به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران با سند لایحه برنامه هفتم توسعه

انتشار خبر افزایش سن بازنشستگی و عدم امنیت شغلی کارگران تازه کار موجب نگرانی برخی از کارگران شده است که در این خصوص با یکی از فعالان حوزه کارگری گفتگویی داشتیم.

روز سه شنبه دوم خردادماه، نایب رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار طبس نیوز گفت: طبق لایحه برنامه هفتم توسعه حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال‌ تعیین شده است.

علی مقدس زاده افزود: در ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش‌ می‌یابد.

فعال حوزه کارگری بیان کرد: در مواردی که کارفرما، دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده یک این قانون باشد بیمه شده در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر‌ می‌تواند پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی همچنان به کار خود ادامه دهد، مشروط به اینکه سن وی بالاتر از شصت و پنج سال نباشد.

وی افزود: در واقع سن بازنشستگی کارگرانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند به ۶۵ سال رسیده که این موضوع هم جای نگرانی ندارد.

علی مقدس زاده عنوان کرد: طبق قانون فعلی در صورتی که شخصی در مشاغل سخت و زیان آور ۲۰ سال متوالی سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مشمول بازنشستگی بدون شرط سنی است.

وی با بیان اینکه، نگرانی ما مربوط به تبصره ۲ این قانون وماده ۶۷ برنامه هفتم توسعه است، افزود: این تبصره میانگین دریافتی پنج سال آخر حقوق کارگران در زمان بازنشستگی را مطرح می‌کند و باعث کاهش دریافتی کارگران در زمان بازنشستگی خواهد شد.

او یادآور شد: در حال حاضر، میانگین دو سال پایانی کار کارگران مورد تایید تامین اجتماعی می‌باشد و برای حقوق در زمان بازنشستگی محاسبه می‌شود.

مقدس زاده افزود: در صورت‌ تصویب این قانون دستمزد کارگران کاهش داشته و زندگی بازنشستگان به مخاطره خواهد افتاد و با این موضوع نابودی کامل یک کارگر در زمان بازنشستگی را شاهد خواهیم بود.

وی با ابراز نگرانی از به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران تازه کار و با اشاره به ماده ۱۵ لایحه قانون برنامه هفتم توسعه گفت: طبق این ماده کارفرما در سه سال اول اشتغال کارگر می تواند یکطرفه قرارداد را لغو کند و حقوق و مزایا و سنوات کارگر را در سه ساله اول اشتغال به صورت نصف ۵۰درصد پرداخت کند.

مقدس زاده با ابراز تاسف عنوان کرد: این یعنی به  کارگر ۵۰درصد حقوق و مزایایی که شورای عالی کار تصویب کرده تعلق می گیرد، این ماده یعنی عمق فاجعه که مغایر با پرداخت و دستمزد کارگران طبق قانون کار است.

وی درخواست کرد: در همین جا خواهشمندیم مجلس شورای اسلامی ورود کرده و مخالفت خود را با این لایحه اعلام نمایند زیرا در صورت‌ تصویب این قانون، هدف قانون گذار در مورد اعمال امتیاز به مشاغل سخت بی اثر می‌شود و در برخی موارد کارگران برای بازنشستگی باید ۱۰تا ۱۲سال بیشتر منتظر بمانند تا مشمول بازنشستگی شوند.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =