۶ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 82983448
T T
۰ نفر

چشم امید دامداران به حمایت دولت

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 82983448
چشم امید دامداران به حمایت دولت

بیرجند - ایرنا - خشكسالی و تبعات ناشی از آن مانند كمبود و گرانی علوفه و آب، افزایش قیمت نهاده ها و در مقابل آن رشد كند تولید فرآورده های دامی از جمله مشكلاتی است كه عرصه را بر دامداران خراسان جنوبی تنگ كرده و چشم امید آنان را به حمایت دولت دوخته است.

به گزارش ایرنا خشكسالی های 20 ساله در خراسان جنوبی رمق كشاورزی استان را گرفته و دامداری هم كه به شغل بیش از 90 درصد روستاییان تبدیل شده را در معرض خطر جدی قرار داده است.
وضعیت نامساعد كشاورزی و نبود علوفه مورد نیاز دام ها، صاحبان دامداری ها را به خرید علوفه از خارج استان واداشته و از طرفی دوری از مركز و هزینه های زیاد حمل و نقل توجیهی برای تداوم این كار نگذاشته است.
مشكلات موجود در دامداری های خراسان جنوبی موجب تعطیلی قابل توجهی از این واحدهای صنعتی و سنتی شده كه ماحصل آن بیكاری تعداد زیادی از كارگران این مجموعه ها بوده است.
می طلبد مسئولان نگاهی ویژه به این استان مرزی و كویری داشته باشند و یك بار برای همیشه صنعتی را جایگزین كنند یا یارانه ای خاص را برای تزریق به این بخش در نظر بگیرند تا دامداران خراسان جنوبی بیش از این متضرر نشوند.

** بیكاری ماحصل دامداری های تعطیل شده
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق بررسی های انجام شده 50 درصد از دامداری های صنعتی و 70 درصد از دامداری های سنتی در استان تعطیل شده اند كه این وضعیت، بیكاری و بی خانمانی كارگرانی كه در دامداری ها سكونت داشتند را در بر داشته است.
حجت الاسلام سید محمود موسوی رستگار افزود: وضعیت دامداری ها از مشكل گذشته و به بحران تبدیل شده است كه باید به صورت ملی رسیدگی و رفع شود.
وی ادامه داد: دامدار در خراسان جنوبی با همه مشكلات مربوط به خشكسالی ها مجبور است نهاده های دامی را به صورت نقدی تهیه كند اما وجه شیر فروخته شده به كارخانه ها را از 6 تا یك سال هم نمی تواند وصول كند.
وی تصریح كرد: با این حال دامداری های خراسان جنوبی به صورت سیستماتیك از بین خواهد رفت چون گاوی فروخته و به عنوان نهاده به گاوی دیگر خورانده می شود.
موسوی رستگار با بیان اینكه تاكنون شركت پشتیبانی هم همكاری لازم را با دامداران نداشته است، افزود: ظاهرا مسئولیت این نهاد به فراموشی سپرده شده، چون گندمی كه خود این شركت خریداری كرده را به 200 تومان گرانتر به فروش رسانده است.

** تامین گوشت مورد نیاز استان
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی، تاكید كرد: بارها از تامین گوشت مورد نیاز استان سخن گفته ایم اما متاسفانه واردات هم به صورت دولتی و هم قاچاق وجود دارد.
وی ادامه داد: این روند كار دلالان را سكه كرده است چون در مبدا دام را به نر و مادگی و پیر و جوانی با قیمت های متفاوت می خرند و پس از كشتار با قیمت یكسان به متقاضیان در استان های دیگر می فروشند كه باز هم دامدار متضرر می شود.
وی اظهار داشت: از طرفی گوشت لذیذ دام كویری در استان های دیگر، درگیر دلال بازی و گوشت وارداتی در بازار استان عرضه می شود.

** تسهیلات گریبانگیر
موسوی رستگار، گفت: برخی از دامداری هایی كه در گذشته تسهیلاتی را برای اشتغالزایی دریافت كرده اند امروز با گرانی نهاده ها و مشكلات موجود اگر دام و دامداری را هم بفروشند نمی توانند از این تسهیلات گریبانگیر رهایی یابند.
وی ادامه داد: تعدادی از دامداری ها را بانك ها به فروش رسانده اند و تعدادی از دامدارها و صاحبان شركت های لبنی درگیر بدهی و زندان هستند.
وی با اشاره به برخی از مشكلات مربوط به دامپزشكی، تصریح كرد: در بخش دامپزشكی تحولی در حال ایجاد است اما بخش خصوصی مربوط به این حوزه باید بازنگری كند تا دامداران در بحث دارو و درمان دام با مشكلی رو به رو نشوند.

** فروش 40 درصد دام ها برای تامین نهاده
یكی از دامداران خراسان جنوبی هم گفت: به علت گرانی 100 درصدی در برخی از نهاده های دامی مجبور به فروش 40 درصد از دام های واحدم شدم.
محسن اعتصامی، افزود: قبل از این دارای یك گله گاو شیری 190 تایی بودم اما این تعداد برای تامین نهاده به 80 راس گاو رسیده است.
وی تصریح كرد: فروش و كشتار گاوی كه سال هاست روی ژنتیك آن كار شده تنها به ضرر دامدار نیست بلكه ضرر آن بخشی از اقتصاد كشور را درگیر می كند.
وی ادامه داد: دامداران با قیمت پایین شیر مجبور به كشتار هستند در حالی كه 15 سال روی نژاد گاو كشتار شده هزینه شده است.
اعتصامی بیان كرد: قیمت پایین شیر دامداری های استان را از بین برده است، مگر می شود شیری را كه به گفته خود سازمان جهاد كشاورزی برای دامدار هزار و 750 تومان هزینه دارد را با هزار و 100 تومان فروخت در حالی كه هنوز قیمت پایانی بیش از این است.
وی اظهار داشت: زمانی گوسفند و گاو زنده با قیمت 14 هزار تومان به فروش می رسید اما متاسفانه پس از گذشت چند سال دام سبك به 22 هزار تومان به صورت زنده رسیده در حالی كه گاو با 500 تومان كاهش به 13 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.
وی در ادامه افزایش قیمت شیر و پرداخت یارانه به نهاده های دامی را از مهمترین راهكار های عبور از مشكلات دامداری های استان و كشور بیان كرد.

** افزایش قیمت شیر در دستور كار شورای اقتصاد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به اینكه قیمت شیر چند سال تغییری نداشته و از طرفی افزایش قیمت نهاده ها، دامداران را با مشكل رو به رو كرده است، پیگیری استان ها موجب در دستور كار قرار گرفتن افزایش قیمت شیر در شورای اقتصاد كشور شد.
سید جلال مدرسی با بیان اینكه افزایش قیمت جهانی نهاده ها و تغییرات نرخ ارز، دلیل اصلی این گرانی ها است، افزود: شركت پشتیبانی تمام تلاش خود را در زمینه تنظیم بازار خواهد كرد.
وی اظهار داشت: قطعا اقدام های شركت پشتیبانی امور دام جوابگوی تامین نهاده های دامی در كشور نخواهد بود اما نقش تعیین كننده ای در كاهش قیمت و تنظیم بازار خواهد داشت.
وی با بیان اینكه وضعیت خاص خراسان جنوبی در خشكسالی و محدودیت ها همواره از طریق مسئولان ذیربط به مركز اعلام شده است، تصریح كرد: این روند خروجی های مثبت را هم به همراه داشته به طوری كه در سهمیه بندی نهاده های استان ها سهم خوبی را دریافت كردیم و از طرفی تنها دریافت كننده سبوس خارج از استان كشور هستیم.
مدرسی در ادامه جاگذاری منبع تامین اعتبار برای اختصاص یارانه به نهاده ها و شیر مصرفی را از مهمترین راهكار های رهایی از این مشكلات بیان كرد و گفت: امیدواریم با رایزنی های صورت گرفته هر چه سریعتر مشكلات مربوط به حوزه دام و دامداران مرتفع شود.
خراسان جنوبی دارای یك میلیون و 756 هزار انواع دام سبك و سنگین است كه از این تعداد یك میلیون و 700 هزار راس دام سبك، 30 هزار دام سنگین و 26 هزار نفر شتر است.
3215 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها