راه اندازی پایه دوازدهم در خراسان جنوبی نیازمند اعتبار است

بیرجند- ایرنا - سرپرست اداره كل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: برای راه اندازی پایه دوازدهم تحصیلی و خرید تجهیزات مورد نیاز آن در استان 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا علی اصغر موسوی كیا روز شنبه در شورای اداری استان اظهار داشت: از آنجایی كه این پایه دوازدهم امسال راه اندازی می شود و رشته های متنوع و متناسب با بازار كار دارد باید تجهیزات مورد نیاز آن به روز رسانی شود و آموزش و پرورش استان تاكنون توانسته 1میلیارد و 400 میلیون تومان از محل اعتبارات وزارت خانه و 230 میلیون از محل فروش گاز در این خصوص تامین كند.
وی با اشاره به كمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تمام تلاش ها بر این است كه پروژه مهر به گونه ای رقم بخورد تا روز اول مهر در تمام كلاس های درس استان معلم حضور داشته باشد.
وی بیان اینكه 10 هزار دانش آموز در نوار مرزی استان مشغول تحصیل هستند افزود: از آنجایی كه 57 درصد نیروهای آموزشی استان زن و 43 درصد مرد هستند؛ تدریس در نقاط مرزی بیشتر به دوش معلمان زن قرار دارد.

** كمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش
سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی، آمار دانش آموزان استان در سال جاری را 165 هزار نفر اعلام كرد و گفت: با عنایت به افزایش 4 درصدی جمعیت در پایه اول ابتدایی و استقرار پایه دوازدهم بحث كمبود نیروی انسانی جدی تر می شود.
موسوی كیا ادامه داد: از طرفی با توجه به عدم تناسب خروج نیروی انسانی نسبت به ورود آنها، برآورد این است كه یك هزار و 137 نفر كمبود نیروی انسانی داشته باشیم.
وی از فرمانداران استان خواست در طرح تجمیع كلاس های زیر نرم با آموزش و پرورش همكاری نموده و از ظرفیت خالی مدارس شبانه روزی استفاده كنند.
موسوی كیا از نمایندگان استان نیز خواست آموزش و پرورش را در بحث تامین نیروی انسانی به خصوص در شهرستان های مرزی با استفاده از ظرفیت قانونی مجوزهای موردی حق التدریس یاری دهند.
وی بحران فضاهای آموزشی را از دیگر مشكلات آموزش و پرورش استان ذكر كرد و گفت: 35 مدرسه در بیرجند و قاین دو نوبته هستند و در مساكن مهر نیز 244 كلاس درس كمبود داریم .
سرپرست آموزش و پرورش استان فوریت حل این مشكل را شهرك های اقماری و سایت ارتش دانست و افزود: اگر 700 میلیون تومان كمك شود مشكل حاجی آباد را امسال می توانیم به صورت موقت حل كنیم و برای سایت ارتش نیز پیشنهاد می شود از فضای خالی پادگان بیرجند برای استفاده از كلاس درس موقتا استفاده كنیم.
وی از دستگاه های اجرایی نیز خواست فضاهایی كه از آموزش و پرورش اشغال كرده اند را بازگردانده و اگر فضای خالی هم دارند در اختیار این نهاد قرار دهند.
9766 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها