سند راهبردی گیاهان دارویی به استان ها ابلاغ می شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سند جامع راهبردی گیاهان دارویی تهیه شده است و به زودی به استان ها ابلاغ می شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا ترحم بهزاد روز شنبه در نخستین کارگاه آموزشی کاشت و بهره برداری گیاهان دارویی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: با ابلاغ سند راهبردی گیاهان دارویی باید بهره برداری صحیح و اصولی از محصولات بر اساس قراردادهای تیپ بهره برداری انجام شود.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به تهیه سند راهبردی گیاهان دارویی هر چه زودتر زنجیره تولید گیاهان دارویی در استان های کشور تهیه و تکمیل شود.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: اکنون در بحث فرآوری گیاهان دارویی چندان حرکت رضایت بخشی در کشور انجام نشده که با تهیه سند راهبردی گیاهان دارویی و ابلاغ آن به استان ها شاهد رشد بحث های فرآوری خواهیم بود.
وی از واگذاری تمامی امور مربوط به ساماندهی و توسعه گیاهان دارویی به امور مراتع سازمان جنگل ها خبرداد و گفت: امسال با پیگیری های انجام شده با توجه به جایگاه مهم گیاهان دارویی برای رسیدن به انسجام و به دور از موازی کاری ها، تمامی امور مربوط به گیاهان دارویی از دفتر مراتع پیگیری خواهد شد.
بهزاد یادآور شد: امسال ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری به سازمان جنگل ها و مراتع کشور اختصاص پیدا کرد.
وی ادامه داد: از این مبلغ ۶۰ میلیون دلار باید صرف اصلاح، احیا و حفاظت مراتع، خرید بذر و سایر شود علاوه بر این برگزاری کارگاه های ترویجی گیاهان دارویی نیز جزو اولویت های سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری قرار دارد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار امیدواری کرد؛ با برگزاری دوره های آموزشی بتوان سطح دانش بهره برداران را ارتقا و در کنار آن مراقبت های لازم برای جلوگیری از بهره برداری نامناسب و احیای مجدد مراتع را داشته باشیم.
وی با اشاره به بند «ژ» قانون برنامه ششم توسعه اضافه کرد: این برنامه سازمان جنگل ها را مکلف به احیای رویشگاه های مرتعی و توسعه فراوری گیاهان دارویی به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار کرده است.
بهزاد ادامه داد: علاوه بر این باید به میزان حداقل ۱۰۰ هزار هکتار توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی داشته باشیم به نحوی که تا پایان این برنامه به ۲۵۰ هزار هکتار برسیم.
وی با بیان اینکه توسعه و ساماندهی ۴۰ گونه گیاهی در راس توجه ما قرار دارد یادآور شد: بر اساس قراردادهای جدیدی که برای توسعه گیاهان دارویی در کشور داریم به ۸۰ گونه ارتقا خواهد یافت.
مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هم گفت: تعاونی ها به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های مشارکتی مطرح بوده و برنامه ها در جهت ظرفیت سازی، توان افزایی و توسعه کیفی آنها متمرکز است.
وحید جعفریان ادامه داد: برنامه ریزی ها بگونه ای است که تعاونی ها بتوانند در زنجیره تولید قرار گرفته و کار بهره برداری از این ظرفیت ها را همراه با حفظ، نگهداری، حفاظت و بهره برداری مطلوب دنبال کنند.
به گفته وی در حال حاضر ۱۳۶۱ تعاونی مرتبط در کشور فعال است که هر کدام در سطح های مختلف کار توسعه و بهره برداری از گیاهان دارویی را انجام می دهند.
مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بهره برداری پایدار از گیاهان دارویی از جمله مهمترین زمینه های فعالیت تعاونی ها در بخش منابع طبیعی است.
وی اظهار داشت: برنامه ریزی مناسب در این خصوص می تواند زمینه های تحول در مشارکت را فراهم آورد همچنین در بخش فعالیت های ترویجی و آموزشی و مشارکتی نیاز به یک برنامه عملیاتی با حمایت از تعاونی های مرتبط وجود دارد.
جعفریان با اشاره به اینکه این برنامه باید تمامی فرایند زنجیره تولید را پوشش دهد گفت: این برنامه باید موضوع حفاظت، ظرفیت بهره برداری و ملاحظات پایداری و کاهش عوامل تخریب را مد نظر قرار دهد، همچنین ریسک های بیوفیزیکی و اقتصادی اجتماعی را شناسایی کند.
وی تاکید کرد: بر این اساس ما نیازمند بهره برداری از یک دانش بین بخشی و همکاری بخش های مختلف برای مدیریت یکپارچه این موضوع هستیم به نحوی که تخصص های بیوفیزیکی در کنار تخصص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: برای حمایت از تعاونی ها نیازمند قوانینی هستیم که بتواند به شکل روشنی زمینه واسپاری فعالیت های مرتبط را به مردم محلی، مجریان و بهره برداران مستقیم این عرصه ها فراهم کند.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =