مردم بیرجند به تفرجگاه مناسب نیاز دارند

بیرجند – ایرنا – شهردار بیرجند گفت: مردم این شهر به یک تفرجگاه نیاز دارند و اگر فرصتی در اختیار شهرداری قرار داده شود، «بند دره» را در هشت ماه به فضای مناسب برای تعطیلات مردم تبدیل می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمدعلی جاوید روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند با بیان اینکه نظام برنامه ریزی دچار مشکل است افزود: در حوزه برنامه ریزی شهری نظام موجود دموکراتیک نیست بلکه دولت محور است.
وی گفت: وابستگی به نفت، مالیات یا گردشگری نشان می دهد که دنباله رو هستیم و تجربه نشان داده که این برنامه ها اثرگذار نیست.
شهردار بیرجند، گردشگری را یکی از ظرفیت های تجدیدپذیر دانست که باید برای آن برنامه ریزی شود و بیان کرد: چون همه اعتقاد دارند که توسعه استان به این بخش وابسته است در این زمینه نیاز به ایده های قوی داریم.
وی با تاکید بر اینکه با یک قلعه تاریخی نمی توان شعار دهیم و برنامه ریزی کنیم گفت: آنچه از برآیند دستگاه های اجرایی دیده می شود بخشی نگری است و هر سازمانی در حوزه خودش تلاش دارد فعالیت کند.
جاوید این رویه را آسیبی برای ظرفیت های منحصر به فرد منطقه عنوان کرد و افزود: آیین ها و سنت ها یک ظرفیت ارزشمند و پشتوانه با پیشینه تاریخی است که باید همه بخش ها برای آن برنامه ریزی کنند.
وی با بیان اینکه آفتاب، کویر و مرز هم می تواند ظرفیت منحصر به فرد گردشگری باشد اظهار داشت: امنیت کم نظیر و تمیزی شهر بیرجند که یک برند کشوری شده در کنار شخصیت های علمی، داشته های این استان است که باید در کشور معرفی شود.
شهردار بیرجند خواستار تعیین یک ایده و توافق جمعی شد و گفت: باید با یک شعار واحد به سمت برنامه ریزی پیش برویم.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری هیچ محددیت منابع نداریم تصریح کرد: هر پروژه ای که در حوزه شهری تعریف شود بنا به شرایط اعتبار می گذاریم و مواردی از آن را امسال مطرح کردیم.
جاوید درباره ارگ بهارستان گفت: تا زمانی که شهردار هستم حتی هزار تومان بابت این ارگ پول نمی دهم چون این ارگ میراث شهر است و چرا شهرداری باید بابت آن عوارض پرداخت کند.
وی با اشاره به مخروبه شدن ارگ بهارستان افزود: اگر شهرداری متولی این میراث شهر باشد از همین فردا یک میلیارد تومان اعتبار صرف آن می شود تا بتوان آن را تبدیل به احسن کرده و در اختیار مردم قرار دهد.
شهردار بیرجند به سرانجام رساندن این پروژه ها را نیازمند هماهنگی بین دستگاه های اجرایی دانست و بیان کرد: نمونه دیگر پادگان ۰۴ بیرجند است که همه خیابان های منتهی به آن بن بست شده لذا دستگاه متولی آن باید ورود پیدا کند و از این ظرفیت در راستای نیازمندی های شهر استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تعیین تکلیف شدن اراضی موقوفه نیز نیازمند تدبیر اساسی است گفت: باید این اراضی تبدیل به احسن و از ظرفیت آن برای رفاه مردم استفاده شود.
جاوید با اشاره به جای خالی نمادی از محصولات استراتژیک استان در میادین شهر بیرجند افزود: دستگاه های اجرایی نباید انتظار داشته باشند که برای همه این موارد شهرداری دست به جیب شود بلکه هر دستگاهی متناسب با حوزه خود می تواند از ظرفیت میدان های شهر برای معرفی این محصولات استفاده کند.
وی گفت: حدود ۷۰۰ هکتار زمین بلااستفاده در محدوده صیاد شیرازی وجود دارد که روی گسل زلزله واقع شده و آمادگی داریم این اراضی را تبدیل به باغ کنیم.
شهردار بیرجند با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص زیباسازی شهری افزود: عمده معابر شهر با اجرای آبیاری قطره ای و فضای سبز زیباسازی شده که خیابان جمهوری به عنوان یک پیاده راه فرهنگی نمونه ای از این پروژه ها است و چهار میلیارد تومان اعتبار صرف آن شد.
وی بیان کرد: ایجاد بازارچه سنتی در پنج هزار متر مربع با صرف ۲ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۰ هکتار پارک، ساخت فرهنگسرا و ایجاد یک میدان مرکزی از دیگر پروژه های در دست اجرای شهرداری است که به منظور تحول در سیمای شهر انجام می شود.
جاوید با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری همراهی برای توسعه گردشگری وجود دارد گفت: با نهادهای توسعه محور که سیاست دولت است و اعتبارات خوبی هم به آن اختصاص می یابد نیز می توانیم مشارکت داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد: خروجی همه برنامه ها با همدلی و همراهی به نفع مردم باشد.

** مسئولان در نگهداری میراث فرهنگی دقت کافی نداشته اند
یک عضو شورای اسلامای شهر بیرجند نیز با تاکید بر فراهم ساختن زیرساخت های لازم گردشگری از سوی دولت گفت: در هر نقطه ای از استان جاذبه های گردشگری وجود دارد اما زمانی بخش خصوصی برای بهره برداری از این جاذبه ها ورود پیدا می کند که زیرساخت ها فراهم باشد.
مهدی میری با بیان اینکه توسعه گردشگری هم و غم مدیران استانی نیست اظهار داشت: مسئولان در نگهداری میراث فرهنگی دقت کافی نداشته اند.
وی گفت: بافت های فرسوده در سایر شهرهای کشور ارزش افزوده دارد اما در شهر بیرجند این قضیه برعکس است و مردم وقتی در محدوده میراث فرهنگی قرار می گیرند ارزش ملک آنها پایین می آید.
این عضو شورای شهر بیرجند افزود: با توجه به ارزش کاهنده بافت تاریخی معمولا مالکان به دنبال تخریب شبانه برای فرار از قوانین میراث فرهنگی هستند.
وی گفت: با توجه به اینکه میراث فرهنگی می تواند باعث جذب گردشگر و به تبع آن ایجاد اشتغال و درآمد برای استان شود، لازم است در این خصوص مسئولان دید واقع بینانه داشته باشند.
میری ضمن انتقاد از نبود هتل پنج ستاره در مرکز استان بیان کرد: نبود زیرساخت های مناسب در حوزه جاده ها و پروازهای نامنظم نیز ضعف های حوزه گردشگری را پر رنگ تر می کند لذا باید اول به دنبال ایجاد زیرساخت ها و بعد به فکر رونق گردشگری باشیم.
عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز با اشاره به پیشینه تاریخی این شهر در زمینه گردشگری گفت: باید به دنبال ارتقای فرهنگ جذب گردشگر در چارچوب ارزش های ایرانی اسلامی نظام باشیم.
محمدعلی طاهری اظهار داشت: متولیان فرهنگی برای اینکه بتوانند زیرساخت نرم این موضوع مهم را فراهم کنند رسالت مهمی بر عهده دارند و تعامل در این زمینه می تواند موثر واقع شود.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: رونق گردشگری با عملی شدن حرف ها ممکن می شود و لازم است در این زمینه از قشری نگری و جزیره ای عمل کردن پرهیز شود.
رضا حسنی صفت رفع مشکلات بخش خصوصی را نیازمند فراهم کردن زیرساخت ها دانست و افزود: اگرچه اقداماتی انجام شده و از لحاظ زیرساختی نسبت به ۴۰ سال قبل وضع بهتر است اما مطلوب نیست.
وی اظهار داشت: توجه به جاده مناسب، زیرساخت راه آهن و آمادگی فرهنگی جامعه از مهمترین موضوعاتی است که در بحث گردشگری باید به آن توجه کرد.
ایجاد پیوست فرهنگی در طرح ها و برنامه ای گردشگری نیز توسط مهدی عبدالرزاق نژاد عضو دیگر شورای شهر مطرح شد.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =