۴۴۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به عشایر خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند – ایرنا – سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: طی یک سال گذشته ۴۴۴ میلیارد ریال تسهیلات ایجاد و تثبیت اشتغال به عشایر استان پرداخت شده است.

حسین حسین پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تسهیلات از سه محل مدیریت بحران برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی، صندوق توسعه ملی برای زنجیره تولید گوشت قرمز و تسهیلات پایدار روستایی و عشایری پرداخت شده است.
وی بیان کرد: اواخر سال گذشته ۷۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسیهلات قرض الحسنه جبران ناشی از خشکسالی به استان ابلاغ شد که ۴۷۸ خانوار و تعاونی عشایری موفق به جذب کامل این تسهیلات در ابتدای سال جاری شدند.
حسین پور گفت: همچنین امسال از این محل ۱۱۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال تسهیلات به استان ابلاغ شد که یکهزار و ۱۴۴ نفر برای دریافت این تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند و تاکنون ۶۴۴ نفر موفق به دریافت ۴۵ میلیارد ریال از این تسهیلات را جذب کنند.
وی اظهار داشت: از محل تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز در اواخر سال گذشته ۱۹۵ میلیارد ریال تسهیلات به استان ابلاغ شد که عشایر تمام این تسهیلات را جذب کردند ولی به دلیل اینکه برخی استان ها نتوانستند سهمیه خود را جذب کنند، در سال جاری مابقی این تسهیلات شناور اعلام شد که عشایر استان از این محل ۴۱ میلیارد و ۸۸۸ میلیون ریال دیگر را جذب کردند.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای آذرماه امسال نیز ۶۱ میلیارد ریال تسهیلات از محل زنجیره تولید گوشت قرمز به استان ابلاغ شده که در حال تشکیل پرونده برای جذب این تسهیلات هستیم.
وی با بیان اینکه امسال از محل تسهیلات پایدار روستایی و عشایری ۲۳۲ میلیارد ریال سهمیه عشایر استان مشخص شده است اضافه کرد: برای جذب این تسهیلات یکهزار و ۷۸ طرح در کارگروه های اشتغال شهرستانی و استانی مصوب و به بانک های عامل معرفی شده اند که تاکنون به تعداد ۸۶ طرح ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
حسین پور افزود: این تسهیلات در زمینه ایجاد و حفظ اشتغال عشایر پرداخت شده و اشتغال در زمینه های پرورش دام، شتر، شترمرغ و تولید صنایع دستی بوده است.
وی گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن جمعیت دامی قابل ملاحظه نقش بسیار موثری در تامین مایحتاج پروتئینی کشور از جمله گوشت قرمز دارد، جامعه عشایری استان سالانه میانگین بیش از ۶ هزار تن گوشت قرمز را تولید و به بازار عرضه می کنند.
وی افزود: در شرایط بحرانی خشکسالی که وضعیت بارندگی مساعد نیست و چشمه ها و چاه های مالداری هر سال با کاهش سطح آب روبرو هستند، پرورش شتر می تواند خشکسالی را به فرصت تبدیل کند.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت عشایری منتظران مهدی (عج) بشرویه طرح چهار هزار نفری پرورش شتر را در دست اقدام دارد که مجوزهای مربوط از جمله پروانه تاسیس و واگذاری زمین را اخذ کرده است و با توجه به اینکه زیرساخت های لازم از قبیل آب و برق در منطقه ریگ بشرویه وجود دارد می تواند نقطه شروعی در احیا و رونق پرورش شتر در این شهرستان باشد.
حسین پور اظهار داشت: خشکسالی های پی در پی و مقاومت شتر با این شرایط به نوعی تبدیل تهدید خشکسالی به فرصت سرمایه گذاری است و تولید و تقاضای بسیار زیاد محصولات تولیدی این نوع دام در بازار مصرف اقتصادی بودن پرورش آن را دوچندان می کند.
وی گفت: نژاد شتر بشرویه از نوع نژاد بلوچی بوده که طی سال های اخیر به عنوان دام سود آور مورد توجه قرار گرفته است.
۷۵۵۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 3 =