۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۶
کد خبر: 82945007
T T
۰ نفر

بیماری سل گاوی در خراسان جنوبی تحت كنترل است

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۶
کد خبر: 82945007
بیماری سل گاوی در خراسان جنوبی تحت كنترل است

بیرجند - ایرنا - معاون سلامت اداره كل دامپزشكی استان خراسان جنوبی گفت: بیماری سل گاوی با انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه دامپزشكی در خراسان جنوبی تحت كنترل است.

به گزارش روز یكشنبه روابط عمومی اداره كل دامپزشكی استان خراسان جنوبی محمدعلی بخشی افزود: بیماری سل گاوی در گروه بیماری های قابل انتقال از دام به انسان قرار دارد كه خوشبختانه با اقدامات بهداشتی، تشخیصی و پیشگیرانه دامپزشكی طی دو سال اخیر موردی از این بیماری در جمعیت گاو و گوساله استان مشاهده نشده و تحت كنترل است.
وی با اشاره به اینكه سال 96 بیش از هشت هزار و 700 راس گاو و گوساله برای تشخیص این بیماری تست شده اند ادامه داد: از ابتدای سالجاری بر روی حدود 900 راس گاو و گوساله برای شناسایی این بیماری تست تشخیصی انجام شده كه مورد مثبتی گزارش نشد.
معاون سلامت اداره كل دامپزشكی استان خراسان جنوبی گفت: حجم عمده عملیات مبارزه با این بیماری طبق برنامه پیش بینی كه از طرف سازمان دامپزشكی كشور تدوین می شود در 6 ماه دوم سال انجام خواهد شد.
وی سل را یكی از بیماری های عفونی مهم و شایع قابل انتقال از دام به انسان دانست و اظهار داشت: این بیماری بیشتر از طریق گوارشی و مصرف شیر خام آلوده به انسان منتقل می شود.
بخشی افزود: شناسایی و ریشه كنی این بیماری با انجام برنامه های كنترلی از طریق تست تشخیصی در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی اقدام می شود كه در صورت مثبت بودن تست، دام باید كشتار و از چرخه تولید حذف شود.
3028

سرخط اخبار استان‌ها