۸۳ پرستار برگزیده خراسان جنوبی تجلیل شدند

بیرجند – ایرنا – ۶۰ پرستار بالینی و پنج مربی برگزیده و ۱۸ پرستار بازنشسته استان خراسان جنوبی تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند روز چهارشنبه در این آیین که به مناسبت روز پرستار برگزار شد، بر آموزش خودمراقبتی به مردم برای پیشگیری و کاهش بیماری ها تاکید کرد و گفت: اگر مردم پایه و اساس خودمراقبتی و سبک زندگی سالم را بدانند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری می شود.
محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: بیمارستان های استان این ظرفیت را ندارد خدماتی که بیمار در منزل نیاز دارد را به وی ارایه دهد.
وی گفت: ارایه خدمات اضافی یا مراقبت های منزل به بیماران در بیمارستان ها نه تنها به صرفه نبوده که در توان بیمارستان های کشور هم نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه باید پرستاری به منازل بیماران برده شود اظهار داشت: بسیاری از بیماران نیازی به بستری شدن در بیمارستان ها ندارند و بسیاری از خدمات در منزل قابل ارایه است.
وی گفت: طرح مراقبت در منزل از بیماران از چند سال قبل در استان آغاز شده و در حال گسترش دادن است.
دهقانی یادآور شد: آنچه چشم انداز حوزه پرستاری نشان می هد امید است در تداوم طرح تحول نظام سلامت اقدامات خوبی در حوزه پرستاری رقم بخورد.
وی گفت: بدون شک کمبود کادر پرستاری و فشار کار بیش از حد در شیفت های بیمارستانی روی تک تک پرستاران و کیفیت کار آنان تاثیرگذار خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: شنیده شده سال آینده مجوزهایی برای جذب پرسنل پرستاری در بیمارستان ها اخذ خواهد شد که امید است از این طریق خدمات بهتر، با کیفیت تر و با آرامش بیشتری به مردم و بیماران ارایه کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال در استان اظهار داشت: این طرح از روز جمعه به مناسبت گرامیداشت روز پرستار در مصلای نمازجمعه مرکز استان آغاز شد.
دهقانی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح پرستاری در جامعه رسوخ کرده و پرستاری جامع نگر در همه ابعاد داشته باشیم.
وی در ادامه سخنانش به مطالبات گروه پرستاری بیمارستان های استان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش مدیریت دانشگاه این است تا مطالبات و معوقات کادر پرستاری را پرداخت و به روز کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به میزان مطالبات پرستاران استان اشاره نکرد و افزود: تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته و امید است مطالبات سال قبل را به صفر برسانیم تا گوشه ای از زحمات پرستاران جبران شود.
وی اظهار امیدواری کرد: طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان یکی از ارکان مهم طرح مراقبت در منزل جامع و کامل شود.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند هم در این آیین گفت: با توجه به اینکه حقوق و دریافتی پرستاران نسبت به کادر پزشکی در سطح متوسط به پایین است، تاخیر در پرداخت ها نیز آنان را بیشتر دچار آسیب می کند.
غلامحسین محمودی راد افزود: کمبود نیروی پرستاری در استان یکی از مشکلات ماست که این موضوع برای سایر همکاران نیز مشکلاتی ایجاد کرده و باید چانه زنی ها در این زمینه بیشتر شود.
وی بیان کرد: طبق قانون مشاغل سخت پرستاران می توانند قبل از موعد بازنشسته شوند اما به دلیل کمبود پرستار در استان نمی توانند از این امتیاز برخوردار شوند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند از فعالیت هشت دانشکده پرستاری و مامایی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد چهار دانشکده زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قرار دارد.
وی اظهار داشت: اکنون علاوه بر رشته های پرستاری، مامایی و فوریت های پزشکی، چهار رشته کارشناسی ارشد فعال نیز است و برای رشته های پرستاری سالمندان و توانبخشی در حال پیگیری هستیم.
خراسان جنوبی دارای ۱۳ بیمارستان با یکهزار و ۶۰۰ تخت مصوب و یکهزار و ۴۰۰ تخت فعال در ۱۱ شهرستان است که بنا بر آمار شاخص بین المللی به ازای هر تخت باید ۲ پرستار در نظر گرفته شود.
در حال حاضر در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکهزار و ۵۰۰ پرستار و در فوریت ها ۵۰۰ پرستار مشغول به کار هستند همچنین استان با کمبود یکهزار پرستار مواجه است.
سالروز ولادت حضرت زینب (س) در تقویم رسمی کشور روز پرستار نام دارد که امسال با ۲۲ دی همزمان شد.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =