۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82977039
T T
۰ نفر
تاسیس حزب در خراسان جنوبی 100 درصد رشد داشت

بیرجند - ایرنا - مدیركل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری خراسان جنوبی گفت: از آغاز به كار دولت تدبیر و امید تاكنون 31 حزب سیاسی در خراسان جنوبی پس از اخذ مجوزهای لازم ایجاد شد كه نسبت به دولت قبل رشد 100 درصدی داشته ایم.

محمد كریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت های نهم و دهم فقط هشت حزب و تشكل سیاسی در استان خراسان جنوبی ایجاد شد.
وی بیان كرد: بیشتر تمركز احزاب استان در بیرجند است و هم اكنون دفتر 20 حزب و تشكل سیاسی در مركز استان قرار دارد و بقیه تشكل ها در شهرستان های نهبندان، قاینات، طبس، فردوس و سرایان هستند.
مدیركل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری خراسان جنوبی گفت: هنوز در شهرستان های سربیشه، خوسف، درمیان، زیركوه و بشرویه دفتر هیچ حزبی فعال نیست.
وی یادآور شد: فعالیت بیشتر احزاب شكل فصلی دارد هرچند در حال حاضر فعالیت های حزبی از حالت فصلی خارج شده و به سمت توسعه سیاسی پیش رفته است.
كریمی افزود: استانداری خراسان جنوبی در نظر دارد در آینده همایش های علمی بزرگی را با موضوع گفت و گوی سیاسی، نهادمندی حزبی و توسعه پایدار با حضور فعالان سیاسی، تشكل ها و نخبگان در یكی از دانشگاه های استان برگزار كند.
وی اظهار داشت: با توجه به سیاست های كلان دولت تدبیر و امید در خصوص حمایت از تشكل های صنفی و سیاسی و ایجاد زمینه و بستر فعالیت هرچه بیشتر برای بهبود فعالیت اجتماعی بیشترین تلاش ها برای تقویت احزاب انجام شده است.
مدیركل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری خراسان جنوبی گفت: منشور گفت و گوی سیاسی با توجه به احساس نیاز بیش از پیش نهادینه شدن فرهنگ گفت و گو بین جریان ها، تشكل ها و سلایق مختلف سیاسی از یك سو و میان دولت و ملت از سوی دیگر تدوین شده و در استانداری اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.
وی اظهار داشت: انجام امور مربوط به صدور پروانه احزاب و گروه های سیاسی، پاسخگویی به سئوالات متداول متقاضیان در خصوص نحوه فعالیت احزاب، تاسیس، تمدید و صدور پروانه فعالیت های تشكل ها در سایت دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ایجاد منشور گفت و گوی سیاسی است.
كریمی گفت: اجرایی شدن منشور گفت و گوی سیاسی «تالار گفت و گو» مقدمه ای برای برجسته سازی نقش تحزب در كشور و گامی به جلو در مسیر توسعه سیاسی است.
وی افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه توسعه غیرقابل انكار است و احزاب را می توان به عنوان یكی از این دستاوردهای ارزشمند انقلاب دانست.
وی بیان كرد: پرهیز از افراط و تفریط در مسیر توسعه همه جانبه و پایدار، اعتماد و امید، لازمه حركت به سمت توسعه است و باید تمرین كنیم با گفت و گو مشكلات را رفع كنیم.
مدیركل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری خراسان جنوبی گفت: انتظار ما از احزاب این است كه تحلیل سیاسی ارائه كرده و در تصمیم سازی ها و سیاست گذاری ها مشاركت كنند.
وی اضافه كرد: دولت ترجیح می دهد مشكلات كشور را با همكاری نهادهای مدنی رفع كند تا از این رهگذر با جامعه توده ای و سیال كه قابلیت پیش بینی ندارد، مواجه نشویم.
وی گفت: باید جامعه را به سوی فرهنگ گفت و گو راهنمایی كنیم و در منشور گفت و گوی سیاسی به دنبال ایجاد رابطه تعریف شده بین دولت، احزاب و تشكل های سیاسی و صنفی هستیم.
كریمی افزود: امروز با وجود تنوع و تكثر در سلایق فكری احزاب، خروجی مشترك همه آنها ارتقای سطح امنیت و منافع ملی است و امیدواریم با ایجاد شورای گفت و گو در استان و شهرستان ها، همه تشكل های سیاسی در تحقق منشور گفت و گوی سیاسی كمك كنند.
وی همچنین گفت: روز گذشته (جمعه) نخستین جلسه مجمع عمومی حزب جمعیت اصلاح طلبان خراسان جنوبی در شهرستان قاینات برگزار شد و اعضای شورای مركزی و بازرسان این حزب انتخاب شدند.
وی ادامه داد: مجوز این حزب از كمیسیون ماده 10 احزاب در حال پیگیری برای صدور است كه توسط وزارت كشور ابلاغ می شود و این حزب گستره استانی می تواند داشته باشد و در هر شهرستان هم می تواند دفتر داشته باشد.
استان مرزی خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد.
7559*3028

سرخط اخبار استان‌ها