چشمه همیشه جاری از تهران تا خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – وقف که از آن به عنوان چشمه همیشه جاری یاد می کنند با خاصیت فرازمانی و فرامکانی ، امروز منفعت آن از بنیاد فرهنگی البرز به نخبگان علمی خراسان جنوبی رسید.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، موقوفه بنیاد فرهنگی البرز که در تهران واقع شده است بر اساس نیت واقف همه ساله از برترین های علم و دانش تجلیل می کند و امسال نیز جایزه ویژه این موقوفه سهم نخبگان علمی خراسان جنوبی در رده های تحصیلی دانش آموزی، دانشجویی، مخترعان و طلاب علوم دینی شد.
شادروان حسینعلی البرز پس از فارغ التحصیل شدن مدتی از عمرش را به عنوان مترجم در وزارت مالیه خدمت می کرد اما طولی نکشید که از آنجا انصراف داده و در وزارت عدلیه استخدام شد.
او در بخش دیگری از عمرش با کناره گیری از کار دولتی به فعالیت های اقتصادی پرداخت که شروع آن برنده شدن در یک مناقصه بود و پس از آن با کار شبانه روزی و تلاش طاقت فرسا در مدت سه سال دارای ۱۱ نمایندگی ( رادیو، موتورسیکلت، دوچرخه، گرامافون، صفحه و غیره) از کارخانه های اروپایی شد.
وی در خاطرات خود از اولین وقفش نوشته : درست در شبی که فردای آن باید عازم سفر مکه معظمه شوم تب سخت و جانسوز وجودم را فراگرفت حتی رمق ناله کردن برایم نمانده بود، در این حال به علم خلسه ، فرو رفتم در خواب مردی روحانی به بالینم آمد و گفت: اگر می خواهی از این تب سوزان جان سالم به در ببری فعلا از سفر مکه منصرف شو بیا هزینه سفر و اندوخته ات را در مکانی متمرکز وقف آموزش فرزندان کشورت کن تا زنده بمانی و رستگار شوی چون کعبه کنار توست « حَجّت قبول».
و این چنین بود مرحوم البرز که تصمیم گرفت حاصل زحمات خود را با تاسیس بنیاد فرهنگی البرز با اختصاص ۱۰ میلیون ریال وجه نقد وقف علم و دانش کشورش کند.
البته اساسنامه این بنیاد بر اساس تحولات سیستم آموزشی کشور و اقتضای زمان بارها مورد بازنگری قرار گرفته است. مرحوم البرز که اولین ابداع کننده وام شرافتی در کشور بوده، بدون پذیرش ضامن به دانش آموزان وام می داد و از آنها می خواست تحصیل کرده و بعد از اینکه شاغل شدند نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.
سال ۱۳۵۶ جایزه حسن تحصیل در اساسنامه به جای وام شرافتی و اشتغال به کار قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد تجلیل از مقام علمی، دانشمندان و پژوهندگان برگزیده ایرانی، تشویق سپاهیان دین و دانش و دانش آموختگان برگزیده از بین رتبه های اول ، نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی از طریق اعطای جوایزی به نام جایزه بنیاد البرز انجام می گیرد.
فعالیت های این بنیاد پس از انقلاب نیز با نامه ای که مرحوم البرز به امام خمینی(ره) می نویسند ادامه می یابد و پس از آن با حکم امام راحل(ره) تولیت و مسئولیت اداره امور بنیاد به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شد که تاکنون هیات امنا و مدیران عامل این بنیاد توانسته اند پیشرفت های چشمگیری را نصیب این موسسه خیریه و فرهنگی کنند.
مرحوم البرز در یادداشت های خود نوشته است:« من زندگی خود را با هیچ شروع کردم و می خواهم آن را با هیچ تمام کنم» . او سرانجام پس از ۹۲ سال عمر با عزت ۲۶ مهرماه سال ۱۳۷۷ دار فانی را در دیار غربت و فراق وطنش وداع گفت اما نام نیک و آثار جاودان از خود به یادگار گذاشت.
اکنون پس از گذشت ۵۰ سال از زمان تاسیس بنیاد و در بیستمین سالگرد وفات این مرد نیک اندیش امروز ۱۱۴ نخبه علمی خراسان جنوبی در فاصله صدها کیلومتری، از برکات افکار نیک او بهره مند شدند.
خراسان جنوبی به عنوان مهد علم و ادب همواره در کشور شناخته شده به طوری که ۶ پدر علم ثابت شده دارد. پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران از جمله نخبگان علمی خراسان جنوبی هستند.
سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی چندی پیش در خصوص آمار نخبگان استان گفته بود: ۲۱۳ مستعد در بنیاد ملی نخبگان ساماندهی شده اند که از این تعداد ۱۰۶ نفر دانشجو و ۷۷ نفر دانش آموخته هستند و از این لحاظ بالاترین سرانه نخبگانی را در منطقه داریم.
به گفته سعید احمدی زاده نرخ بیکاری در بین نخبگان این بنیاد ۱۵.۵ درصد است و ۵۵ درصد نخبگان دانشجو نیز در زمینه ادامه تحصیلات دانشگاه های سایر استان ها را انتخاب می کنند.
وی با اشاره به نرخ ۷.۵ درصدی مهاجرت نخبگان از استان اظهار داشت: تاکنون ۱۶ نخبه استان مهاجرت کرده اند.
لزوم سوق دادن مقوله وقف به عنوان یک منبع مالی دینی در جامعه اسلامی به سمت نیاز های روز جامعه بر هیچ کسی پوشیده نیست و خراسان جنوبی نیز که مستعد عالم پروری است از این نیاز مستثنی نخواهد بود.
با این وجود بر اساس آماری که مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اعلام کرده اند در خراسان جنوبی بیش از ۹ هزار موقوفه وجود دارد که ۲ هزار و ۸۹۳ نیت آن با موضوع عزاداری محرم و صفر است.
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با این تعدد نیات عزاداری گاهی مجریان در ایام محرم و صفر با ترافیک اجرای نیت در استان مواجه می شوند.
این در حالی است که برخی از بخش های استان به خصوص علم و فناوری با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

** وقف مقید به زمان و مکان نباشد
مدیر مرکز مشاوره وقف اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز در خصوص لزوم توجه واقفان به نیت های روز جامعه گفت: واقفان بهتر است وقف را مقید به زمان و مکان نکنند چرا که احتمال می دهد با این انحصار نیت، در اجرا با مشکل مواجه شوند.
حسین قالیباف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قید زمان و مکان در وقف موجب می شود که اجرای نیت با عذر مصرف مواجه شده و در این صورت اداره تحقیق نیز مجبور خواهد بود نیات نزدیک به آن را تعریف کند که همه این عوامل باعث می شود نیت واقف از مسیر اصلی دور شود.
وی با اشاره به نیازهای روز خراسان جنوبی افزود: طبق نظر سنجی که سال گذشته انجام گرفته مباحث علمی ، آسیب های اجتماعی و موضوعات قرآنی از مهمترین نیازهای استان است که انتظار می رود مورد توجه واقفان در زمان ثبت وقف قرار گیرد.
مدیر مرکز مشاوره وقف اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت بیش از ۴۰ وقف از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد و گفت: حدود ۱۲ مورد از این وقف ها با نیت قرآنی بوده و در سایر وقف ها نیز نیات مذهبی به چشم می خورد.
وی با تاکید بر استفاده واقفان از نظر مشاوران وقف تصریح کرد: شماره تماس ۲۵۲۹ ، برای افرادی که تمایل دارند در این زمینه مشورت کنند پاسخگو است.
قالیباف تاکید کرد: در صورت جدی گرفتن مشاوره قبل از وقف مشکلات اجرای نیت به شدت کاهش می یابد.
وی یادآور شد: در کنار مشاوران عمومی وقف که بیشتر ائمه جمعه و جماعات هستند؛ مشاوران تخصصی در ادارات اوقاف نیز پاسخگوی این نیاز خواهند بود.
مدیر مرکز مشاوره وقف اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: وقف نامه های قدیمی استان نیز نشان می دهد که در کنار واقفان علمایی بوده اند که آنها را در زمینه وقف راهنمایی می کردند و این موضوع از متن های عالمانه و تخصصی وقف نامه ها به طور کامل مشهود است.
وی با اشاره به نیت موقوفه بنیاد فرهنگی البرز نیز گفت: وقف، لذت زنده بودن را به همراه دارد و در همایش اعطای جایزه علمی آثار حیات مرحوم البرز حتی پس از وفات وی مشاهده شد.
قالیباف تاکید کرد: همه افراد در حد توان می توانند واقف باشند حتی با وقف یک کتاب و اگر شرایط وقف کردن را نداشته باشند با ترویج فرهنگ وقف از ثواب آن بهره مند خواهند شد.

** تمام ثروت من مال نابغه های ایران است
مرحوم حسینعلی البرز در یکی از مصاحبه های مطبوعاتی خود با مجله روشنفکر گفته بود :« من به نیروی ایمان، قوت اراده و اتکا به نفس بر میلیون ها تومن ثروت دست یافتم . ثروت من مال نابغه های ایران است ».
در بخش دیگری از سخنانش نیز آمده است:« نه میراث از پدرم بود و نه تجارت نامشروع می نمودم و نه صاحب مقام و مملکتی بودم که دست درازی به بیت المال ملت نمایم و نه وابستگی و قرابتی با هزار فامیل داشتم که از قبل آن سرمایه ای بیاندوزم ؛ آنچه که از ملت به دست آورده بودم سرانجام به طریقی دیگر به ملت بازگردانیده ام».
هشتمین همایش استانی اعطای جایزه بنیاد فرهنگی البرز در حالی ۲۸ مهرماه جاری به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد که ۱۱۴ نخبه علمی استان لوح تقدیر و تندیس این بنیاد را دریافت کردند و با جایزه این بنیاد راه آرزوهای علمی شان هموارتر شد.

**کاش روزی مثل او باشم
یکی از دانش آموزان نخبه این مراسم یک دل نوشته را تقدیم کرد که در آن نوشته بود: «برای اولین بار نام کسی را شنیدم ، کسی که همه چیزش را وقف محصلانی مثل من کرد هر لحظه افسوس می خورم که چقدر دیر او را شناختم ، نمی دانم شاید شناخت او زندگی ام را تغییر دهد؛ کمکم کند تا کوله بار گناهانم را خالی کنم و بتوانم به سوی خدا پرواز کنم.
کاری که او انجام داد، این شخص برجسته حسینعلی البرز که به راستی دلی به وسعت البرز داشت و همچون که البرز پا برجامانده نام و یاد او هم برجا می ماند.
آقای البرز در جمله ای گفته بود« من با هیچ شروع کردم و با هیچ هم تمام می کنم ». اما کسی که با هیچ تمام می کند ما هستیم ؛ مایی که هر لحظه بیشتر به این دنیا دل می بندیم او با همه چیز تمام کرد؛ او با وقف اموالش در حقیقت تمام آنها را به عنوان ذخیره آخرتش پیش فرستاد و خود را به خدا نزدیک کرد و به عرش رفت کاش روزی بتوانم مثل او باشم. »
گزارش از عصمت برزجی
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =