صادرات کالا از خراسان جنوبی به بیش از ۵۹۵ میلیون دلار رسید

بیرجند – ایرنا – مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۸۳۰ تن کالا در ۱۱ ماه امسال به ارزش ۵۹۵ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۶۶ دلار از طریق گمرکات استان صادر شد.

محمدعلی خاشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت سیمان، خوراک کامل طیور، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، هیدروکربن سبک حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات، نمک و هیدروکربن سنگین بوده است.
وی بیان کرد: عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: صادرات کالا از استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۷ درصد کاهش و از نظر وزنی نیز ۲۱ درصد کاهش داشته است.
وی علت کاهش صادرات را اعمال محدودیت برای چهار قلم کالا از مرز ماهیرود عنوان کرد و افزود: امسال در دو مقطع زمانی گمرک افغانستان صادرات سیمان، آهن، مواد نفتی و کاشی و سرامیک را را از گمرک فراه هم مرز با ماهیرود خراسان جنوبی ممنوع کرد.
خاشی یادآور شد: با توجه به اینکه چهار قلم کالا جزو عمده صادرات از مرز ماهیرود بوده به همین دلیل آمار صادرات استان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
وی گفت: البته با رایزنی های مختلف از سوی مقامات استان این محدودیت ها برداشته شده و در حال حاضر مشکلی در صادرات وجود ندارد.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال سه هزار و ۲۹۹ فقره اظهارنامه صادراتی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود صادر شده است که ارزش این اظهارنامه ها ۱۲۰ میلیون و ۳۳هزار و ۲۴۴ دلار بوده و ۹۵۲ هزار و ۴۶۷ تن کالا را تشکیل می دهد.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به حجم صادرات ماده ۱۱۶ و کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور که از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان خارج شده است گفت: در این خصوص نیز ۱۲ هزار و ۳۳۱ فقره پروانه صادر شده که ارزش آن ۴۷۵ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۳۲۲ دلار و وزن آن بیش از یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۳۶۳ تن بوده است.
وی افزود: این حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۶ درصد، از نظر ارزش ۲۹ درصد و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش را نشان می دهد.
خاشی اظهار داشت: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل سیمان، کاشی یا سرامیک، شیشه، جوجه، میلگرد و غیره بوده است.
وی درباره واردات قطعی به استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تعداد ۲۵ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش چهار میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۲۶ دلار و وزن یکهزار و ۵۸۶ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۹ درصد کاهش، از نظر ارزش ۱۱۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۳۱ درصد کاهش را نشان می دهد.
وی گفت: عمده اقلام وارداتی به استان برنج، دستگاه دمنده گاز موجود در تونل های زغال سنگ، آنتی اکسیدان، تجهیزات مربوط به سیستم زهکشی گاز متان، تری فسفات سدیم، اجزا و قطعات پل، تخم اسپند، گوسفند، شاهدانه بو داده و گاو بوده که از کشورهای پاکستان، لهستان، چین، ترکیه و افغانستان وارد شده است.
مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال ۱۶۸ فقره اظهارنامه صادراتی در بخش امانات پستی تشکیل شده که ارزش آن ۱۰ هزار و ۳۲۰ دلار بوده و از لحاظ ارزش ۱۷۵ درصد رشد داشته است.
وی افزود: عمده کالاهای صادر شده در این بخش خشکبار، زعفران، البسه، شیرینی، سبزی خشک و غیره بوده که به کشورهای آلمان، انگلستان، آمریکا، هندوستان و استرالیا پست شده است.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =