مهاجرت ناشی از خشکسالی باعث کمبود کلاس در بیرجند شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به رشد جمعیت دانش آموزی استان گفت: خشکسالی ها سیل مهاجرت به مرکز استان را در پی داشته است به همین دلیل با کمبود و کاستی در بعد فضای آموزشی مواجه شده ایم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمدعلی واقعی پنجشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی که با حضور معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، میانگین افزایش سالانه جمعیت دانش آموز را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: برای پرداخت حقوق معلمان حق التدریس نیز با مشکل مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: پنج هزار کلاس در خراسان جنوبی فاقد هوشمندسازی لازم بوده که هزینه هر کلاس حدود ۲۰ میلیون تومان است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی فعال شدن کانون ها، توجه به مراکز استثنایی، ایجاد استخر و تجهیزات کمک آموزشی را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش در استان برشمرد و گفت: در بخش مسکن مهر نیز با توجه به هجمه ساخت و سازها نیاز زیادی به ساخت مدرسه است.
وی بیان کرد: برای تخریب و بازسازی یکهزار و ۱۷۹ کلاس درس در استان به اعتبار نیاز داریم.
واقعی افزود: سرانه دانش آموزی در این استان به ازای هر نفر در مدارس عادی حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که رقم آن به نسبت هزینه ها پایین است و کاهش سرانه دانش آموزی به خصوص در هنرستان ها از ۶۸ هزار تومان در سال ۸۴ به ۱۱ هزار تومان باعث شده بسیاری از دانش آموزان نسبت به این رشته ها بی رغبتی نشان دهند.
وی با اشاره به گستردگی خراسان جنوبی گفت: این مساله موجب شده نتوانیم خدمات آموزشی را به نحو مطلوب ارایه دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی محرومیت بسیار شدید استان در کنار گستردگی را یادآور شد و افزود: هم اکنون ۱۵۱ مرکز شبانه روزی در خراسان جنوبی فعال است که ۱۸ هزار دانش آموز در این مراکز حضور دارند.
وی با بیان اینکه در مورد مراکز شبانه روزی اولین استان از لحاظ آمار مراکز و تعداد دانش آموزان هستیم گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد مراکز شبانه روزی باید خدمات رسانی به این مراکز در شان باشد.
واقعی آمار کل دانش آموزان استان را ۱۷۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این دانش آموزان در نزدیک به ۹ هزار کلاس درس سازماندهی شده اند.
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مدارس به سیستم گرمایش مرکزی مجهز نیستند گفت: تجهیز این مدارس ۶۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ۷۵ درصدی که مجهز به سیستم گرمایشی هستند به بازسازی نیاز دارند.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 11 =