۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82977103
T T
۰ نفر
آموزش هاي مهارتي در خراسان جنوبي 40 درصد افزايش يافت

بيرجند - ايرنا - مديركل آموزش فني و حرفه اي خراسان جنوبي گفت: با توجه به ظرفيت آموزشي موجود، ارائه آموزش هاي مهارتي فني و حرفه اي در استان از سال 92 تاكنون 40 درصد رشد داشته است.

به گزارش ايرنا حسين خوش آيند روز شنبه در نشست خبري افزود: سرانه آموزش مهارتي در استان به 4.8 رسيده درحالي كه ميانگين كشوري اين رقم 1.8 است.
وي ادامه داد: در چهار ماهه سال جاري تاكنون يك ميليون و 54 هزار نفر ساعت در قالب هشت هزار و 472 نفر دوره آموزش هاي مهارتي را در استان فرا گرفتند.
وي با بيان اينكه سال گذشته 3 ميليون و 636 هزار نفر ساعت در قالب 22 هزار و 211 نفر دوره، آموزش مهارتي ديدند گفت: اين آموزش ها در كارگاه هاي ثابت، زندان، پادگان، روستايي و عشايري، سيار شهري، ضمن كار، اصناف، جوار دانشگاه، كاهش آسيب هاي اجتماعي و كارآموزي در محيط كار واقعي ارايه شده است.
مديركل آموزش فني و حرفه اي خراسان جنوبي با تاكيد بر اينكه بانك ها بايد تسهيلات اشتغال را به افراد داراي مهارت اعطا كنند اظهار داشت: اگر تسهيلات اشتغال به افراد داراي مهارت اعطا شود به جز اشتغالزايي شاهد كارآفريني خواهيم بود.
خوش آيند گفت: در حال حاضر 510 حرفه در 93 كارگاه در شهرستان هاي بيرجند، قاين، نهبندان، درميان، فردوس و طبس به مهارت آموزان ارايه مي شود كه به اين ميزان در سال 96 تعداد 20 حرفه افزوده شده است.
وي با بيان اينكه تمام خدمات آموزشي ارايه شده در بخش دولتي رايگان، است، افزود: دوره هاي آموزشي در قالب 10 تا هزار و 90 ساعته به متقاضيان ارايه مي شود و آماده هرگونه مشاوره شغلي به حرفه آموزان هستيم.

** فعاليت 162 آموزشگاه بخش غير دولتي در خراسان جنوبي
خوش آيند با بيان اينكه 162 آموزشگاه غير دولتي در استان فعاليت مي كنند، يادآور شد: متقاضيان مي توانند از 280 حرفه آموزشي در اين آموزشگاه ها بهره مند شوند.
وي ادامه داد: از ابتداي سال 97 تاكنون 347 هزار و 582 نفر ساعت در قالب هزارو 751 نفر دوره به متقاضيان آموزشگاه هاي غير دولتي ارايه خدمات شده و اين آموزشگاه ها طبق شهريه مصوب، مي توانند شهريه دريافت كنند.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان در پاسخ به اين سوال كه چرا شهريه ها در برخي از آموزشگاه ها متفاوت است، تصريح كرد: آموزشگاهها طبق قانون از شهريه مصوب مي توانند 40 درصد تخفيف را در نظر بگيرند و از آنجايي كه تعدادي از آموزشگاه ها تخفيفي را در نظر نمي گيرند ميزان شهريه ها متفاوت است.
وي اظهار داشت: متقاضيان تاسيس آموزشگاه هاي غير دولتي در حرفه هاي امور اداري، بهداشت و ايمني، گردشگري، هتلداري، خدمات آموزشي، كشاورزي، مكانيك، برق، حمل و نقل، هنر هاي نمايشي، تزييني و تجسمي، صنايع دستي، و مديريت صنايع مي توانند مجوز هاي لازم را بر طبق شهريه هاي مصوب كسب كنند.

** راه اندازي مراكز آزمون الكترونيكي آنلاين
خوش آيند گفت: اين اداره كل در راستاي اهداف سازماني و ارتقا سطح خدمترساني به ارباب رجوع، اقدام به تجهيز و راه اندازي مراكز آزمون الكترونيكي آنلاين در سطح شهرستان هاي بيرجند، فردوس، درميان، قاين، و بشرويه كرده كه با توجه به اهميت اين مهم، مراكز نهبندان، طبس و درميان را هم در دستور كار قرار داديم.
به گفته وي با راه اندازي اين مراكز، تاكنون 217 هزارو 93 نفر به آزمون معرفي شدند كه 15 هزار و 811 نفر نمره قبولي را كسب كردند.
وي طرح مهارت آموزي در محيط كار واقعي را از ديگر طرح هاي موفق اين اداره كل بيان كرد و افزود: اين طرح يكي از آموزش هاي مهارت فني و حرفه اي است كه در آن مهارت و شايستگي هاي مورد نياز در چارچوب استاندارد هاي آموزشي از مربي مهارت آموز، هم زمان با فرآيند توليد محصول و ارايه خدمت منتقل مي شود.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان، آشنايي با محيط كسب و كار، حفظ و پايداري مشاغل سنتي و بومي، كمك به بنگاه هاي فعال، كاهش هزينه هاي جذب و استفاده از ظرفيت و توان آموزش علمي بنگاه هاي اقتصادي را از مهمترين اهداف اين طرح ذكر كرد.
به گفته خوشايند، در سال 96 ميزان تعهد مهارت آموزي در محيط كار واقعي 560 نفر بوده است كه با استفاده از ظرفيت هاي آموزشي با مهارت 691 نفر موفق به 123 درصد تحقق در استان شديم.
وي اظهار داشت: اين آمار در سال جاري 580 نفر تعهد بوده كه تاكنون 218 نفر در محيط كار واقعي آموزش ديده اند.
وي ادامه داد: در راستاي بيانات مقام معظم رهبري درباره توانمند سازي پادگان ها در سال 96 ، 9 هزار و 912 سرباز در آزمون هاي فني و حرفه اي شركت كردند كه از اين تعداد 2 هزار و 700 نفر موفق به كسب نمره قبولي شدند.
خوش آيند تصريح كرد: بكارگيري اثربخش نيروهاي وظيفه، كمك به تحقق اقتصاد مقاومتي، بهره گيري از توان علمي سربازان و قرار گيري سربازان در مسير اشتغال از مهمترين اهداف اين طرح بوده است.

** تجهيز و بروز رساني با بيش از يك ميليارد تومان اعتبار
مدير كل آموزش فني و حرفه اي خراسان جنوبي گفت: در زمينه خريد تجهيزات با هدف بروز رساني كارگاه هاي آموزشي اين اداره كل، با اعتبار يك ميليارد و 100 ميليون تومان در 93 كارگاه آموزشي استان، اقدام به تجهيز كارگاه هاي اتومكانيك، برق، چوب، تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي كرده است.
وي ادامه داد: جداي از اين اعتبار ها،تفاهم نامه هايي با سفارت كشور ژاپن و سازمان ايميدرو براي ايجاد و تجهيز كارگاه هاي منتخب و ايجاد مركز تخصصي آموزش تراش سنگ هاي قيمتي صورت گرفته كه اميدواريم شاهد حضور ساير نهاد و سازمان ها در بحث مهارت آموزي خراسان جنوبي باشيم.
وي اظهار داشت: پنج طرح و پروژه اين اداره كل در شهرستان هاي بيرجند، فردوس، قاين، طبس و زيركوه در حال تكميل است كه اميدواريم با تخصيص اعتبار بتوانيم بخشي را تا پايان سال و بقيه را براي سال آينده به بهره برداري برسانيم.
خوش آيند در ادامه افتتاح همزمان 31 آموزشگاه فني و حرفه اي آزاد، افتتاح مراكز الكترونيكي شهرستان هاي فردوس، قاين و بشرويه، تجليل از برترين هاي مهارت آموزي، يادواره شهداي خانواده آموزش فني و حرفه اي، غبار روبي مزار شهدا، و افتتاح نمايشگاه مهارت و اشتغال در بيرجند را از مهمترين برنامه هاي اداره كل آموزش فني و حرفه اي در هفته ملي مهارت عنوان كرد.
از 31 تير تا 6 مرداد ماه به عنوان هفته ملي مهارت نامگذاري شده است.
*3215 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها