اعتباری برای حاصلخیزی خاک خراسان جنوبی اختصاص نیافته است

بیرجند – ایرنا – مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون هیچ اعتباری برای حاصلخیزی خاک به این استان اختصاص نیافته است که این موضوع در اعتبارات سال آینده گنجانده می شود.

محمدحسن غلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون مجلس لایحه حفاظت از خاک را با هدف غنی سازی خاک، جلوگیری از آلودگی و افزایش مواد آلی خاک مصوب و به شورای نگهبان ارسال کرده است.
وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی نیز برای راه اندازی دفتر خاک کشاورزی در وزارتخانه دستور داده است که با اجرایی شدن آن، در سازمان های جهاد کشاورزی استان ها نیز دفتر راه اندازی شود.
غلامی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه مقرر شده سالانه حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در خصوص بحث حاصلخیزی خاک تامین اعتبار شود.
مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: خاک کشاورزی استان بسیار فقیر است بگونه ای که ۶۰ درصد این خاک کمتر از یک درصد مواد آلی دارند.
وی گفت: مواد آلی به دلیل اثرات سازنده ای که بر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی دارد به عنوان رکن اصلی باروری خاک از آن یاد می شود.
وی بیان کرد: مجموع اراضی کشاورزی استان ۴۸۰ هزار هکتار است که از این میزان تنها ۱۵۰ هزار هکتار حاصلخیز بوده که ۲۵ هزار هکتار را اراضی آبی زراعی و باغی تشکیل می دهد.
مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: موضوع خاک نه تنها در کشور و استان بلکه در دنیا مورد بی میلی قرار گرفته اما یکسال پیش مجمع عمومی سازمان ملل برای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، پنج دسامبر(۱۴ آذر) را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کرد.
وی راندمان آب بخش کشاورزی استان را بیش از ۴۴ درصد عنوان کرد و گفت: راندمان آب به طور متوسط سالانه ۱.۵ تا ۲ درصد در استان افزایش می یابد.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 16 =