نماینده مجلس: طرح توسعه نهبندان موفق نبود

بیرجند ـ ایرنا ـ نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توسعه نهبندان برای نخستین بار سال ۸۳ ابلاغ شد اما به دلیل تزریق قطره چکانی تحول چندانی در شهرستان ایجاد نشد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا نظر افضلی روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: طرح توسعه شهرستان نهبندان برای نخستین بار سال ۸۳ ابلاغ و مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برای آن تعریف شد اما بعدها شهرستان سربیشه نیز به این طرح افزوده شد.
وی ادامه داد: اگر این رقم اوایل طرح اختصاص می یافت شاید در توسعه شهرستان گام های خوبی بر داشته بودیم اما به دلیل تزریق قطره چکانی در سالیان متعدد تحول چندانی صورت نگرفت.
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس ادامه داد: از زمان ابلاغ تاکنون ۴۵ میلیارد تومان در فواصل متعدد پرداخت شده اما بیشتر به سمت خدمات رسانی رفته است لذا توسعه شهرستان ها مشهود نیست.
وی عنوان کرد: از این طرح انتظارات زیادی می رفت که در ستاد اقتصاد مقاومتی مجدد مورد بررسی قرار گرفت و برای آسیب شناسی طرح اقدامات در دستور کار قرار گرفت ولی در نهایت تحولی که باید و شاید را ایجاد نکرده است.
افضلی با بیان اینکه توسعه باید مبتنی بر اشتغال زایی باشد یادآور شد: ایجاد اشتغال محور اصلی طرح توسعه شهرستان بوده و در این خصوص کارهای کارشناسی شده و درآمدزایی مدنظر بوده است.
وی تاکید کرد: تاکنون بنیاد مسکن، آستان قدس رضوی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی، بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان خدمات ارزنده ای برای مردم مناطق شهرستان های مرزی نهبندان و سربیشه ارایه کرده اند که قابل تقدیر است.
نماینده مجلس در ادامه نبود زیرساخت های برق را مشکل عمده ای بر سر راه توسعه شهرستان نهبندان برشمرد و افزود: اخیرا برای راه اندازی پست ۱۲۲ کیلوولت برق چاهداشی نهبندان تلاش های زیادی در دست انجام است.
وی ادامه داد: با توسعه برق رسانی به ویژه در مناطق مرزی و خط انتقال به شاهکوه و طلای هیرد نهبندان می توان زمینه های سرمایه گذاری را بیشتر فراهم کرد البته هنوز تاکنون ردیف اعتباری برای این پروژه دریافت نشده است.
افضلی در ادامه با بیان اینکه ۵۰ روستای نهبندان و سربیشه فاقد راه آسفالته هستند افزود: حدود ۸۰ میلیارد تومان برای پروژه های راه روستایی این شهرستان ها مورد نیاز است این در حالیست که مجموع بودجه راه روستایی کشور ۶۰ میلیارد تومان است.
وی میزان بدهی پیمانکاران راه روستایی کشور را ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: در این زمینه طرحی در مجلس مبنی بر اختصاص یکهزار میلیارد تومان به وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه کشور تقدیم شده است.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: دو بانده سازی راه ها هرچند خواسته بزرگی بوده اما یکی از درخواست های مردم این شهرستان ها اتصال به مرکز استان – زابل و زاهدان است که این موضوعات در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه می خواهیم از گاز به عنوان یک زیرساخت در این منطقه برخوردار شویم گفت: این موضوع در بودجه سال جاری تبصره یک بند «و» در کمیسیون تلفیق سه استان دیده شده که با تلاش و پیگیری توانستیم خراسان‌ جنوبی را نیز در راستای این تبصره قرار دهیم.
افضلی اضافه کرد: بر اساس این تبصره وزارت نفت موظف به گازرسانی به تمام روستاها و شهرهای این سه استان محروم از جمله خراسان جنوبی خواهد بود.
وی یکی دیگر از مشکلات این شهرستان ها را نبود شبکه های دیجیتال و تلویزیونی دانست و افزود: با توجه به مرزی بودن شهرستان نهبندان تامین شبکه های دیجیتال و تلویزیون باید در اولویت قرار گیرد.
نماینده مجلس با بیان اینکه مردم نهبندان و سربیشه از نبود آنتن دهی تلفن همراه گلایه دارند اظهار داشت: مسئولان استان باید برای رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه پیگیری های لازم را انجام دهند.
وی در ادامه به سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس اردیبهشت ماه امسال به خراسان جنوبی گفت: اکنون صورت جلسات این سفر آمده است از آن زمان تاکنون تغییر تحولاتی در سازمان جهاد استان روی داده است.
افضلی یکی از محورهای اصلی بخش کشاورزی را احیا و بازسازی قنوات دانست و افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۲۵۰ قنات در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به شهرستان های نهبندان و سربیشه است.
وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی های شدید و کم شدن نزولات آسمانی باید چاره اساسی برای احیای قنوات اندیشیده شود.
نماینده مجلس اظهار داشت: باید با اجرای طرح های آبخوان و آبخیزداری و مدیریت مصرف آب نسبت به احیای قنوات در استان گام برداشت چراکه روز به روز شاهد تخلیه شدن روستاها به دلیل خشکسالی هستیم.
وی گفت: امسال برای اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح ملی ۱۵ میلیارد تومان دیده شد که بسیار ناچیز است و نمی توان با این رقم اقدام جدی انجام داد.
افضلی با بیان اینکه مردم روستا خودشان کارشناس آبخیزداری شده اند افزود: مردم با دانش بومی خود کمک بزرگی برای احیا و بازسازی قنوات و اجرای طرح های آبخیزداری هستند که باید از این توان استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه بحث احیای قنوات مغفول مانده است عنوان کرد: با این شرایط حداقل نباید اجازه داد روان آبها هدر برود در این خصوص باید منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و مردم همکاری کنند.
نماینده مجلس با بیان اینکه بودجه های قنات به شدت کاهش یافته است گفت: توانستیم با تلاش نمایندگان مجلس احیا و بازسازی قنوات را در بند « ب» ماده ۳۲ قانون بعد از آبیاری نوین جایگزین کنیم که این موضوع در مجلس رای آورد.
وی با طرح این سوال که آیا نباید تاکنون با توجه به وضعیت جوی کشور ستاد احیا قنوات شکل می گرفت افزود: این امر نیاز به اختصاص بودجه ملی دارد.
افضلی نبود صنایع تبدیلی و فراوری را از دیگر مشکلات شهرستان های نهبندان و سربیشه عنوان کرد و گفت: محصولاتی از جمله زیتون، خرما و پسته در این شهرستان ها فاقد صنایع تبدیلی هستند.
وی ادامه داد: در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی هنوز موفق نبوده ایم اینجا نقش بنیاد مستضعفان برای توسعه دیده می شود.
نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه شهرستان های نهبندان و سربیشه در بحث آبرسانی و آب شرب عقب هستند یادآور شد: برای آبرسانی به این شهرستان ها ۹۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
وی ادامه داد: این در حالیست که سالانه چهار میلیارد تومان به آبرسانی این شهرستان ها اختصاص یافته که اگر روند اینگونه پیش برود آبرسانی به این مناطق حداقل ۳۰ سال طول خواهد کشید.
افضلی با بیان اینکه ۲۰۰ روستای شهرستان های نهبندان و سربیشه با تانکر آبرسانی می شود گفت: برای آبرسانی به روستاهای این مناطق باید مجتمع های آبرسانی احداث شود اما بسیار هزینه بر است حتی اجرای پروژه های جدید نیز ممنوع شده است.
وی با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس را مدنظر داریم عنوان کرد: در حال رایزنی برای انتقال آب به شرق کشور هستیم که در نهایت ناچار به این کار خواهیم شد چون در اعتبارات استانی اتفاقی برای تامین آب شرب نخواهد افتاد.
بهداشت و درمان از دیگر موضوعاتی بود که نماینده مجلس در شهرستان های نهبندان و سربیشه به آن اشاره کرد و افزود: با راه اندازی بیمارستان سربیشه با استقبال خوب مردم مواجه شدیم اما تخت های بیمارستانی بسیار کم است.
وی اضافه کرد: اورژانس بیمارستان شهرستان نهبندان باید مثل سایر اورژانس های شهرستان ها بروزرسانی و تجهیز شود.
افضلی در ادامه معدن را یکی از پتانسیل های بسیار مهم شهرستان های نهبندان و سربیشه عنوان کرد و افزود: معادن می تواند محور توسعه و پیرشفت این شهرستان ها شود.
وی یادآور شد: یکی از کارهای بسیار خوبی که امید است شورای نگهبان تصویب کند ایجاد ۲ منطقه ویژه برای شهرستان ها سربیشه و نهبندان است که تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، خواستار احیای تبصره ۳۴ برای اراضی ملی کشاورزی شد و گفت: این موضود درد جانکاه روستاییان و کشاورزان شده که نیاز به بازنگری و احیا دارد.
وی ادامه داد: در یکسال اخیر منابع طبیعی استان جلسات توجیهی برای کشاورزان برگزار کرده اما نسق محلی و روستایی را نباید به هم زد ماده ۳۴ باید احیا شود.
افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد، پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد، تلاش برای بازگشایی بازارچه دوکوهانه، پیگیری مشکلات ورزشی شهرستان ها، استقرار ارتش بعد از ۱۸ سال در نهبندان از دیگر موضوعاتی بود که افضلی به آن اشاره کرد.
۷۵۵۷* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 20 =