۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۲۷
کد خبر: 82978725
T T
۰ نفر

40‌ درصد قنوات نهبندان خشك شد

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۲۷
کد خبر: 82978725
40‌ درصد قنوات نهبندان خشك شد

بيرجند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي نهبندان گفت: بر اثر خشكسالي هاي چندين ساله 40 درصد قنوات اين شهرستان خشك شده و ميزان آبدهي ساير قنوات به يك سوم كاهش يافته است.

به گزارش ايرنا محمد مالكي روز يكشنبه در جلسه بررسي مشكلات بخش كشاورزي و دام شهرستان نهبندان افزود: خشك شدن و كاهش آبدهي قنوات روستاها تامين آب باغات و دام روستاييان را با چالش جدي مواجه كرده است.
وي خواستار اين شد كه دولت براي تامين آب شرب دام روستاييان اعتبار اختصاص دهد و گفت: سال هاي نخست دهه 90 دولت براي تامين آب دام روستاييان به جهاد كشاورزي اعتبار اختصاص مي داد ولي چند سال است كه اين اعتبار قطع شده و با توجه به كمبود شديد آب در روستاها بايد دوباره اين رديف بودجه احيا شود.
مدير جهاد كشاورزي نهبندان از تمامي دستگاه هاي اجرايي خواست براي آبرساني به دام شهرستان و رفع مشكل روستاييان در كوتاه مدت، ناوگان هاي حمل آب خود را در اختيار جهاد كشاورزي قرار دهند.
وي اظهار داشت: بايد براي احيا و افزايش آبدهي قنوات طرح هاي آبخيزداري ضربتي در بالادست قنوات اجرا شود و در روستاهايي كه اين طرح ها اجرا شده، آب قنات مربوطه افزايش يافته است.
مالكي گفت: بايد همه دستگاه‌ها با در اختيار گذاشتن تجهيزات خود در اجراي طرح هاي آبخيزداري مشاركت كنند و اجراي موفق اين طرح ها در روستاها نيازمند مشاركت و همكاري مردم است.
وي بيان كرد: هم اكنون مردم نهبندان 420 هزار واحد دامي را پرورش مي‌دهند كه بر اثر خشكسالي هاي چندين ساله تعداد دام شهرستان به شدت كاهش يافته و در صورت عدم توجه دولت به خواسته دامداران شاهد مهاجرت آنان خواهيم بود.
وي با تاكيد بر اينكه گراني و نبود علوفه نابودي دام عشاير و روستاييان را نشانه گرفته است اضافه كرد: كاهش بارندگي ها در سال جاري و فقر علف در مراتع و از طرفي افزايش قيمت نهاده هاي دامي و كمبود آن مشكلات دامداران شهرستان را افزايش داده است.
مدير جهاد كشاورزي نهبندان گفت: امسال 6 هزار تن نهاده دامي براي تامين علوفه دام روستاييان و عشاير نياز است كه از ابتداي امسال تاكنون 2 هزار تن نهاده هاي دامي مدت دار و يارانه اي در شهرستان توزيع شده است.
وي گفت: بايد براي حل مشكل دامداران شهرستان دولت نهاده هاي دامي يارانه اي و مدت دار بيشتري را به روستاييان اختصاص دهد.
وي يادآور شد: خشكسالي زلزله‎اي خاموشي است كه خسارت هاي پنهان بسياري با خود دارد و بيشتر آنها به چشم نمي آيند اما اثرات آن به شدت روستاييان را تهديد مي كند.
مالكي افزود: سال زارعي جاري فقط 22 ميليمتر بارندگي در شهرستان نهبندان داشته ايم كه كاهش بارندگي ها مشكلات بخش كشاورزي و دام شهرستان را سال آينده دو چندان خواهد كرد.
نهبندان مركز اين شهرستان در 200 كيلومتري جنوب بيرجند مركز خراسان جنوبي قرار دارد.
شهرستان نهبندان با 26 هزار كيلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بيرجند، از جنوب به استان هاي سيستان و بلوچستان و كرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود مي شود.
اين شهرستان با 140 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان در جنوبي ترين نقطه خراسان جنوبي در ناحيه بياباني، تقريبا خشك و كم آب استان قرار دارد.
7556*3028

سرخط اخبار استان‌ها