۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82947124
T T
۰ نفر

كشاورزی حفاظتی در بشرویه افزایش یافت

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82947124
كشاورزی حفاظتی در بشرویه افزایش یافت

بیرجند- ایرنا- مدیرجهاد كشاورزی بشرویه گفت: سطح زیر كشت كشاورزی حفاظتی در این شهرستان از 7 هكتار در سال 89 به یكهزار و 200 هكتار در سال 97 رسیده كه نشان هنده استقبال كشاورزان از این طرح است.

حسین سرچاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال یكهزار و 200 هكتار كشاورزی حفاظتی محصول پنبه در این شهرستان انجام می شود.
وی ادامه داد: شهرستان بشرویه یكی از مراكز 10 گانه كشت كشاورزی حفاظتی در كشور بوده كه امسال نیز برای كشت پنبه در مساحت هزار و 200 هكتار برنامه ریزی انجام شده است.
وی با بیان اینكه كشاورزی حفاظتی كمترین تردد ماشین آلات را دارد، گفت: برای این نوع كشاورزی 30 دستگاه بذركار مخصوص وارد شهرستان و تحویل كشاورزان شد.
سرچاهی اضافه كرد: امسال هزار و 200 هكتار سطح زیر كشت مستقیم پنبه داریم كه به محض برداشت جو و گندم در بقایای آن با دستگاه های بذكار مخصوص پنبه كشت می شود.
مدیرجهاد كشاورزی بشرویه با اشاره به اقلیم گرم و خشك منطقه اظهار داشت: این امر موجب فقر زمین و نفوذ ناپذیری آن شده كه لازم است كشاورزی حفاظتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت خاك در كنار مساله آب گفت: در كشاورزی حفاظتی صرفا به دنبال كارهای ترویجی هستیم و سایر هزینه ها به عهده خود كشاورز است.
سرچاهی از تحویل هشت دستگاه بذركار كشت مستقیم به كشاورزان در سال جاری خبر داد و افزود: كشاورزان برای هر دستگاه 5 میلیون تومان كمك بلاعوض دریافت می كنند و مابقی قیمت آن به صورت تسهیلات 5 ساله با سود 15 درصد پرداخت می شود.
شهرستان بشرویه به قطب پنبه كاری خراسان جنوبی مشهور است و كشاورزی حفاظتی در مورد زراعت این محصول با مشاركت مركز تحقیقات مشهد در حال انجام است.
این شهرستان از حیث كشاورزی حفاظتی در كشور پیشرو بوده و تاكنون نتایج بسیار خوبی از آن بدست آمده است.
شهرستان بشرویه در 300 كیلومتری شمال غرب مركز استان قرار دارد. هشت هزار و 92 هكتار از مساحت آن را اراضی باغی و 17 هزار و 900 هكتار را اراضی زراعی تشكیل می دهد. منابع آبی این شهرستان شامل 260 حلقه چاه عمیق، 82 رشته چشمه و 192 قنات است.
9766 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها