۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82938928
T T
۰ نفر
دهستان هاي پيشرفت و آباداني در خراسان جنوبي افزايش مي يابد

بيرجند - ايرنا - مسئول بسيج سازندگي خراسان جنوبي گفت: امسال توسعه دهستان هاي قرارگاه پيشرفت و آباداني در دستور كار قرار دارد و تا اواسط سال جاري برنامه آن مشخص مي شود.

به گزارش ايرنا مهدي هنري روز يكشنبه در نشست «هم افزايي و استفاده از ظرفيت دستگاه هاي اجرايي در 6 دهستان حوزه فعاليت قرارگاه پيشرفت و آباداني» اظهار داشت: در صورت تامين اعتبار موردنياز دهستان هاي قرارگاه پيشرفت و آباداني توسعه خواهد يافت تا روستاهايي بيشتري از خدمات اين قرارگاه بهره مند مي شوند.
وي به فعاليت هاي يك سال گذشته قرارگاه پيشرفت و آباداني در 6 دهستان خراسان جنوبي اشاره كرد و گفت: كارگروه هاي تخصصي اقتصاد و معيشت، سلامت، فرهنگي، تعليم و تربيت و عمران و زيرساخت تشكيل شده است.
وي توسعه همه جانبه را اساس كار اين قرارگاه عنوان كرد و افزود: فعاليت هاي انجام گرفته توسط كارگروه ها باعث ايجاد پويايي در روستاها، فرهنگ سازي و توانمندكردن مردم مي شود.
جانشين قرارگاه پيشرفت و آباداني در استان خراسان جنوبي به اقدامات كارگروه فرهنگي اين قرارگاه اشاره كرد و گفت: در قالب اين كارگروه تسهيل گراني با نقش امام روستا و در لباس روحاني مسئول برنامه هاي فرهنگي مردم هستند.
وي مشاركت مردم را اصل مهمي در اين اقدامات دانست و افزود: 16 روحاني تاكنون در روستاهاي هدف قرارگاه مستقر شده و با اعتمادسازي اوليه در تمامي حوزه ها مردم را پاي كار مي آوردند.
هنري بيان كرد: همچنين مي توانيم از ظرفيت اين افراد استفاده كرده و مشكلات، موانع و ظرفيت هاي روستاها را احصا و برنامه جامع تدوين كنيم.
وي تقويت بنيه علمي دانش آموزان و معلمان را از برنامه هاي فرهنگي انجام شده در اين كارگروه ذكر كرد و افزود: برنامه هاي محوري كشوري با همكاري آموزش و پرورش براي تجميع بعضي از مدارس و هدايت روستاهايي كه امكان ادامه تحصيل ندارند به اين نقاط دنبال مي شود.
مسئول بسيج سازندگي خراسان جنوبي به اقدامات انجام شده در كارگروه سلامت قرارگاه پيشرفت و آباداني اشاره كرد و گفت: در اين حوزه نيز پيشگيري، اصلاح سبك زندگي و الگوي تغذيه مدنظر بوده و با آموزش 300 سفير سلامت بدون ورود به بحث درمان برنامه هاي اقتصاد و سلامت دنبال مي شود.
وي بيان كرد: در كارگروه عمران و زيرساخت نيز سال گذشته 82 پروژه عمراني تعريف و منجر به عقد قراردادي با رقم پنج ميليارد و 500 ميليون تومان شد.
هنري با بيان اينكه اولويت اين پروژه ها از نگاه مردم شناسايي مي شود افزود: در قالب اين تفاهم نامه ها 50 درصد اعتبارات را قرارگاه پيشرفت و آباداني تامين مي كند و 50 درصد ديگر توسط دستگاه ها سهم گذاشته مي شود.
وي گفت: بيشترين تفاهم در جهاد كشاورزي بود كه قرارگاه با مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون تومان در زمينه احياي قنوات ورود پيدا كرد اما هنوز كل اعتبار سهم جهاد كشاورزي پرداخت نشده است.
جانشين قرارگاه پيشرفت و آباداني استان خراسان جنوبي با تاكيد بر اينكه بايد دستگاه هاي اجرايي هرچه سريعتر پيشنهادات خود را ارايه دهند افزود: تا ابتداي تيرماه پروژه هاي جديد را بايد نهايي كنيم.
وي درباره كارگروه اشتغال نيز گفت: در اين كارگروه پس از تحليل رسته هاي شغلي، مردم شبكه بندي و توانمند مي شوند كه در اين راستا دوره هاي آموزشي نيز برگزار شده است.
هنري بازاريابي و فروش را از اهداف اين كارگروه عنوان كرد و گفت: پس از تثبيت وضعيت اشتغال با تقويت بازار ظرفيت موجود افزايش مي يابد و در سطح مياني از نهادهاي واسط مردمي نيز استفاده مي شود.
وي اظهار داشت: در سطح كلان هم كارخانه هايي مستقيم با كشاورز قرارداد امضا مي كنند و علاوه بر آموزش كشاورز، فروش محصولات را تضمين كرده كه در نتيجه اين قرارداد محصول ارگانيك با بهره وري بيشتر و مصرف آب كمتر به دست مي آيد.
وي ادامه داد: در خراسان جنوبي از هر صنعتي كه قابليت داشته باشد مستقيم با توليد كننده وارد قرارداد شود به لحاظ سرمايه در گردش حمايت خواهيم كرد.
در ادامه اين نشست مديران دستگاه هاي اجرايي از جمله كميته امداد، تعاون روستايي، ميراث فرهنگي، نوسازي مدارس، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و دبيرخانه كانون هاي مساجد به محورهايي كه امكان تعامل بيشتر با قرارگاه پيشرفت و آباداني است، اشاره كردند.
ع.ب*3028

سرخط اخبار استان‌ها