آزمایش ژنتیک بدهید، بهزیستی پرداخت می کند

رییس اداره بهزیستی طبس گفت: سازمان بهزیستی هزینه های آزمایشات ژنتیک در خانواده های دارای ریسک را تا سقف ۱۱ میلیون تومان پرداخت می کند.

به گزارش طبس نیوز، محمد حسینی در نشست خبری صبح شنبه بیست و چهار تیرماه با اشاره به آمار ناراحت کننده معلولیت در کشور گفت: متاسفانه نرخ معلولیت بالاست و مهمترین عامل آن نیز براساس مراجعات و بررسی ها، ازدواج های فامیلی و عدم بررسی های ژنتیکی قبل از ازدواج و بارداری است.

وی تاکید کرد: لازم است خانواده هایی که عوامل ریسک بالا دارند مانند کسانی که فرزند معلول در خانواده یا فامیل دارند، خانم‌های دارای تکرار سقط جنین، ازدواج های زیر ۱۸ سال و سنین پایین بارداری، ازدواج های فامیلی و مواردی از این قبیل، قبل از بارداری برای انجام آزمایش های ژنتیک اقدام کنند.

وی افزود: سازمان بهزیستی در این موارد، هزینه های آزمایشات ژنتیک این افراد را تا سقف ۱۱میلیون تومان پرداخت خواهد کرد.

رئیس اداره بهزیستی طبس با اشاره به اینکه طبق آمار سال‌های گذشته، استان خراسان جنوبی رتبه اول معلولیت کشور را داشته گفت: این آمار بسیار ناراحت کننده است و امیدواریم با سیاست‌های جدید، کمک به انجام مشاوره ها و آزمایش‌ها، شاهد شرایط بهتری باشیم.

وی افزود: البته باید بدانیم که حتی با انجام آزمایشات و مشاوره ها هم نمیتوان به طور قطع و یقین مطمئن بود که مشکل رفع می شود اما تا حد زیادی پیشگیری خواهد کرد.

دکتر وحیدرضا گازرانی نیز در این جلسه گفت: در بحث ژنتیک منعی برای ازدواج وجود ندارد و مشاوره‌های ژنتیک صرفا جهت یادآوری و اطلاع رسانی پیرامون احتمالات موجود است.

وی در ادامه افزود: در گذشته آزمایش‌هایی قبل و حین بارداری انجام و سونوگرافی های NT و آنومالی نیز در ماه‌های اولیه بارداری انجام می‌شد تا معلولیت های مختلف پیش از تولد مشخص شود و در صورت لزوم و با اختیار خانواده سقط انجام شود اما در حال حاضر اجازه سقط جنین دیگر به هیچ وجه داده نمی شود.

دکتر گازرانی افزود: با توجه به سیاست‌های جمعیتی سال‌های اخیر و لزوم توجه به افزایش جمعیت و آمار تولد ها،  آزمایشهای ژنتیک قبل و حین بارداری نیز از دستور کار بهداشت و درمان خارج شده است.

وی افزود: مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج کمک بیشتری به زوج ها می کند و سیاست‌های بهزیستی در پرداخت هزینه های آزمایش‌ها به افراد دارای ریسک تا سقف ۱۱ میلیون تومان  کمک زیادی به جلوگیری از موارد معلولیت خواهد کرد.

معصومه محمدزاده، مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان طبس نیز در این نشست خبری به وظایف و خدمات این ارگان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری حدود ۸۰ نفر از خدمات اورژانس اجتماعی به اشکال مختلف مثل خدمات مشاوره و روانشناسی یا ارجاع و راهنمایی به سایر منابع درون و برون سازمانی  استفاده کرده اند.

وی گفت: این تعداد فقط افرادی هستند که از خدمات اورژانس استفاده کرده‌اند اما تعداد پرونده های بیشتری در دست است.

معصومه محمدزاده افزود: اورژانس اجتماعی طبس به صورت  بیست و چهار ساعت فعال و در تمام طول شبانه روز  به صورت حضوری و آنکال برای خدمات رسانی آماده است .

وی افزود: در حال حاضر شش نفر نیروی کارشناس با تخصص های روانشناسی و مددکاری ، شامل سه نفر با عنوان  روانشناس و سه نفر با عنوان مددکار اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.

محمدزاده در خصوص موارد خدمت اورژانس اجتماعی نیز گفت: کودک آزاری، همسر آزاری، معلول و سالمند آزاری از مواردی است که در صورت مشاهده مردم می توانند با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند‌ و طبق ماده ۱۸ قانون کودک و نوجوان هیچ کس حتی دستگاههای قضایی هم نمی توانند هویت شخص تماس گیرنده را افشا کنند.

گفتنی است اورژانس اجتماعی طبس از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز  و در حال حاضر دارای یک خودروی خدمات سیار است.

طبس نیوز: خوب است بدانید کودک آزاری تنها شامل موارد تنبیه بدنی نمیشود. تنبیه ،  کودک آزاری جسمی ، جنسی، روانی و عاطفی ، ساختار خانواده آشفته، سبک کلامی نادرست ، غفلت از کودک و حتی مقایسه کودکان با دیگران از موارد کودک آزاری و اعلام به اورژانس اجتماعی محسوب می شود.

خبرنگار: فاطمه ابوالحسنی رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پنج =