۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82967140
T T
۰ نفر
جهانگیری: آمریكا نمی تواند صادرات نفت ایران را متوقف كند

اصفهان- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری گفت: ما امسال كاری می كنیم كه آمریكائی ها متوجه شوند كه نمی توانند صادرات نفت ایران را متوقف كنند.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان افزود: ما برنامه ریزی لازم را برای بدترین سناریوها در نظر گرفته ایم و در زمینه صادرات، وزارت نفت ما میداندار اصلی است.
وی اضافه كرد: ما حتی اعلام كرده ایم كه در بورس، نفت می فروشیم و فروش نفت در بورس شفاف ترین و سالم ترین روش معامله است زیرا در مقابل انظار عمومی مردم صورت می گیرد.
وی تاكید كرد: دغدغه مردم در این زمینه باید حداقل ممكن باشد زیرا این حرفِ عجیبی است كه صادرات نفت ایران به صفر برسد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: ما فكر نمی كردیم كه آمریكا دست به این كار خطرناك بزند و از برجام خارج شود.
وی با اشاره به اینكه آمریكا می خواهد با اعمال فشارهای خود در كشور ما تفرقه افكنی كند، افزود: آمریكا توطئه جدی برای ایران تدارك دیده و بازار نفت، نظام بانكی و تجارت خارجی كشور ما را هدف گرفته است.
وی شرایط موجود را خطیر خواند و تاكید كرد: برای گذر از این شرایط نیاز به انسجام سیاسی ، فكری و ملی داریم.
جهانگیری افزود: برای مقابله مستقیم با آمریكا باید اختلافات را كنار بگذاریم تا ایران از این میدان سربلند بیرون آید.
وی گفت: دولت در این شرایط به عنوان پیشران مدیریتی كشور عمل می كند و همه باید به كمك دولت بیایند.
معاون اول رئیس جمهوری هشدار داد: ما هنوز در دستگاه های حكومتی و حتی در بین برخی مسئولان كشور درك مناسب و یكسانی نسبت به شرایط پیش رو نداریم و عده ای فكر می كنند كه این شرایط تكراری است و می توان راه حل های تكراری برای آن در نظر گرفت.
جهانگیری با بیان اینكه آمریكا به خیال خود می خواهد جلوی مبادلات پولی ایران را بگیرد، گفت: در این زمینه غیر از آمریكا، سعودی و اسرائیل، بقیه كشورها می خواهند با ایران همكاری كنند و ما نیز به آنها اعلام كرده ایم كه اگر منافع ایران در برجام تامین شود، ما نیز به راه خود ادامه می دهیم.
معاون اول رئیس جمهوی با اشاره به تلاطمات ارزی در كشور گفت: ما سیاستگذاری های لازم را در این زمینه كرده ایم و اینگونه نیست كه در این شرایط هر كالایی وارد شود.
جهانگیری افزود: گفته شده كه دولت قصد حذف صرافی ها را دارد اما این ادعائی اشتباه است و حتی انتظار داریم كه نخبگان نیز در این زمینه به یاری ما بشتابند.
وی با بیان اینكه كالاهای وارداتی به چند دسته تقسیم شده است، افزود: گروه اول كه بیشتر مواد اولیه است، باید در هر شرایطی وارد شود اما كالاهای مصرفی گروه دوم و سوم در مقاطع زمانی مختلف وارد كشور خواهد شد.
وی با بیان اینكه در زمان حاضر تغییری در درآمدهای كشور ایجاد نشده است، تصریح كرد: گروه چهارم، كالاهایی است كه در داخل كشور تولید می شود و ضرورتی برای ورود آنها نیست و وارداتشان هم ممنوع است.
جهانگیری با بیان اینكه یك عده آدم كوته فكر در زمان وجود فشار روی مردم درصدد زدن جیب ملت،سوء استفاده و غارت منابع ملی هستند، تاكید كرد: این افراد در صف دشمن قرار گرفته اند تا اعتماد ملت به دولت را ضعیف كنند كه با آنها بشدت برخورد می شود.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینكه دولت به تنهایی نمی تواند این مشكلات را حل كند، تصریح كرد: همه مردم و نخبگان باید در صحنه باشند تا بتوانیم از دل این شرایط فرصت هایی برای كشور فراهم كنیم.
جهانگیری با تاكید بر اینكه با ساماندهی كارت های بازرگانی جلوی سو استفاده برخی افراد در واردات كالاها گرفته می شود، گفت: صرفه جویی در هزینه های دولتی نیز از الزامات است و ریخت و پاشها در اداره های دولتی نیز قابل قبول نیست.
وی با تاكید بر اینكه، در شرایط خطیر كنونی دولت پیشران و مدیر اصلی جامعه است، تصریح كرد: بقیه قوا در این زمینه كمك كنند نه اینكه بگویند می خواهند در مدیریت مشاركت كنند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین مهمترین دغدغه مردم اصفهان را مساله آب خواند و گفت: باید این را هم قبول كنیم كه بسیاری دیگر از نقاط كشور وضعیتی بدتر از اصفهان دارند.
جهانگیری با بیان اینكه استان هایی مانند سیستان و بلوچستان با مشكلات زیادی در این زمینه مواجهند، گفت: فقط چهار استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و كردستان نسبت به پارسال افزایش بارندگی داشته اند اما در سایر استان ها كاهش داشته ایم.
وی با تاكید بر اینكه امسال یك سال استثنایی از لحاظ خشكسالی است، افزود: قرار نیست این خشكسالی ها متداول باشد و به امید خدا این سال ها را پشت سر می گذاریم.
معاون اول رئیس جمهوری یكی از دغدغه های كشاورزان و مردم اصفهان را اجرای مصوبات شورای عالی آب دانست و اضافه كرد: این مصوبات بطور یقین اجرا می شود و ما ملاحظات همه كشور را در نظر می گیریم.
وی با اشاره به اینكه برخی طرح های متوقف شده بطور مجدد در این دولت فعال شد، گفت: هیچكس نمی تواند مسوولیتی داشته باشد اما مساله آب برای او مهم و اساسی نباشد.
معاون اول رئیس جهموری با تاكید بر اینكه هیچكس هم نمی تواند حق قطعی اصفهان در زمینه آب را نادیده بگیرد، اضافه كرد: مردم اصفهان می توانند با ابتكار و توانایی های خود راه حل های مناسبی برای این شرایط در نظر بگیرند.
به گفته جهانگیری، اگر در كشور 10 درصد در مصرف آب كشاورزی صرفه جویی شود بسیاری از مشكلات كم آبی حل می شود.
وی تاكید كرد: صنعت اصفهان باید از محل بازیابی پساب توسعه یابد نه از راه انتقال آب.
جهانگیری همچنین بالاتر بودن نرخ بیكاری در اصفهان نسبت به میانگین كشوری را قابل قبول ندانست و گفت: اصفهان دومین استان صنعتی كشور پس از تهران است و باید با هماهنگی و انسجام، مشكلات آن حل شود.
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری بمنظور افتتاح و رونمایی از چند پروژه عمرانی و حضور در شورای اداری، روز سه شنبه وارد اصفهان شد.
اسحاق جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در مراسمی مورد استقبال استاندار، شخصیت ها، فعالان سیاسی، مسئولان اجرایی و جمعی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و شماری از اعضای كمسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اسحاق جهانگیری را در این سفر همراهی می كنند.
پیش از ظهر امروز، طرح توسعه فولاد سبا به همراه چهار طرح نیروگاه 25 مگاواتی برق فولاد سبا، تصفیه خانه پساب صنعتی و طرح تقلیل فشار گاز مجتمع فولاد مباركه و كارخانه آهك كلسینه شركت فولاد سنگ شهرستان مباركه با حضور معاون اول رئیس جمهوری بطور همزمان به بهره برداری رسید.
3011/8114/6027

سرخط اخبار اقتصاد