پیشنهاد اتاق اصناف کشاورزی طبس به کمیسیون کشاورزی مجلس رسید

آبیاری زیر سطحی روشی است که در سال های اخیر رواج پیدا کرده و کشاورزان زیادی در سراسر کشور با این روش مزارع خود را آبیاری می کنند.

اختصاصی طبس نیوز، در این سیستم آبیاری به کمک لوله ها یا نوارهای قطره ای که در زیر سطح زمین داخل خاک گذاشته می شوند تشکیل شده و وظیفه ی تامین آب ریشه گیاه را به صورت مستقیم بر عهده دارد.

مسعودرضا بندگی به همراه کارشناسان و هیأت مدیره اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی که خود ریاست آن را بر عهده دارد طی جلسات مختلف و با تجربه ای که از پیش بدست آوردند به این نتیجه می‌رسند که این روش می‌تواند باعث اصلاح الگوی مصرف آب و داشتن محصولات بهتر و کاهش هزینه های مختلف برای باغداران طبسی باشد.

از نماینده طبس در مجلس شورای اسلامی درخواست جلسه ای با کمیسیون کشاورزی مجلس دارند تا پیشنهاد خود را ارائه دهند که پس از هماهنگی، رییس اتاق اصناف کشاورزی و‌ منابع طبیعی شهرستان طبس مقابل مقامات عالی در کشور قرار می‌گیرد و بعد از ارائه پیشنهادش و استقبال از صحبت وی، از آنها می‌خواهد برای کشاورزان و باغداران طبسی که درگیر خشکسالی های پی در پی قرار گرفتند و اکنون توان پرداخت هزینه برای هر نوع آبیاری را ندارند به صورت اختصاصی بودجه ای را در نظر بگیرند.

بندگی از آن ها قول گرفته است که برای دیدن موفقیت این طرح سفری به طبس داشته باشند تا از نزدیک شاهد ماجرا باشند‌ و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر خرداد این سفر انجام شود.

مسعود رضا بندگی به مقایسه دو بلوار صدرا (جنب ایستگاه رادیویی طبس) و بلوار شهدا می‌پردازد که هر دو با یکسال اختلاف به دو روش غرقابی و سطح زیر سطحی صورت گرفته و ارتفاع درختان را گواه جریان میداند و درختان بلوار صدرا که با آبیاری نوین زیرسطحی انجام شده را درختانی سر به فلک کشیده میخواند.

بندگی گذری به آبیاری درخت خرما دارد و میزان آبیاری سنتی در هر ماه برای پنج هکتار سطح زیر کشت این محصول را ۱۰ تا ۱۵ متر مکعب و همین میزان سطح زیر کشت در آبیاری زیر سطحی را ماهیانه برای هر درخت ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر برآورد می‌کند که با روش نوین، باعث صرفه جویی حدود هفت تا ۱۰ متر مکعب می‌شود.

او بر این باور است که با همین میزان آب میتوانیم حدود چهار برابر فضای سبز داشته یا به باغات اضافه شود.

وی از استقبال معاون استاندار و فرماندار ویژه و نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی از این طرح را بسیار ارزشمند عنوان کرد.

در زمان حضور رییس مجلس شورای اسلامی و در آن فرصت اندک وی خود را به قالیباف رسانده و توضیح مختصری در مورد طرح های پیشنهادی خود داده و نامه ای با همین موضوع نوشته و تقاضای تامین اعتبار لازم جهت اجرای آبیاری زیرسطحی در سطح ۵۰۰ هکتار در شهرستان طبس را داشت.

مسعود رضا بندگی اشاره کرد که سطح باغات شهرستان طبس حدود سه هزار و ۶۰۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه، امروز، جنگ آب است و با اشاره به بی آبی استان های مختلف، خشکی دریاچه ارومیه و صرف هزینه های هنگفت برای جبران بی آبی، بیان کرد: هر چه باشد بودجه ای که قرار است اختصاص پیدا کند در مقابل صرفه جویی این میزان از آب، ناچیز است.

کاهش رشد علف های هرز، صرفه جویی در مصرف کود و سموم، مناسب بودن این طرح برای مناطق بادخیز و گرم و خشک، حفظ بهینه رطوبت خاک در اطراف ریشه، کاهش تماس آب فاضلاب تصفیه شده با محصولات زراعی و کارگران و عدم فرسایش خاک را می‌توان از مزایای این طرح برشمرد.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =