توسعه کتابخانه‌ها در شهرستان طبس: از یک واحد به ۱۳ کتابخانه عمومی و مشارکتی

طبس‌نیوز – رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان طبس گفت: شهرستان طبس تا سال ۱۳۸۰ تنها یک کتابخانه با حدود کمتر از ۸۰۰ نفر عضو داشت و اکنون با توسعه به ۱۳ کتابخانه عمومی و مشارکتی با حدود ۸ هزار عضو رسیده است. 

به گزارش پایگاه خبری طبس‌نیوز، مرتضی محمدی چهارشنبه شب در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: کتابخانه ارشاد اولین کتابخانه رسمی دولتی طبس بود که در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد و در ردیف اولین کتابخانه‌های کشور بوده است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های شهرستان از سال ۱۳۸۰ تا کنون به ۱۳ کتابخانه عمومی و مشارکتی با حدود ۸ هزار عضو رسیده است و عضویت در کتابخانه ها ۱۰ برابر شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان طبس افزود: از این تعداد کتابخانه، ۵ کتابخانه روستایی در روستاهای اسفندیار، کریت، دشتغران و محمد آباد و هودر است و ۷ کتابخانه شهری شامل شهدای گمنام، کتابخانه ارشاد، کتابخانه آستان مبارک، کتابخانه امیرکبیر و کتابخانه شهدای زیرک آباد در عشق آباد و کتابخانه تخصصی کودک و کتابخانه امام خامنه‌ای دیهوک است.

وی درباره اعضای کتابخانه‌ها گفت: در میان اعضای کتابخانه‌ها در شهرستان طبس ۳۶۰۰ عضو زیر ۱۲ سال، حدود  ۲۵۰۰ نفر در سنین متوسطه اول و دوم و حدود  ۱۵۰۰ نفر بالاتر از ۱۸ سال هستند.

وی مسن‌ترین عضوهای فعال کتابخانه‌های شهرستان را «محمد باشی رشیدی» ۷۹ ساله، «ولی‌الله روحانی» ۷۶ ساله ، «رجبعلی غلامزاده» ۷۶ ساله و «رضا رادمرد» ۷۲ ساله نام برد.

محمدی با بیان این که در کل کشور تنها ۵ کتابخانه تخصصی کودک وجود دارد افزود: کتابخانه تخصصی کودک «یار مهربان» طبس از معدود کتابخانه‌های تخصصی کودک در کشور و اولین کتابخانه کودک در استان است.

وی با بیان این که کتابخانه روستای اسفندیار از بهترین کتابخانه‌ها در کشور است ادامه داد: این کتابخانه با ارائه خدمات متنوع و مسابقات توانسته دومین بار در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب جزو ۱۰ کتابخانه برتر کشور شناخته شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان طبس گفت: در کتابخانه‌های شهرستان به صورت ماهانه ۸ هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب امانت داده می‌شود که به طور متوسط به ازای هر فرد بیش از یک کتاب است.

محمدی ادامه داد: بیشترین موضوعات مورد علاقه اعضاء کتابخانه‌ها بر طبق نوع کتاب‌هایی که به امانت گرفته می‌شود به ترتیب کتاب‌هایی در زمینه ادبیات با بیش از ۲ هزار نسخه، علوم اجتماعی و علوم محض بیش از ۱۰۰۰ نسخه، روانشناسی ۸۵۰ نسخه و کتب علوم دینی و مذهبی ۶۵۰ نسخه می‌باشد.

وی تصریح کرد: کل کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی شهرستان حدود ۱۶۰ هزار نسخه و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مشارکتی ۱۴۲ هزار نسخه است.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان طبس با اشاره به منابع مالی کتابخانه‌ها گفت: برخی از اعتبارات از طریق تملک دارایی از سوی فرمانداری ویژه در نظر گرفته می‌شود که که امسال به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بوده و بخش دیگری از اعتبارات کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها است که هزینه‌های جاری کتابخانه‌ها نیز از همین محل اعتبار تامین می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون، شهرداری طبس ۱۸۰ میلیون تومان، شهرداری عشق‌آباد ۲۵ میلیون تومان و شهرداری دیهوک ۲۲ میلیون تومان را به عنوان نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به صندوق انجمن کتابخانه‌های شهرستان واریز کرده‌اند.

محمدی توضیح داد: پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها از سال ۱۳۸۳ تاکنون ۱۲۰ میلیون تومان بوده و بدهی شهرداری به کتابخانه‌ها تا کنون ۱۲۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به انجمن کتابخانه‌های شهرستان طبس گفت: این انجمن دارای ۹ عضو شامل ۵ عضو حقوقی و ۴ عضو حقیقی است که رئیس این انجمن فرماندار است سایر اعضای حقوقی شهردار، رئیس شورای شهرستان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اداره کتابخانه ها هستند و ۴ نفر از متنفذین شهرستان از اعضای حقیقی این انجمن هستند که تصمیم گیری در خصوص فعالیت و خدمات کتابخانه های عمومی از وظایف این انجمن است.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان طبس با اشاره فعالیت خیرین در کتابخانه‌ها نیز گفت: اهدا کتاب، اهدای تجهیزات و اجرای برنامه‌های فرهنگی از این فعالیت‌ها است.

وی افزود: از ابتدای امسال بیش از  ۵۰۰ برنامه های فرهنگی در کتابخانه‌های شهرستان انجام شده که شامل قصه‌گویی، نقد کتاب، رونمایی از کتاب است و برای جذب کتابخوان برنامه‌هایی مثل نمایشنامه‌خوانی، اردوهای کتاب‌خوانی، قصه‌گویی به زبان‌های محلی، بازی‌ها و کلاس‌های آموزشی و پرورشی است.

خبرنگار: فاطمه ابوالحسنی‌رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =