طرح تفکیک زباله در بیرجند اجرا می شود

بیرجند- ایرنا- معاون خدمات شهری شهردار بیرجند گفت: پیمانکار طرح تفکیک زباله از مبدا مشخص شده و امیدواریم تا پایان سال جاری این طرح در شهر بیرجند اجرایی شود.

همایون شاکری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح تفکیک زباله به دو صورت تفکیک از مبدا و مقصد انجام خواهد شد.
وی افزود: در تفکیک از مبدا شهروندان زباله را جداسازی کرده و پس از تماس با پیمانکار شهرداری زباله بازیافتی از درب منازل جمع آوری می شود.
معاون خدمات شهری شهردار بیرجند با بیان اینکه زباله ها طبق لیست قیمت گذاری خریداری می شود گفت: زمانی که میزان زباله به یک حد نصاب رسید بن کارت خرید به شهروندان در ازای آن داده می شود.
وی همچنین از آماده شدن سایت دفن زباله خبر داد و افزود: خط تفکیک با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به زودی نصب و راه اندازی می شود.
شاکری با اشاره به تبدیل مواد بازیافتی اظهار داشت: در این سایت مواد بازیافتی به مواد اولیه که قابل استفاده کارخانه است تبدیل خواهد شد.
وی در خصوص زمان دقیق راه اندازی خط تفکیک بیان کرد: برای خرید تجهیزات مورد نیاز مناقصه انجام گرفته که تا ۱۸ دی ماه پاکت بازگشایی و سه ماه بعد از انتخاب برنده، کارخانه راه ندازی می شود.
معاون خدمات شهری شهردار بیرجند یادآور شد: فاز اول تفکیک زباله، درب منازل شهروندان و در فازهای بعدی جمع آوری زباله های تفکیکی به خصوص کاغذ از دستگاه های اجرایی و مدارس انجام خواهد شد.
قانون مدیریت پسماندها با ۲۳ ماده سال ۸۳ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این قانون در ماده چهار تاکید زیادی بر ضرورت بازیافت کرده است از جمله مقرر شده که تسهیلات لازم برای تولید و مصرف کالاهایی که بازیافت آن ها سهل تر است، فراهم و تولید و واردات محصولاتی که دفع یا بازیافت پسماند آنها مشکل تر است، محدود شود.
گرچه برخی شیوه ها تاکنون برای تفکیک زباله در بیرجند اجرا شده اما موفقیت آمیز نبوده است، به طوری که اکنون شاهد رشد روز افزون پدیده زباله گردی در شهر هستیم.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =