گستره موقوفات امیرحسنخانی از طبس تا پایتخت

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: موقوفه امیرحسنخانی با ۱۲۷۷ رقبه و ۵۱ نیت بزرگترین موقوفه طبس است.

به گزارش پایگاه خبری طبس‌نیوز، امینی نسب رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در جمع خبرنگاران گفت: تعداد ۵۴۸ موقوفه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان طبس ثبت شده است که تعداد رقبات این موقوفه‌ها ۴۱۷۳ رقبه است.

امینی‌نسب از قدیمی‌ترین وقف طبس نیز یاد کرد و گفت: در سال ۱۱۱۱ هجری شمسی وقفی توسط حاج لطفعلی نادمی انجام شد. این وقف که ۲۸۷ سال قبل انجام شده شامل مقدار ۷۰ فنجان آب و اراضی از میاه قصبه طبس است که نیت آن توزیع نان و خرما بین فقرا، در ماه شعبان، دوازده شب، در ماه رمضان از سوم تا بیستم ماه مبارک و ایام عید غدیر و عید مبعث است.

وی افزود: تعداد موقوفات قبل از انقلاب که در سامانه اوقاف ثبت شده ۴۹ وقف است و تعداد موقوفات بعد از انقلاب ۴۹۹ وقف می‌باشد.

به گفته ریاست اداره اوقاف و امور خیریه طبس، موقوفه امیرحسنخانی بزرگترین موقوفه طبس است که در سال ۱۲۱۸ هجری قمری انجام شده و دارای ۱۲۷۷ رقبه و ۵۱ نیت است که شامل: تعزیه داری سیدالشهداء، تحصیل طلاب علوم دینی، هزینه‌های دارو و درمان، طلاب علم طبّ (دانشجویان پزشکی) حقوق خادم و موذن مسجد جامع، اطعام و عزاداری ائمه اطهار، مصارف سقاخانه و اصلاح سر نیازمندان و مواردی دیگر است.

وی افزود: موقوفه امیرحسنخانی در شهرستان طبس، فردوس، بشرویه، سرایان، گناباد تا شمیرانات استان تهران گسترده است.

رئیس اوقاف طبس در خصوص موقوفه امیرحسنخانی در استان تهران گفت: ملکی در فرمانیه استان تهران توسط ایشان وقف شده بوده و حدود ۱۶ سال قبل با مجوزی که از سازمان اوقاف کشور اخذ شده با یک سرمایه گذار مشارکت شده و در این ملک ۱۲ واحد مسکونی ساخته و ۶ واحد به سرمایه گذار و ۶ واحد به موقوفه واگذار شده است. به این ترتیب ۶ واحد مسکونی واقع در فرمانیه استان تهران از موقوفات امیر حسنخانی اجاره داده می‌شود که عواید آن به حساب موقوفه واریز می‌شود.

امینی نسب افزود: مکاتباتی جهت این که املاک زیر نظر سامانه اوقاف طبس قرار گیرد نیز انجام شده است.

رئیس اداره اوقاف طبس از جدیدترین موقوفه طبس نیز گفت: واقف آن آقای امان‌الله رحمانی است، یک قطعه زمین به مساحت تقریبی ۸۲۱۶ متر مربع در روستای کریت است که برای هزینه‌های موسسه خیریه حضرت عباس(ع) اعم از درمانی، معیشتی، خدماتی، رفاهی و فرهنگی با هماهنگی اداره بهزیستی شهرستان طبس وقف شده است.

وی افزود: بیشتر نیات واقفین شهرستان طبس شامل کمک به فقراء و نیازمندان، توزیع بسته غذایی بین افراد نیازمند، مساعدت دارو و درمان به بیماران نیازمند، اهداء تجهیزات پزشکی به بیماستان طبس، مساعدت به طلاب علوم دینی و حوزه‌های علمیه طبس، مساعدت به دانش آموزان – مساعدت به صلحا و فقراء و عموم مردم، توزیع نان شب جمعه بین نیازمندان، به مساجد، اطعام و عزاداری ائمه اطهار، توزیع آبگرم کن جهت نیازمندان، توزیع آبسردکن در اماکن عمومی شهر و سقاخانه در پارک کودک شهر طبس، اصلاح سر نیازمندان، ختم و قرائت قرآن و موارد بسیار دیگری بوده است.

امینی نسب ضمن قدردانی از ریاست اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جهت ثبت و سنددار کردن املاک وقفی گفت:  در یک سال گذشته ۳۰۱ جلد سند مالکیت موقوفه شامل ۱۱۲ سند اولیه و ۱۸۹ سند تبدیلی اخذ شده که در استان رتبه اول در تثبیت موقوفات و سنددار کردن املاک وقفی را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + پنج =