احیای محله با مشارکت مردم

بیرجند – ایرنا – محله ۱۷ شهریور شهر بیرجند که از گذشته به عنوان یک محله آسیب پذیر شناخته شده بود اکنون با اجرای طرح بازآفرینی شهری احیا شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا در عصر یک روز پاییزی با مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای بازدید تعدادی از محلات در معرض آسیب شهر بیرجند همراه می شویم و یکی از مقاصد، بازدید از محله در معرض آسیب ۱۷ شهریور بیرجند است.
به محض اینکه در مکان مورد نظر پا می گذاریم زمین فوتبالی را مشاهده می کنیم که گویا زمان زیادی از ساخت آن نمی گذرد و تعدادی کودک و نوجوان در آن مشغول بازی و جنب و جوش هستند.
یکی از اعضای فعال این محله در خصوص این زمین فوتبال که در گذشته چی بوده و چه سیری را طی کرده به حاضران این جمع گزارش می دهد.
مهدی عادل مقدم می گوید: در چند سال گذشته این زمین مدرسه قدیمی و مخروبه بوده که انواع جرم ها در آن انجام می شد و در مجموع پاتوق چندین ساله معتادان تزریقی بود.
او که چند سالی در مدرسه رو به روی این مکان به عنوان مدیر مدرسه مشغول فعالیت بوده است، ادامه می دهد: همیشه از دیدن این مکان رنج می بردم و نگران دانش آموزانی بودم که هر روز صبح باید در این مخروبه با انواع وسایل تزریق به جا مانده از معتادان مواجه شوند.
عادل مقدم می افزاید: با دیدن اوضاع نابسامان این مکان بر آن شدم که برای حل این مشکل چاره ای بیاندیشم.
وی به همراهی تعدادی از افراد محله برای حل این مشکل اشاره می کند و می گوید: مردم محله برای نجات این محل پای کار آمدند و با پیگیری از سازمان های متولی توانستیم این مکان را تبدیل به زمین فوتبال برای دانش آموزان محله کنیم.
این بازنشسته آموزش و پرورش با اشاره به ساختمانی که انتهای این زمین ورزشی است عنوان می کند: با بازسازی این ساختمان توانستیم کلاس های آموزش صنایع دستی برای زنان محله را راه اندازی کنیم.
وی می گوید: جمعیت زیادی از اتباع بیگانه در محله ۱۷ شهریور ساکن هستند که با اجرای طرح سودآموزی این افراد از سه سال گذشته تاکنون ۵۰ نفر باسواد شدند.
وی از تهیه بانک اطلاعات پزشکی مردم محله خبر می دهد و می افزاید: با توجه به وضع بد معیشت مردم ویزیت رایگان مردم محله در منزل و این مکان توسط تعدادی از پزشکان شهر انجام می شود.
عادل مقدم با اشاره به آسیب های اجتماعی که در قبرستان ناصح این محله مشاهده می شود اظهار می کند: از مسئولان می خواهیم با ما همکاری کنند تا این مکان را از معضل آسیب های اجتماعی پاک و احیا کنیم و تا رفع کامل آسیب های محله مان نیازمند همکاری هر چه بیشتر مسئولان هستیم.
مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم در این بازدید می گوید: انتظار ما این است که بیشتر اقدامات در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با مشارکت مردم انجام شود.
سید علی اصغر رفاهی ضمن تشکر از افراد فعال این محله در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی از آنان می خواهد که مشکلات و آسیب های اجتماعی خود را به اداره پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی دادگستری استان برای ارجاع به مرکز ارسال کنند.
وی می گوید: هر زمان ما از توان مردم استفاده کردیم موفق بوده ایم که هشت سال دفاع مقدس نمونه بارز مشارکت و موفقیت مردم در برابر بیگانگان است و باید برای رفع آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آن در کنار اعتبارات و توان دولتی از ظرفیت مردم نیز استفاده کنیم.
رفاهی می افزاید: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی وظیفه ذاتی قوه قضاییه است و در این راستا برنامه های مختلفی در سطح کشور در حالت اجرا است.
مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و هیات همراه دیروز (سه شنبه) از پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران و خانه محله شعبانیه بیرجند نیز بازدید کردند.
گزارش: حکیمه مصطفایی
۷۵۵۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =