جهان بعد از کرونا ؟

کرونا آمد ؛ ناگهان و بدون هرگونه دعوت و بدور از انتظار.

یادداشت طبس نیوز به قلم محسن اختیاری؛ در گوشه ای از گستره پهناور زمین از یک انسان آغاز و به طرفه العینی به تمام گوشه و کنار جهان سرک کشید و سایه نامیمون خود را بر تن مام زمین گسترانید .

خیلی زود تیتر اول روزنامه ها و خبر اول تمامی رسانه های جهان شد و فکر و ذهن کل مردم زمین را با خود مشغول نمود.

جوامع را به تعطیلی کشانید ، اقتصاد را زمین گیرکرد و بار سنگینی بر تمام کشورهای جهان تحمیل نمود .

زحمات بی سابقه ای بر دوش همه جوامع گذاشت و بیشتر از همه مسئولان بهداشت و سلامت جوامع را با خود درگیر نمود و در نهایت تاسف و تالم جان انسانهای بی گناه بسیاری را گرفت .

اما دیر یا زود کرونا می رود و این اتمسفر فشار از چهره زمین و گرده جوامع انسانی برداشته خواهد شد ؛ و در این میان چیزی که برجای خواهد ماند تجربه های بزرگ و بی نظیری خواهد بود که بواسطه حضور این مهمان ناخوانده و تبعات عظیم آن در ذهن و خاطره ملتها و نیز دولتها حک شده است .

اینکه نوع انسان چقدر ضعیف است ، حتی به ظاهر قدرتمندترین انسانها بر کره زمین که بزرگترین ارتش ها با بالاترین سطح تجهیزات و سلاحها را در اختیار دارند و چه بسا جولان می دهند و گهگاه ظلم می کنند ، حالا در مقابل حقیرترین موجود همچون یک ویروس نامرئی که حتی برای دیدن آن نیاز به ابزاری دقیق و مجهز است ، مفلوک و درمانده شده اند .

هم سویی و همدلی که در بسیاری جوامع در سایه هجوم یک دشمن قدرتمند مشترک و واحد ایجاد شده است که هیچ تفاوت و تضادی هم قائل نیست و نه پیر می شناسد ونه جوان ، نه قوی و نه ضعیف ، و نه فقیر و نه غنی ، بویژه در جوامعی همچون مردم عزیز و نوع دوست و میهن پرست خودمان که بر بنیان های محکم فرهنگی و اعتقادی استوارند .

اقتصادی که در کل جهان زمین گیر شده است بخصوص برای آنها که همه دنیایشان را بر پایه پول و سرمایه داری بنیان نهاده اند .

اینکه چقدر این دنیا بی ارزش است و فانی ، در حالیکه چه بسیار انسانهای ضعیف به ظاهر قدرتمندی که زاییده شرایطی خاص جولان می دهند و چه بسا ظلم می کنند و انسانهای مظلوم و بی گناه دیگری را به زحمت می اندازند و یا حتی قربانی می کنند .

اما عملکرد دولتها و کشورهای مختلف در مواجهه با این بحران عظیم روی دیگر سکه است ؛ از کشورهایی همچون چین و شرق آسیا با فرهنگ و اندیشه های خاص خود ، علیرغم جمعیت انبوه حتی به عنوان مبداء و کانون شیوع ویروس و گسترش بیماری بیشتر از بسیاری نقاط دیگر دنیا در معرض تهاجم و گسترش بودند اما با تدابیر و روشها و سیاستهای خاص خود به نوعی بیماری را کنترل کردند ، تا جوامع غربی همچون اروپا و بویژه آمریکا به عنوان مدعیان بزرگ فرهنگ و دانش و تکنولوژی بعضا درمانده و مستاصل شدند و چه بسا در مقابل این ویروس حقیر و ناچیز سر خم کردند وکم آوردند .

تجربه های اجتماعی کوچک و بزرگ بسیاری که کشورها در جوامع خود در مدت رویارویی با این بحران بزرگ و منحصر بفرد پشت سر گذاشتند .

و بسیار تجربه ها و جنبه های متعدد دیگری که در این فرایند از سر ساکنان زمین گذشت .

اما آیا پس از کرونا چه خواهد شد ؟ آیا با مشاهده و پشت سرگذاشتن این تجربه های خاص و منحصر بفرد جهان وارد مسیر تازه ای از زندگی بشری خواهد شد ؟ آیا روند مدیریت و سیاستهای کنترل و اداره جوامع دچار تحول و دگرگونی خواهد شد ؟ آیا تجربه های موفق کشورهایی نظیر چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور کره زمین و کانون پیدایش و گسترش ویروس ، در مقابله با مسیر بعضا ناموفق یا کمتر موفق جوامعی همچون برخی کشورهای پرادعای غربی ، برسیاستهای کلی و بنیادین بشری در روند نظام جهانی و اداره امور جوامع بشری تاثیرگذار خواهد بود ؟ آیا نوع بشر باید منتظر تولد ” ایسم های ” دیگری در ادامه زندگی خود برکره خاکی باشد ؟ و در یک کلام آیا پس از کرونا دنیا وارد مسیر تازه ای از زندگی و حیات خواهد شد ؟

این ها و بسیاری سوالات دیگر ، پرسشهای اساسی پیش روی بشر است که شاید در حال حاضر برجسته ترین فیلسوفان و خبره ترین سیاستمداران هم نتوانند پاسخ مشخص و قانع کننده ای برای آن بیابند .

پس باید منتظر ماند تا همچون همیشه زمان پاسخ دقیق و درست اینگونه پرسش ها را در معرض ذهن جستجوگر بشر قرار دهد، به امید فرداهایی بهتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =