۱۷۴ روستا در خراسان جنوبی فاقد شبکه آب است

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: ۱۷۴ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آب داریم که برای آبرسانی به این روستاها ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا مهدی صفوی نژاد روز سه شنبه در نشست کارگروه آب شهرستان طبس افزود: از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی حدود ۷۰۰ روستا و از ۶۲۵ روستای زیر ۲۰ خانوار ۲۰۰ روستا شبکه آب دارند.
وی اظهار داشت: یکهزار و ۵۳۳ کیلومتر شبکه آب فرسوده و ۱۲ هزار و ۵۰۰ کنتور خراب در استان داریم و بیشترین شبکه فرسوده و کنتور خراب در شهرستان های طبس و زیرکوه است که وضعیت طبس حادتر از بقیه است چرا که منابع و پتانسیل آبی خوبی ندارد.
بخشدار بخش مرکزی طبس نیز گفت: طول شبکه توزیع و انتقال در روستاهای بخش مرکزی ۴۲۰ کیلومتر است.
جواد نوری‌ زاده افزود: ۶ هزار و ۷۰۰ مشترک در این بخش وجود دارد که ۲۳۰ کیلومتر از آن قدمت بالای ۲۰ سال دارد و تعداد ۱۶ منبع آبی از طریق چشمه، قنات و چاه داریم.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد در شبکه‌ها هدررفت آب وجود دارد گفت: اگر ما بتوانیم ۵۰ درصد آن را از طریق ترمیم یا تعویض خطوط اصلاح کنیم بخش زیاد آن را می‌توانیم با همین منابع آب موجود حل کنیم.
وی افزود: مهمترین مشکلات مربوط به تعویض شبکه های فرسوده است و درخواست ما این است که اگر امکانات نیست، نیروهای پیمانکار افزایش پیدا کند.
بخشدار بخش دستگردان طبس نیز از فرسودگی شدید خطوط انتقال و شبکه توزیع خبر داد و گفت: نبود سیستم های کنترل پایش تاسیسات آب به منظور بهره‌برداری بهینه از منابع و تاسیسات و همچنین نبود سیستم های نظارتی و کنترلی برای ارتقای ضریب حفاظتی از مخازن آبی و فقدان ماشین آلات مناسب برای رفع اتفاقات اضطراری در مواقع بحرانی با توجه به وسعت منطقه از نیازهای این بخش است.
شهر طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
۷۲۱۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =