۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۷
کد خبر: 82978968
T T
۰ نفر
فعالیت واحدهای تولیدی در هیاهوی تحریم ها ادامه دارد

بیرجند - ایرنا - برخی واحدهای تولیدی كوچك و متوسط با وجود مشكلات فراوان از جمله نوسانات ارزی و تحریم ها، خود را با شرایط موجود وفق داده و تحریم ها نتوانسته است كمر آنها را مقابل مشكلات خم كند.

به گزارش ایرنا، چند سال است كه گزارش ها از وضعیت نامناسب واحدهای تولیدی در نقاط مختلف كشور حكایت دارد و دولت نیز طی این مدت بسته های حمایتی در اختیار این واحدها قرار داده تا مرهمی بر زخم تولیدكنندگان كشور باشد.
در زمان حاضر كه تشدید تحریم ها، نوسانات ارزی را در برداشته است ،حمایت نكردن از تولید ملی مشكلات واحدهای تولیدی را چند برابر می كند همچنان كه در سال های اخیر تعدادی از واحدهای تولیدی كوچك و متوسط را تا تعطیلی و ورشكستگی پیش برد.
در این مدت سخنانی برای بهبود وضعیت اقتصادی كشور گفته شد كه برخی كارساز و برخی در حد شعار باقی ماند اما در این میان واحدهای تولیدی كوچك و متوسطی هم بودند كه خود را با شرایط موجود وفق داده و تحریم ها نتوانست كمر آنها را در مقابل مشكلات خم كند.
در این زمینه خبرنگار ایرنا برای توصیف وضعیت تولید و اشتغال برخی واحدهای تولیدی شهرك صنعتی بیرجند با جمعی از صاحبان این صنایع به گفت وگو پرداخت.
مسئول فنی یكی از كارخانه های تولیدكننده سنگ های مصنوعی ،دكوراتیو كف و نما در بیرجند گفت: این واحد دانش بنیان با تكنولوژی روسی از سال 89 به عنوان تنها واحد تولیدكننده موزائیك و قطعات پلیمری در شرق كشور شروع به كار كرد.
فورگی نژاد كه نیروی انسانی شاغل این كارخانه را از معتادان بهبود یافته استان تامین كرده است، افزود: هم اكنون 6 نفر به صورت مستقیم در اینجا مشغول به كار هستند اما بر اساس ثبت سفارش این تعداد تا 15 نفر افزایش می یابد و محصولات تولیدی آن در استان های سیستان و بلوچستان، چابهار، قشم، تهران و داخل كشور استفاده می شود.
وی بیان كرد: برای تولیدات این كارخانه انواع قالب و طرح ها را می توان اجرا كرد كه بیشتر در داخل كارخانه با شكل های متنوع طرح ریزی می شود درحالی كه ابتدای كار طرح ها را از مالزی، تایوان، روسیه و كشورهای دیگر وارد می كردیم.
مسئول فنی این كارخانه در ارتباط با حمایت از كالای داخلی و استانی اظهار داشت: بعد از گذشت 9 سال از فعالیت این كارخانه، تاكنون برخی دستگاه های اجرایی و اداری استان خریدهای محدودی داشته اند اما به تازگی شهرداری بیرجند برای خرید بیشتر محصولات اعلام آمادگی كرده است.
وی از مردم و مسئولان استان خواست با خرید بیشتر محصولات تولیدی داخل استان واحدهای تولیدی و كارگران را بیشتر حمایت كرده و اجازه ندهند سفره كارگران روز به روز كوچك تر شود.
فورگی ادامه داد: برخی تمایل دارند محصول مشابه استان را با قیمت های بالا از خارج استان خریداری و وارد كنند در صورتی كه كیفیت محصولات ما تضمین شده است.
مدیر یك مجتمع تولیدی سنگ در بیرجند (تولیدكننده تراورتن، گرانیت و مرمریت) نیز گفت: این كارخانه سال 84 آغاز به كار كرد و اكنون 27 نفر به صورت مستقیم در این واحد مشغول به كار هستند.
محمدرضا محمدی با بیان اینكه سنگ از معادن استان تامین می شود، اظهار داشت: توسط دستگاه های سنگ ساب ایتالیایی سنگ معادن فرآوری می شود و 20 درصد محصولات داخل استان و مابقی به كل كشور ارسال می شود.
وی ادامه داد: به كشور عراق نیز به صورت مستمر صادرات در حال انجام است، صحن حرم ائمه (ع) در كربلا و نجف از این واحد تولیدی تامین شده است.
مدیر این مجتمع تولیدی سنگ بیان كرد: در زمان حاضر كه با نوسانات ارزی مواجه هستیم برخی معادن استان نیز رغبت دارند سنگ را به صورت خام صادر كنند لذا قیمت آن افزایش یافته و سبب بروز مشكلاتی برای ما شده است.
وی به ركود صنعت ساختمان در كشور اشاره كرد و گفت: دستگاه های فرآوری این واحد تولیدی بالای 95 درصد كیفیت سنگ ساییده شده را در بر دارد اما پیمانكاران به دنبال سنگ های با قیمت پایین بوده و این عامل سبب شده در فروش سنگ با مشكل مواجه شویم.
محمدی با بیان اینكه قیمت محصولات تولیدی ما از فروردین ماه 93 تاكنون افزایش نیافته است، یادآور شد: ابتدای سال جاری ابلاغیه ای از طرف استانداری خراسان جنوبی مبنی بر اینكه دستگاه های اجرایی استان از محصولات این كارخانه استفاده كنند دریافت كردیم اما تا این لحظه هنوز سفارش یا خریدی توسط ادارات انجام نشده است.
وی افزود: تاكنون از تسهیلات دولتی برای این كارخانه استفاده نشده و همه سرمایه شخصی بوده است اما از مردم و دستگاه های اجرایی تقاضا داریم از ما حمایت كنند چون ظرفیت كامل هنوز مورد استفاده قرار نمی گیرد.
محمدی ادامه داد: اگر بتوانیم از ظرفیت اسمی تولید این كارخانه به طور كامل استفاده كنیم زمینه اشتغال جوانان بیشتری در استان فراهم خواهد شد.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان جنوبی هم گفت: واحدهایی كه مدیران آن وضعیت بازار و تولید را رصد می كنند، دچار مشكل نمی شوند، ممكن است ظرفیت تولید كارخانه مذكور طی سال های اخیر كاهش یافته باشد اما با مدیریت درست جلوی ورشكستگی یا تعطیلی واحد گرفته شد.
عباس جرجانی با بیان اینكه مشكل برخی واحدهای تولیدی مدیریت است، یادآور شد: تعداد زیادی از واحدهای تولیدی استان به تعطیلی كشیده شد اما تمام مشكلات به دلیل سرمایه در گردش، نقدینگی، مالیات و این قبیل موارد نبوده است.
مدیر داخلی كارخانه فوم ( ظروف یكبار مصرف) هم اشتغال این كارخانه را فصلی و 20 تا 30 نفر عنوان كرد و گفت: در برخی ایام خاص از جمله محرم، رمضان و نوروز به دلیل تقاضای زیاد ظروف یكبار مصرف، نیروی كار بیشتری جذب می شود.
فهمیه مطلبی پور اظهار داشت: برای توسعه كارخانه یك میلیارد تومان تسهیلات نیاز است كه درصورت محقق شدن خط تولید ظروف آلومینیومی نیز راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: ظرفیت تولیدی این كارخانه روزانه 800 تن ظروف یكبار مصرف در نظر گرفته شده است اما در زمان حاضر یك سوم ظرفیت كار می شود.
مدیر داخلی این واحد تولیدی در شهرك صنعتی بیرجند یادآور شد: محصولات تولیدی به استان های سیستان و بلوچستان، كرمان، خراسان رضوی، یزد، اردبیل، بندرانزلی، ارومیه و اكثر استان های كشور ارسال می شود.
وی تنها مشكل این كارخانه را نبود سرمایه در گردش عنوان كرد و افزود: روزی سه تن مواد اولیه برای كارخانه از بورس خریداری و استفاده می شود اما باید هزینه ها نقدی پرداخت شود كه در این زمینه با مشكل مواجه هستیم.
رئیس بانك صنعت و معدن خراسان جنوبی هم گفت: یكی از راهكارهای توسعه فعالیت های اقتصادی از طریق بانك های سرمایه گذاری، هدایت سرمایه های موجود در بخش دلالی و واسطه گری به جایگاه حقیقی آن یعنی عامل ارتباطی بخش تولید و بازار مصرف است.
حسین امینی افزود: مشوق این تغییر موضع می تواند اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بنكداران و بازرگانان متقاضی خرید محصولات واحدهای صنعتی هدف در قالب اعتبار اسنادی داخلی (تسهیلات اعتبار خریدار) باشد.
وی ادامه داد: در این شیوه تامین مالی، نقدینگی به واحد تولیدی تزریق می شود در حالیكه واحد بازرگانی متعهد به پرداخت اقساط تسهیلات می شود كه با توجه به سرمایه گذاری قدرت بیشتری در بازپرداخت تسهیلات دارد.
رئیس بانك صنعت و معدن خراسان جنوبی بیان كرد: در ادوار مختلف و با عناوین متفاوت تزریق نقدینگی مقطعی به واحدهای صنعتی با نرخ سود بالا را آزموده ایم اما جز ورشكستگی برای واحدهای تولیدی، مقروض كردن بیشتر این تولید كنندگان و مطالبات معوق سرسام آور سیستم بانكی نتیجه ای نداشته است.
وی با بیان اینكه باید با یك راهكار اصولی مشكل را شناسایی و به طور صحیح رفع كنیم ادامه داد: به عنوان یك كارشناس بانكی، مشكل اقتصادی كشور به دلیل نبود عناصر تشكیل دهنده اقتصاد در محلی كه باید باشند ایجاد شده كه می بایست از طریق این سیستم ساختار آن اصلاح شود.
امینی اظهار داشت: نهادهای حاكمیتی در نظام اقتصادی سالم و صحیح مانند یك تیم فوتبال باید در كسوت مربی ایفای نقش كرده و با ترسیم دقیق نقش عناصر بازار از مشوق های لازم برای بكارگیری آنها در پست مورد نظر استفاده شود.
وی عنوان كرد: در زمان كنونی شاهد این هستیم كه سرمایه های كشور به دلیل نداشتن ثبات و سیكل روان در حوزه صنعت و تولید به بازارهای دلالی روی آورده است .
رئیس بانك صنعت و معدن خراسان جنوبی افزود: یكی از عوارض استقرار این رویه كه بخش تولید را تحت الشعاع قرار داده بازرگانان و بنكدارانی هستند كه با سرمایه های كلان محصولات صنایع بالادستی همچون پتروشیمی را نقدی و با حجم بالا از بورس خریداری می كنند و در مقیاس خرد و با قیمت بالا به واحدهای تولیدی متقاضی می فروشند.
وی ادامه داد: اما این امكان برای واحدهای تولیدی، به ویژه واحدهای كوچك و مهمتر از آن واحدهای واقع شده در مناطق كمتر برخوردار به لحاظ شرایط بورس و وجود كف برای هر سبد از محصولات بورسی ممكن نیست.
امینی با تاكید بر اینكه تنها با اجرایی كردن 2 راهكار این مشكل قابل حل است، یادآور شد: یكی از این راهكارها ایجاد شركت های تامین و توزیع است كه با مشاركت تمامی واحدهای تولیدی و حتی فراتر از آن با فروش سهم به همه متقاضیان خرید سهم از یك شركت هلدینگ استانی حداقل خرید می توانند در خصوص تامین سرجمع نیاز واحدهای تولیدی همسنخ با بهای تمام شده واحد كمتر ایفای نقش كنند و سهامداران این مجموعه از حاشیه سود این تامین و تزریق آن به واحدهای تولیدی عضو منتفع می شوند.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان جنوبی در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی استان یادآور شد: با همكاری اتاق بازرگانی بیرجند تعداد واحدهای فعال، نیمه فعال، در حال تولید با ظرفیت مناسب و مشكلاتی كه واحدهای تولیدی با آن دست و پنجه نرم می كنند در حال شناسایی است و به زودی ارایه خواهد شد.
جرجانی افزود: یكی از مشكلات واحدهای تولیدی استان این است كه نمایندگی فروش ندارند و بازار محور نیستند عدم بازاریابی و نبود تبلیغات سبب شده استقبال از محصولات كمتر صورت گیرد.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی استان با تاكید بر اینكه واحدی های تولیدی كوچك بیشتر اشتغالزا هستند، گفت: با سرمایه های اندك و بدون استفاده از تسهیلات می توان واحدهای تولیدی راه اندازی كرد اما نیاز به حمایت مردم و مسئولان از كالای تولید داخل داریم.
وی بیان كرد: تمامی واحدهای تولیدی مواد اولیه خود را از خارج كشور تهیه و تامین نمی كنند لذا نباید نوسانات ارزی و نبود مواد اولیه را بهانه كرد لذا همچنان حمایت از واحدهای تولیدی داخل مورد تاكید است.
گزارش: رقیه محمدی
7557 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها