متاسفانه فرهنگ پهلوانی در ورزش ما کمرنگ شده است

هر کس وارد زورخانه شده یا از آن خارج می‌گردد نسبت به او توسط مرشد ادای احترام می‌شود، برای ورود یا خروج از درب زورخانه، سادات که از ذریهٔ رسول الله‌اند حق اولویت دارند…

خبر طبس: ورزش زورخانه‌ای را می‌توان از جمله افتخارات ایران اسلامی نام برد که نیاکان یکتاپرست ما با هوشیاری و استعداد بی‌نظیر خود توانسته‌اند نظامی ورزشی را با این فرهنگ ارزشی متصل سازند.

ورزش زورخانه‌ای را می‌توان از جمله افتخارات ایران اسلامی نام برد که نیاکان یکتاپرست ما با هوشیاری و استعداد بی‌نظیر خود توانسته‌اند نظامی ورزشی را با این فرهنگ ارزشی متصل سازند.

میراث پر افتخاری که هنوز و با گذر هزاران سال بر این قدمت کهن خود می‌بالد. ذکر‌ها‌‌ همان ذکر و خروش‌ها‌‌ همان خروش؛ همه یک هدف را نشانه رفته‌اند:

من ندارم غرضی جز ذکر پر فیض کریم/ که اگر نیست و هست را همه را او داده است

سالروز نبرد اسوهٔ پهلوانان امیرمومنان حضرت علی علیه‌السلام با عمروبن عبدود، بهانهٔ خوبی شد تا این روز ماندگار در تاریخ و تقویم ایرانیان نیز به یادگار بماند تا بعد‌ها بیایند آندست از مردمانی که پیروی از آیین علوی را در عمل به اثبات رسانند.

آورده‌اند که در روزگاران قدیم پهلوانی می‌آید و در اوج قدرت و شوکت برای حاجت مادری دلسوخته و سرافرازی جوانش، خود را مغلوب کشتی کرده و اینچنین اسوه از خودگذشتگی برای همهٔ ورزشکاران در طول تاریخ می‌شود.

و یا از کسی نام می‌برند که حقوق قهرمانی خود را به جوانی بخشیده تا او ضمن تحصیل به تمرین کشتی بپردازد و حال او را به خاطر این بزرگواری‌هایش با عنوان «پهلوان تختی» می‌شناسند.

و البته امروزه نیز به انصاف شهیدان و ایثارگران این سرزمین خاتم این نسل پاک و پهلوانان واقعی در عصر حاضرند.

در این گفتار درباره ورزشی گفتگو می‌شود که آن را «ورزش باستانی» یا «ورزش زورخانه» می‌نامند، ورزشی که به گواه رهبر انقلاب سید ورزش‌ها بوده که البته همت و توجه بیشتری را می‌طلبد.

ورزشی که از‌‌ همان بدو ورودش با حاکمیت آیین فتوت و جوانمردی و با مناجات و ذکرهای پیروانش قداست و احترام خاصی به زورخانه بخشیده است.

مکانی که به ذکرخانه و یا عبادتگاه نیز شهره شده که محور عمدهٔ آن ترویج خدا‌شناسی، دفاع از دین و آیین و وطن و مظلوم بوده است.

هر کس وارد زورخانه شده یا از آن خارج می‌گردد نسبت به او توسط مرشد ادای احترام می‌شود، برای ورود یا خروج از درب زورخانه، سادات که از ذریهٔ رسول الله‌اند حق اولویت دارند.

معمولا درب زورخانه را کوتاه‌تر از قد انسان می‌سازند تا پهلوان ما درس افتادگی آموزد و به سینهٔ ستبر خود فخر نفروشد. همه و همه نشان از یک تعلیم خانه‌ای می‌دهد که آمده است آدم تربیت کند و پهلوان تقدیم جامعه نماید.

هر کار که می‌کنی بگو بسم الله تا جمله گناهان تو بخشد الله/ دستت که رسد به حلقه سنگ بگو لا حُولَ وَلا قُوهَ اِلا بِالله

مرشد هم که البته یکی از اسماء اعظم خداست در جایگاه خود می‌کوشد تا بدون حبّ و بغض در سکوی ارشاد و هدایت قرار گرفته و با بهره گیری از ذکرهای خداپسندانه، حاضرین را با نوای خود همراه کند.

اول میان گود چو رفتی زمین ببوس/ آری زمین به نام جهان آفرین ببوس

از گود زورخانه هم می‌شود چنین اقتباس کرد که گرد بودن و نام گود از گودال قتلگاه حضرت سیدالشهدا (ع) در صحرای کربلا الهام گرفته تا ورزشکاران همیشه و در همه حال خود را در چنان حالتی احساس کنند.

ذکرهای حاضرین در گود و این به جماعت ایستادن آن‌ها نیز همه نشان از وحدت کلمه‌ای دارد که می‌توان از آن به عنوان یک صفت معنوی دیگر نام برد.

و باز همه و همه کنار یکدیگر، خردسال و کودک، دوشادوش کهن سالان… همه یک صدا و هماهنگ…

هفدهم شوال؛ بهانه ای شد تا به اداره ی ورزش و جوانان رفته و از ایرج توتونچی، سرپرست این داره راجع به موضوع ورزش شهرستان و همچنین در محور ورزش پهلوانی و ورزش زورخانه ای سوالاتی پرسیده شود.

ابتدا ورزش همگانی سپس ورزش قهرمانی

ایرج توتونچی سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان طبس، با بیان اینکه بیشتر برنامه‌های ما در جهت گسترش ورزش همگانی تنظیم شده تصریح کرد: البته بستر که آماده شد و مردم به سوی ورزش همگانی آمدند در کنار آن ورزش قهرمانی را نیز دنبال خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: ما در بخش همگانی کلاس آموزشی داریم که از این بین نخبه‌های ورزشی را گزینش و به سطوح بالاتر که همان بخش قهرمانی هست معرفی می‌کنیم.

فعالیت ورزشکاران طبس در تمام طول سال

سرپرست اداره ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که جهت غنی‌سازی اوقات تابستانه جوانان چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: بیشتر کلاس‌های ما در طول سال دایر بوده که از این میان می‌توان به کلاس‌های فوتبال، فوتسال، بسکتبال، هندبال، شنا، کاراته، تکواندو و حتی ورزش باستانی اشاره کرد.

هندبال موفق‌ترین رشته ورزشی شهرستان

ایرج توتونچی در پاسخ به این سوال که استعداد جوانان طبسی را بیشتر معطوف به چه رشته ورزشی می‌دانید اظهار داشت: طبسی‌ها در تمام رشته‌ها توان بالقوه دارند اما با توجه به بررسی‌های انجام شده و نتایج حاصل از آن، فکر می‌کنیم اولین رشته ورزشی که حتی در سطح کشور حضور داشته و باز می‌توانیم حضور پررنگ‌تری داشته باشیم رشته ورزشی هندبال است.

وی با بیان اینکه حتی افرادی بوده‌اند که تا مرز دعوت به تیم ملی هندبال هم رفته‌اند افزود: اما این افراد به دلیل نبود شرایط و منابع مالی مناسب نتوانستند به آنچه لایق آن هستند دست یابند.

ایرج توتونچی ادامه داد: از بین رشته‌های انفرادی هم می‌توان  از رشته‌هایی نظیر کشتی، کاراته و تکواندو نام برد که طبسی‌ها در آن موفقیت‌های خوبی داشته‌اند.

هفده شوال فرصتی مناسب برای احیای فرهنگ پهلوانی

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان طبس، در بخش دیگری از گفته‌های خود به هفدهم شوال، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر، به پیشنهاد فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، به یمن نبرد پیروزمندانه حضرت علی‌(ع) بر عمروبن عبدود، این روز به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تقویم‌های رسمی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر فرهنگ پهلوانی در کشورمان کم رنگ شده ابراز امیدواری کرد که این یک فرصت خوب است تا ما بتوانیم در این روز مقداری توجه خود را به ورزش پهلوانی بیشتر و در جهت گسترش خصوصیات جوانمردی و پهلوانی گام‌های موثرتری برداریم.

مسکن مهر و فعالیت باشگاه باستانی در بخش خصوصی

از ایرج توتونچی در رابطه با وضعیت کنونی ورزش زورخانه‌ای در سطح شهرستان پرسیدیم که اظهار داشت: هم تعداد مربیان و هم تعداد اماکنی که ما ورزش باستانی در آن انجام می دهیم کم است.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر یک سالن در طبس و یکی هم در عشق‌آباد داریم اظهار امیدواری کرد که با واگذاری زمین در شهرک مسکن مهر، بخش خصوصی بتواند وارد کار شده و شهروندان بتوانند از امکانات بیشتری در این جهت برخوردار شوند.

بانوان جهت ناجی غریق شدن اعلام آمادگی کنند

از سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان در رابطه با ورزش بانوان پرسیدیم که ایرج توتونچی با بیان این که بانوان در رشته‌های مختلف فعالیت می کنند گفت: بانوان در فوتسال، بسکتبال، آمادگی جسمانی و ایروبیک، کاراته و همچنین رشته هندبال که به تازگی اضافه شده است فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه در رشته شنا با کمبود ناجی غریق بانوان مواجه هستیم از بانوان شهرستان درخواست کرد در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به هیات نجات غریق و یا اداره ورزش و جوانان شهرستان، در جهت ثبت نام خود اقدام نموده تا در فرصت معین به کلاس‌های نجات‌های غریق اعزام شوند.

لزوم بیمه ورزشی برای تمامی عوامل

ایرج توتونچی در بخش دیگری از گفته‌های خود به بیمه ورزشی اشاره کرد و افزود: کلیه کسانی که از اماکن ورزشی متعلق به وزارت ورزش استفاده می‌کنند اعم از مربی، سرپرست، داور و بازیکن الزاما باید دارای بیمه ورزشی باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۴۵ بیمه شده آقا و از خانم‌ها حدود ۷۵۰ نفر از این بیمه ورزشی برخوردار هستند.

هیئت اسکیت برنده ی مزایده استان

سرپرست اداره ورزش و جوانان در بخش پایانی گفته‌های خود و با اشاره به اینکه هیات اسکیت برنده مزایده استان شده است اظهار داشت: بر اساس ماده ۸۸ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اماکن ورزشی هر ساله به مزایده گذاشته شده و واگذار می شود.

وی افزود: هیئت اسکیت هم بر اساس همین قانون و بر طبق اعلام اداره کل ورزش استان برنده مزایده شده است.

وی گفت: البته مشکل ما در اینجا این است که از این سالن هفته‌ای سه روز خانم‌ها استفاده می‌کنند که از بنیه مالی کافی برای اجاره آن برخوردار نیستند. امیدواریم از آن‌ها برای اجاره آن پولی دریافت نشود چرا که بنیه مالی خانم‌ها بسیار ضعیف است.

2 دیدگاه دربارهٔ «متاسفانه فرهنگ پهلوانی در ورزش ما کمرنگ شده است;

  1. سلام
    گزارش و مصاحبه خوبی بود روی اخبار ورزشی بیشتر کار کنید ممنون
    از اقای توتونچی بپرسید چرا نباس هندبال شهرستان حمایت بشه دلیل این عدم حمایت چیه دقیقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =