انتظار شایسته و سازنده مهمترین وظیفه عصر غیبت است

بیرجند – ایرنا – امام جمعه موقت بیرجند گفت: اکنون که در دوره غیبت کبری امام زمان (عج) قرار داریم مهمترین و برترین وظیفه و عمل ما انتظار به معنای واقعی کلمه شایسته، بایسته و سازنده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا حجت الاسلام محمد مختاری عصر شنبه در تجمع بزرگ مردمی عید بیعت با امام زمان (عج) همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان در مسجد امام حسین (ع) بیرجند افزود: انتظار در ۲ روایت مهم آمده است ابتدا اینکه حضرت محمد (ص) فرمودند بهترین اعمال انتظار فرج است که به معنای ناامید نبودن و مایوس نبودن است اینکه باید منتظر گشایش و رحمت خدا باشیم.
وی با بیان اینکه انتظار فرج عام بسیار مهم است اظهار داشت: در برابر این همه نابسامانی ها، ظلم ها و مشکلات نباید انسان ناامید باشد بلکه باید انتظار فرج عام داشته باشد.
امام جمعه موقت بیرجند منظور از انتظار عام را فرج و گشایش برای عموم جامعه بشریت دانست و یادآور شد: در روایات متعددی آمده امام زمان را بشناس و به معنای واقعی کلمه منتظر او باشد؛ مهم نیست ظهور را درک کنی یا نکنی چراکه اگر منتظر واقعی باشیم ولو ظهور را درک نکنیم ضرری برای ما نخواهد داشت.
وی با طرح این سئوال که چه کسانی منتظر واقعی هستند گفت: اگر طوری منتظریم که اگر امام زمان (عج) فردا ظهور کند جزو سربازان پا در رکاب، آماده جهاد و شهادت هستیم، به معنای منتظر واقعی است اما اگر اینگونه نیست و هزار و یک کار انجام نشده داریم منتظر واقعی نیستیم.
حجت الاسلام مختاری با تاکید بر اینکه عزاداری ها باید پلی به سمت مهدودیت باشد، دوران بنی امیه را با حال حاضر مقایسه کرد و گفت: وجود زر، زور و تزویر، خفقان، فریب، ریا، ادعای مسلمانی در کنار برپایی نماز از ویژگی های این دوران بود.
وی افزود: اکنون نیز شرایط اینگونه است که قدرت اقتصادی و نظامی استکبار قدرت اول دنیاست و از نظر فریب و تزویر نیز تمام اهرم های حقوق بشر، نهادهای بین المللی و سایر در اختیار استکبار قرار دارد.
وی گفت: همانطور که مردم در زمان بنی امیه از ظلم به ستوه آمده بودند اکنون از این همه ظلم و سکوت مجامع بین المللی در برابر ظلم به ملت ها به ستوه آمده و خسته شده اند.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: مردم کوفه در نتیجه قدرت ظالم استکباری و خسته شدن از ظلم بنی امیه منتظر امام حسین (ع) بودند تا آنها را از ظلم و ستم رها کند و همه ما نیز از این جهت به ستوه آمده ایم و از این همه ظلم فریادمان بلند است.
وی با بیان اینکه ما هنوز امتحان خود را پس نداده ایم گفت: آنطور که ۹۹ درصد مردم کوفه امتحان دادند نباید امتحان بدهیم چراکه اکثر قریب به اتفاق مردم کوفه منتظر صالح نبودند و تعداد کمی از مردم کوفه که در رکاب امام حسین باقی ماندند، منتظر صالح بودند.
مختاری تصریح کرد: منتظران صالح امام حسین (ع) همان شهدای کربلا بودند که باید ویژگی های شهدای کربلا را در خود ایجاد کنیم نه اینکه مانند سایر مردم کوفه منتظر تقلبی و ظاهری باشیم.
وی افزود: اصحاب امام حسین دارای سه ویژگی رسیدن به یقین در حقیقت توحید و معاد، طهارت باطن و ایثار و شهادت بودند که منتظران واقعی امام زمان نیز باید این ویژگی ها را در خود ایجاد کنند.
امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه فلسفه تمام عبادت ها رسیدن به یقین است گفت: نماز، روزه و عزاداری ها باید به یقین برسند در غیر اینصورت محک تجربه که به میان بیاید، سیه رو می شویم.
وی افزود: شرک خفی همه ما را تهدید می کند همانطور که در سوره یوسف آمده بیشتر آدم های مومن شرک پنهان دارند و در روایات آمده شرک از رد پای مورچه در تاریکی شب بر روی صخره پنهان تر است.
حجت الاسلام مختاری در ارتباط با ویژگی طهارت باطن عنوان کرد: فقط انسان هایی که طهارت باطن دارند می توانند از وجود خداوند و قرآن استفاده کنند لذا باید خدا، پیغمبر، دین و دیانت برای ما از هر چیزی باارزش تر باشد.
وی سومین ویژگی یاران امام حسین را ایثار و شهادت برشمرد و اظهار داشت: منتظر واقعی از شهادت نمی ترسد کسی که ادعای شیعه بودن می کند اما شهادت طلبی نداشته و شهادت طلبی را ضدارزش معرفی می کند، نمی تواند شیعه واقعی باشد پس باید آماده جهاد در راه خدا باشیم.
امام جمعه موقت بیرجند یادآور شد: مردم کوفه که امام حسین را یاری نکردند نیز سه دسته بودند که می توان آنها را با مردم این زمان تشبیه کرد.
وی بیان کرد: دسته اول کسانی بودند که دنیا پرست و طماع بوده و در برابر امام حسین ایستادند، تعلقات مادی زیادی داشتند که تا زر و زور را دیدند دلشان با امام حسین و شمشیرشان با غیر امام حسین بود.
مختاری دومین دسته را انسان های راحت طلب و بی تفاوت معرفی کرد و گفت: این دسته از مردم ایمان قوی داشتند اما راحت طلب و بی تفاوت بودند امروز نیز از این افراد در جامعه زیاد داریم که نه با استکبار ضدیت دارند نه از این طرف حمایت چندانی دارند.
وی ادامه داد: عده ای از مردم کوفه دنیاپرست و راحت طلب نبودند اما فقط حسین را قبول داشتند لذا مسلم را حمایت نکردند که این اشتباه سبب شد امام حسین (ع) حتی به کوفه نرسد؛ امروز نیز در جامعه باید نزدیک ترین فرد به امام زمان (عج) از نظر علم، تقوا و درایت را رهبر و جلودار خود قرار داده و پشت سر وی حرکت کنند در غیر این صورت امام زمان به ظهور نمی رسد.
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: باید میلیون ها نفر انسان صالح، مجاهد و فداکار در دنیا وجود داشته باشند تا در دنیا موج ظهور ایجاد شود لذا امروز باید در دنیا نظامی با محوریت ولایت فقیه داشته باشیم.
وی افزود: اگر بخواهیم منتظر صالح امام زمان باشیم امروز پرچم اسلام و انتظار و تشیع در دستان پرقدرت مقام معظم رهبری قرار دارد و همه باید زیر چتر ایشان باشیم مبادا عده ای با تکبرها و غرورهای پنهان برخلاف این جهت حرکت کنند.
حجت الاسلام مختاری تصریح کرد: گاهی منیت ها موجب می شود انسان راه خود را جدا کند لذا شیعه، امامت و مهدویت ضربه می خورد و امروز تنها کشوری هستیم که مذهب رسمی ما شیعه است که اگر دشمن با فشار، تزویر، تطمیع و ترساندن این کشور را تحت سلطه قرار دهد و بر حاکمیت مبتنی بر ولایت فقیه آسیب برساند، نمی توانیم خود را زمینه ساز ظهور بدانیم.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 18 =