سفرهای شهرستانی با رویکرد جدید و عملیاتی دنبال می شود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: سفرهای شهرستانی را با رویکرد جدید و برنامه های کاربردی و عملیاتی تر دنبال می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمد صادق معتمدیان پنجشنبه شب در نشست شورای اداری شهرستان نهبندان که دومین روز سفر به این شهرستان برگزار شد، افزود: براساس مسائل و مشکلاتی که در شهرستان ها وجود دارد، مسئولیت پیگیری موضوعات مختلف با معاونان استانداری است و در نهبندان با وجود مشکلات عمرانی و زیرساختی مسئولیت پیگیری مسائل و مشکلات این شهرستان به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری محول شده است.
وی فرصت سوزی را یکی از آسیب های جدی در مناطق محروم دانست و تاکید کرد: باید با تلاش مضاعف و روحیه جهادی مشکلات استان را پیگیری و حل کنیم زیرا زمان ما بسیار محدود است و در حال حاضر دو سال و نیم به پایان کار این دولت باقی مانده است و زمان زیادی برای اجرای برنامه ها نداریم.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: انتظار ما از مسئولان استان این است که تلاش بیشتری انجام دهند تا شرمنده مردم نشویم؛ مسئولیت ها به عنوان امانت زودگذر است و امید است زمانی که از مسئولیت ها جدا می شویم شرمنده مردم و خون شهدا نشویم.
وی بیان کرد: علیرغم تمام مشکلات و چالش ها، مردم استان پای انقلاب و نظام ایستاده اند و کمترین مسائل امنیتی کشور در خراسان جنوبی وجود دارد لذا با وجود همه مولفه هایی که در زمینه ناامنی وجود دارد اما خراسان جنوبی با ضریب امنیت بالا از امن ترین استان های کشور است.
معتمدیان با تاکید بر اینکه باید توسعه همه جانبه استان در اولویت قرار گیرد گفت: باید از توانمندی و ظرفیت هایی که داریم بیشترین استفاده را داشته باشیم تا شاهد جهشی در راستای رشد و توسعه استان باشیم.
وی افزود: با توجه به نیروی انسانی قوی و مردم نجیب و ولایت مدار، امیدواریم در فاصله کوتاه، شکافی که در زمینه برخورداری و عدم برخورداری در استان های کشور وجود دارد از بین برود.
معتمدیان گفت: ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان داریم که اگر از این فرصت مرز مشترک غافل شویم، آسیب هایی را در استان به دنبال خواهد داشت و بازارچه های متعددی در سنوات گذشته در شهرستان های مرزی راه اندازی شده که امروز تعطیل و نیمه تعطیل هستند و باید تلاش کنیم این ظرفیت ها فعال شود و مردم از این ظرفیت ها بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: اگر به دنبال امنیت پایدار در شهرستان های مرزی هستیم باید زمینه ماندگاری مردم را در نقاط مرزی فراهم کنیم و توسعه همه جانبه استان نیز نیاز به امنیت پایدار دارد.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خشکسالی های چندین ساله و کم آبی مهاجرت روستائیان را در نقاط مرزی به دنبال داشته است، اضافه کرد: انتقال آب اولویت جدی دولت است و انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به زودی اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه پایه بودجه ای استان ضعیف دیده شده و مشکلاتی در حوزه بودجه ای داریم، اضافه کرد: در مجموع در نهبندان و استان در زمینه اجرای پروژه های ملی وضعیت خوبی نداریم و کمترین پروژه های در سطح کشور متعلق به خراسان جنوبی است.
معتمدیان اظهار داشت: در تلاش هستیم با پیگیری و تلاش های مضاعف عقب ماندگی های استان را جبران کنیم و در این زمینه باید حداقل بودجه استان براساس اولویت ها هزینه شود و در شهرستان های کم برخوردار توجه ویژه ای در زمینه تکمیل زیرساخت ها و رفع محرومیت های فوری خواهیم داشت.
وی گفت: پیگیر هستیم که اعتبارات ملی که در سازمان ها و وزارتخانه ها لحاظ شده برای توسعه استان جذب شود زیرا کل بودجه استان ها در لایجه بودجه ۱۲ درصد است و ۸۸ درصد در اختیار سازمان و وزارتخانه ها قرار دارد و ما جزو استان هایی هستیم که کمترین برخورداری را از این سهم ۸۸ درصدی داریم.
معتمدیان از مدیران کل استانی خواست در راستای جذب اعتبارات ملی برای توسعه استان تلاش کنند و افزود: باید بخشی از عقب ماندگی استان را در سفر مسئولان ارشد نظام از جمله ریاست جمهوری جبران کنیم.
وی گفت: اگر بتوانیم زمینه حضور مقام معظم رهبری را در استان فراهم کنیم علاوه بر حضور پر خیر و برکت ایشان، بخشی از عقب ماندگی های تاریخی ما در زمینه حوزه زیرساخت ها پوشش داده می شود.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر تنها به اعتبارات مصوب استانی تکیه کنیم این اعتبارات پاسخگوی مسائل روزمره استان هم نخواهد بود و برای جبران عقب افتادگی های استان نیاز است تلاش جدی و مضاعف با روحیه جهادی داشته باشیم.
وی گفت: علیرغم اینکه نظام اسلامی در ۴۰ سال گذشته خدمات خوبی در مناطق محروم انجام داده است اما نهبندان یکی از محروم ترین شهرستان های کشور است و مردم شهرستان مشکلات متعددی در زمینه های مختلف دارند.
وی آمار تصادفات در جاده های نهبندان را نگران کننده دانست و افزود: به راحتی مردم در جاده های شهرستان جان خود را از دست می دهند که باید پروژه های خوبی را در این زمینه فعال کنیم.
معتمدیان تاکید کرد: کمبود آب، مشکلات کشاورزی، مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها و مشکلات معیشتی و بیکاری از جمله موضوعاتی است که باید در این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: در بازدیدهای میدانی کم آبی یکی از مهمترین مشکلات روستائیان بود و تلاش ما این است که در یک زمان بندی مشخص با بسیج امکانات استانی و ملی مسائل و مشکلات روستاها به خصوص کم آبی را رفع کنیم.
معتمدیان افزود: مردم انتظار دارند وقتی مسئولان به منطقه ای سفر می کنند مشکلات را حل کنند و امیدواریم سفرهای شهرستانی دارای خروجی باشد و مسئولان در اجرایی شدن مصوبات شهرستان ها تلاش کنند.
وی با بیان اینکه شهرستان نهبندان علیرغم تمام محرومیت هایی که دارد ظرفیت های بالقوه ای بسیار خوبی نیز دارد بیان کرد: بازدیدهای میدانی از معادن شهرستان نشان از ثروت های خدادادی در منطقه دارد که باید تلاش کنیم توجه ملی به این ظرفیت ها بیشتر شود.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی ظرفیت تبدیل به عسلویه معدنی کشور را دارد که نهبندان یکی از مهمترین شهرستان ها در این زمینه است و باید با ایجاد زیرساخت ها زمینه حضور سرمایه گذاران بیشتر شود.
معتمدیان میزان سرمایه گذاری خارجی استان را ۹۹ میلیون دلار و در مقایسه با سایر استان ها رقم بسیار ناچیزی عنوان کرد و گفت: در زمینه ایجاد زیرساخت های برای حضور سرمایه گذاران ضعیف عمل کرده و نتوانسته ایم ظرفیت های استان را به خوبی معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: تنوع و تکثر مواد معدنی خوبی در استان و نهبندان داریم و در شرایطی که اکتشافات معدنی ما کامل نشده است رتبه چهارم کشور را از نظر تنوع مواد معدنی داریم.
معتمدیان گفت: باید تلاش مضاعف کنیم تا ظرفیت بالقوه نهبندان را به بالفعل تبدیل کنیم و تحرک اقتصادی خوبی در زمینه ایجاد اشتغال و معیشت مردم این شهرستان ایجاد شود.
استاندار خراسان جنوبی عصر روز گذشته (چهارشنبه) در نخستین سفر شهرستانی خود به نهبندان بدو ورود به شهر شوسف مورد استقبال امام جمعه و فرماندار این شهرستان قرار گرفت و سپس با حضور در مزار شهدای گمنام این شهر با ذکر فاتحه با آرمان‌های این شهیدان والامقام تجدید میثاق کرد.
معتمدیان همچنین در آغاز سفر سه روزه به شهرستان نهبندان با جانباز سرافراز ۴۵ درصد محمد خدادادی در شهر شوسف دیدار و از وی تجلیل کرد.
دیدار با روسا و اعضای شوراهای اسلامی و نیز نخبگان و فرهیختگان شهرستان نهبندان از دیگر برنامه های نخستین روز سفر معتمدیان بود.
استاندار خراسان جنوبی در دومین روز سفرش به نهبندان از روستای هدف گردشگری دهسلم و پایگاه میراث طبیعی بیابان لوت و پروژه کمپ کویرنوردی در این روستا بازدید کرد.
معتمدیان با مردم روستای آتشکده و جمعی از معتمدین، شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای اطراف آن دیدار و گفت و گو کرد و نیز در نشستی مشکلات آنان را مورد بررسی قرار داد.
همچنین استاندار خراسان جنوبی در بازدید از مجتمع آبرسانی شاهکوه نهبندان، بر لزوم تسریع در روند احداث این پروژه برای رفع مشکل کم آبی این منطقه تاکید کرد.
بازدید از معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای سردشت در روستای لخشک و بازارچه دوکوهانه از دیگر برنامه های معتمدیان در دومین روز سفرش به نهبندان بود.
شهر نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
۷۵۵۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =