اعتقاد برخی بر این است که بعضی ایام نحس هستند و ماه صفر که در آن به سر میبریم را نیز یکی از نحسترین ایام میدانند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی طبس، امروز جمعه ششم آذر ۱۳۹۴ شمسی، آخرین روز از هفته ای بود که بوی غم میداد.
هفتهای که اجل از اولین ساعات صبح شنبه انتخابهایش را کرده بود و خیلی زود هم دست به کار شد.
شنبه، ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح، سرویس حامل دانش آموزان روستای ازمیغان طبس، که هر روز در این ساعت عازم مدرسه می شدند، آنروز مقصدی دیگر را در پیش گرفت.
برخورد خودروی پراید حامل دانشآموزان طبسی با پژوی ۴۰۵، که پنج کشته و شش مجروح دارد صحنه سهمگینی میشود برای آغاز یک روز.
دانش آموزانی که باید همراه هم سر کلاس درس میبودند حالا با واحد درسی سخت از روزگار مواجه شدهاند.
تنها یک لحظه، چیزی نمیگذرد که درهای غم و اندوه باز میشود و جمعی پنج نفره از همشهریان و هموطنانمان بیهیچ خداحافظی حتی از عزیزترینهایشان به سوی منزل ابدی میروند.
دو روز نگذشته از این ماجرای سهمگین و هنوز ذهنها درگیر رفتن پدر و پسر همشهریمان و سه نفر دیگر از هموطنانمان است که بار دیگر حادثهای فکرها را متزلزل میکند.
دوشنبه دوم آذر ماه، دومین حادثه این هفته و ششمین نفر از قربانیان حوادث جادهای.
خبر برخورد یک خودروی ۲۰۶ با گاردریلهای ورودی جاده معدن پروده طبس در خبرگزاریها و پایگاههای خبری محلی منتشر میشود. این حادثه متاسفانه یک کشته و دو مجروح دربر دارد. حادثهای که در پایان روز دوشنبه، همزمان با اذان مغرب رخ میدهد و غروب زندگی انسانی دیگر است.
به اعتقاد مردم مرگ، شتری است که در خانه هر کسی میخوابد و بالاخره هر کس یک روز میمیرد و این شد که شتر مرگ، ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه شامگاه سه شنبه سوم آذر ماه در حادثهای دیگر جلوی بنز حامل رییس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی خوابید و حادثه سوم هفته اول آذرماه را در طبس رقم زد.
علی محمدی، رییس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی که از همشهریان عزیز طبسی بود هفتمین مسافر سفر آخرت در چهارمین روز از این هفته بود.
هنوز چیزی نگذشته و پلیس و مردم، حیرت زده از حوادث اخیر به دلایل وقوع این اتفاقات میاندیشند که برگی دیگر رقم میخورد و اتفاقی دیگر.
واژگونی تانکر حامل بنزین در یکی از محورهای شهرستان طبس چهارمین رویداد این هفته و یک کشتهی آن هشتمین قربانی بود.
اتفاقهای پی در پی که گاهی سبب میشوند آدمی به فکر عواملی فرا انسانی بیفتد و همه چیز را به گردن سرنوشت بیاندازد.
اعتقاد عدهای براین است که بعضی ایام نحس هستند و ماه صفر که در آن به سر میبریم را نیز یکی از نحسترین ایام میدانند.
آیا به واقع ماه صفر نحس است؟ و چرا؟
حقیقت این است که به سعد(مبارک) و نحس بودن ساعات و ایام مختلف در قرآن نیز اشاره شده است و خداوند در دو آیهی : «فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیامٍ نَحِساتٍ» و «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَهٍ مُبارَکَهٍ» به سعد و نحس بودن برخی ایام صحه گذاشته است اما این به معنای انجام ندادن کارها نیست، بلکه این نحوست با دادن صدقه رفع میشود.
یک هفته، هشت کشته و یازده مجروح در حوادث جادهای، اتفاقی است که ذهن هر انسانی را به سمت دلایل وقوع این اتفاقات میکشد و سعی دارد قسمتهای مختلف این پازل هزار تکه را درست بچیند و به دلیلی محکم دست یابد.
در واقع مشکل چیست؟ مشکلات و عیوب بیشمار جادهها، ناایمن بودن خودروها و عدم رعایت استانداردهای جهانی در ساخت آنها، عوامل انسانی ، عواملی فرای اینها و یا همه؟
جادههای نامناسب و عوامل انسانی
در این خصوص سرهنگ جلالیان، فرمانده انتظامی شهرستان طبس، طی گفتگویی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی طبس، ضمن تسلیت در گذشت هموطنان عزیزمان در این هفته، با بیان برخی عوامل، عامل انسانی را مهمترین علت، در اتفاقات این هفته دانست.
وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از تصادفات مذکور، در نقاط حادثه خیز جادهها نبودهاند گفت: عدم توجه به جلو، خواب آلودگی و سرعت زیاد سه عامل مهم در این تصادفات بوده است.
جلالیان افزود: با اینکه خطرات رانندگی در جادههای دوطرفه بیشتر است و امکان برخورد رخ به رخ، همانند اتفاقی که روز شنبه پیش آمد را بیشتر میکند اما به همان نسبت در جادههای یک طرفه نیز سرعت زیاد، باعث به وجود آمدن حوادثی از این دست میشود، که اکثر حوادث یک هفتهی اخیر هم به این دلیل بوده است.
اما پنجمین اتفاق، کمی اوضاع را تغییر میدهد…
پنجمین حادثه این هفته، واژگون شدن یک خودروی سمند در قسمت دوبانده جاده طبس به سمت بیرجند بود که به دلیل خواب آلودگی راننده، با پل برخورد میکند اما خوشبختانه بخت با این راننده یار بوده و ایربگ ماشین ایرانیاش باز شده و به دلیل یک طرفه بودن جاده، احتمال برخورد با خودروی دیگر نیز کم شده و او را از میهمانی غمانگیز این هفته طبس نجات میدهد.
حال این سوال پیش میآید که آیا تعمیم دادن چهار حادثه در یک هفته را میتوان تنها به عوامل انسانی درست دانست؟ آیا دوبانده کردن جادههای پر رفت و آمد، کمی از خطرات را نمیکاهد؟ آیا استفاده از تجهیزات برای هشدار به رانندگان موجب هوشیاری بیشتر رانندگان نمیشود؟ آیا رعایت استاندارد در ساخت خودروها و حداقل وجود ایر بگ در آنها تاثیری در کم کردن این حوادث نخواهد داشت؟
برخی از این سوالها به حوزه راه و شهرسازی برمیگردد؛ مهندس کلانی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طبس در نیز در این رابطه با قبول اینکه وضعیت جادهها در خصوص دو بانده بودن مناسب نیست و اما میتوان گفت شاید تنها ۱۵ درصد از کل حوادث جادهای به این مسئله برمیگردد و بیشترین دلیل حوادثی از این دست را به عوامل انسانی و ناایمن بودن خودروها مربوط دانست.
وی همچنین گفت: ترمیم سطح جاده ازمیغان باعث افزایش سرعت خودروها شده و در این مدت دو یا چند حادثه اتفاق افتاده است که لزوم توجه مردم را بیشتر میکند.
وی افزود: پیگیر دریافت اعتبارات برای مناسب سازی و دوبانده کردن جاده ها هستیم و باند دوم محورهای طبس- یزد، فردوس-دیهوک، دیهوک-راور در حال انجام است و پیگیر هستیم که باند دوم محور طبس به اصفهان قطعه بعدی را از طبس تا جوخواه انجام شود چون در این مسیر روستاهای زیادی وجود دارد و امیدواریم با احداث باند دوم از حوادث در این منطقه کاسته شود.
نکته دیگری که در حوادث این هفته خودنمایی میکند، حادثه برخورد با شتر در جاده بیرجند است که طی آن علی محمدی رییس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی جان خود را از دست داد.
این در صورتیست که خودروی علی محمدی یک ماشین کاملا خارجی و ساخته شده با تمام استانداردهای جهانی بوده است که در این تصادف نیز صدمه چندانی ندیده است.
این تصادف، اولین حادثه از این دست نیست،.بارها و بارها شاهد کشته شدن همشهریان و هموطنانمان در برخورد با احشام و شترها بوده ایم و اما هنوز معلوم نیست در این زمینه چه کسی باید پاسخگو باشد.
چند اتفاق دیگر لازم است و چند نفر دیگر باید قربانی شتر مرگ شوند تا فکری برای این مسئله شود؟ و چه کسی پاسخگوی تمام این چراها خواهد بود؟
گزارش: فاطمه ابوالحسنیرحمانی
با سلام عدم ایمان به آموخته هایمان منجر به حوادث می شود بایستی باور کنیم که آنچه ی آموزیم به آن عمل نماییم به امید آن روز
تا کی قراره بیمسولینبندازیمجاده شهر و بی دقتی کسانی که پشت فرمون ماشین میشینن و هیچ توجهی به سرعت و مقررات رانندگی نمیکنن رو گردن خرافات بندازیم؟ جاده طبس به سمت اصفهان نرسیده به محدوده خوربیابانک افتضاحه انگار جاده رو شخم زدن، چندین ساله مسولین بی عرضه شهر ما هیچ کاری در موردش نمیکنن
کاش این سایت هم تیک سبز جهت تایید پیغام یا تیک قرمز جهت موافق نبودن با نظرات کاربران رو داشته باشه.
اینجوری بشه بقیه راحت تر ننظر میدن.
این انتقاد رو کردم ولی فک نکنم نمایش بدین.
از این گزارشتون این نتیجه رو گرفتین که حتی دوبانده شدن جاده ها و استفاده از خودروهای ایمن هم نمی تونه مانع این حوادث بشه. به جای اینکه از مسئولان بخواین جاده ها رو دوطرفه کنن و از خودروسازها بخواین خودروهای ایمن تولید کنن اون ها رو بی تقصیر نشون می دین.
سلام این نحوست فقط منحصر به طبس است یا کل جهان؟ اگر نحس باشد باید در همه دنیا آمار اتفاقات بد افزایش پیدا کند؟ ماه صفر که همه جا هست فقط در طبس تنها نیست. آیا این آمار در همه دنیا افزایش دارد؟
چ هفته غم انگیزى بوده.خدا عاقبت همرو ختم بخیر کنه
خسته نباشید
خبر جامع و کاملی بود
عالی بود ممنون از توضیحات بسیار دقیقتون
با عرض سلام وخسته نباشی خدمت شماخانم ابوالحسنی بابت گزارش زیبا وتاثیر گذارتون.متاسفانه مسولان ما تامشکلی را به چشم نبینن یا اون مشکل “جونه کسی رو نگیره در صدد رفعش قدم بر نمیدارن.انشالا همین روزا شاهد شروع به کار پروژه های دوبانده کردن جادهای پر ترددطبس خواهیم بود.باتشکر.