پلمب شدند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی یادآور شد: خشکسالی سبب شده بخش زیادی از چاه های آب در برخی مناطق استان حذف شود که با برنامه مدون تلاش می کنیم این چاه ها نیز تعیین تکلیف شود.
وی گفت: چاه های غیرمجاز، برداشت زیاد و خیلی ویژه ای ندارند و بیشتر برداشت های غیرمجاز و اضافه برداشت در سه دهه گذشته توسط چاه های مجاز اضافه صورت گرفته که طی سال های اخیر تا حدودی این مشکل کنترل شده است.
استان مرزی و کویری خراسان جنوبی سومین استان پهناور ایران به شمار می رود و از مناطق کم بارش کشور است.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =