۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۴۶
کد خبر: 82991268
T T
۰ نفر
10 هزار اشتغال با انرژي خورشيدي در خراسان جنوبي ايجاد مي شود

بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي گفت: مصوب شد در استان با اولويت كميته امداد براي ايجاد 10 هزار اشتغال خانگي با محوريت توليد انرژي برق از خورشيد آمادگي داريم.

به گزارش ايرنا محمدمهدي مروج الشريعه شنبه شب در نشست مشترك كارگروه تخصصي اشتغال و كميسيون هماهنگي بانك هاي استان خراسان جنوبي افزود: براي اين كار بايد هفته آينده نشستي در مشهد با مسئولان خراسان رضوي، مجري اجراي كار و نماينده وزارت نيرو ترتيب داده شود تا به جاي اخذ مجوز از مشهد در خراسان جنوبي بتوانيم برق را به ساير استان ها ارسال كنيم.
وي گفت: دفتر امور روستايي، جهاد كشاورزي و تمام افرادي كه در روستاها ذي مدخل و موثر هستند بايد يك پايه براي اجراي اين طرح در استان مشخص كنند كه سابقه اجرايي داشته باشند و در اين زمينه كميته امداد در اولويت است.
استاندار خراسان جنوبي بيان كرد: اگر قرار باشد تحولي در مناطق روستايي استان داشته باشيم استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير راهكار بسيار كارگشايي است و در همايشي كه مشهد در خصوص انتقال آب عمان برگزار شد وزير نيرو به كمبود پنج هزار مگاوات برق در كشور اشاره و تاكيد كرد براي توليد برق از هر روشي از جمله انرژي هاي نو و تجديدپذير از جمله خورشيد و باد بايد استفاده شود.
وي گفت: اين در حاليست كه خراسان جنوبي يكي از استان هاي صادركننده برق است و برق مصرفي استان حدود 300 مگاوات است كه تا حدود 700 مگاوات به خارج استان ارسال مي شود و با توجه به موقعيت مناسبي كه در زمينه انرژي پاك در استان داريم بايد از اين فرصت مغتنم به نحو احسن استفاده كرد.
مروج الشريعه اظهار داشت: تعدادي از بانوان روستاهاي خراسان جنوبي براي راه اندازي و استفاده از پنل هاي خورشيدي اعلام آمادگي كرده اند لذا آموزش هاي موردنياز در اين زمينه بايد ارايه شود.
وي گفت: استان خراسان جنوبي از طرح استفاده از انرژي هاي پاك عقب است كه بايد با چند گام جهشي اين فاصله را جبران كنيم و يكي از راه هاي جبران اين است تعهد دهيم براي 10 هزار خانوار استان در مناطق روستايي پنل خورشيدي نصب شود و يكي از بهترين دستگاه ها در اين زمينه كميته امداد امام خميني (ره) است.
استاندار خراسان جنوبي گفت: اين نهاد براي افراد زيرپوشش و حتي افراد پشت نوبت مي تواند با استفاده از اين طرح به مددجويان كمك كند.
وي تصريح كرد: وضعيت برق كشور نشان مي دهد به طور جدي با كمبود برق مواجه ايم و مي توان از ظرفيت انرژي هاي پاك در استاني مانند خراسان جنوبي بهره مند شد.
مروج الشريعه گفت: در حال حاضر به دليل كمبود برق در كشور استاني كه صادركننده برق است نيز بايد خاموشي هاي روزانه و دوره اي داشته باشد.
وي افزود: همه كساني كه دستي در اقتصاد و اشتغال روستاييان دارند مي توانند در زمينه معرفي خانوارهاي روستايي در اين زمينه اقدام كنند و خود را معطل ساز و كارهاي وزارت تعاون و كار نمي كنيم چون ساز و كار استاني براي اين مهم و منبع كمك هاي فني و اعتباري آن وجود دارد.
وي گفت: حداقل از بانك ملي استان انتظار داريم در اين طرح ورود پيدا كند همچنين از ساير بانك هاي موثر در اين زمينه بايد كمك و مشاركت گرفت.

** بانك ها پرداخت تسهيلات را شتاب دهند
مروج الشريعه بيان كرد: از برخي بانك هاي عامل پرداخت تسهيلات اشتغال پايدار روستايي و عشايري انتظار داريم در روند پرداخت تسهيلات، سرعت بيشتري داشته باشند، برخي بانك ها در اين زمينه با حركت مناسبي روند را پيش مي برند كه جاي تقدير و تشكر دارد اما برخي همچنان نسبت به جذب اين تسهيلات كم توجه هستند.
وي گفت: در قالب جلسه اي كه هفته گذشته با رئيس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد به خاطر توجه به پيشنهادات استان و دستور اقدام آن در كمتر از 48 ساعت تشكر مي كنيم و در اين نشست با تامين 20 ميليارد تومان از كمك هاي فني و اعتباري استان از محل اوراق به صورت نقدي موافقت شد.
مقام عالي دولت در استان گفت: با توسعه و ترويج استفاده از انرژي هاي پاك فاز جديدي براي كارگروه اشتغال باز مي شود و آن استفاده از ظرفيت مناطق روستايي است كه دفتر روستايي استانداري بايد به اين مهم بيشتر بپردازد.
وي اظهار داشت: اگر در مناطق روستايي در طرح هايي مانند استفاده از انرژي هاي تجديدپذير پروژه محور پيش برويم به صورت خانواده يا تك واحد موفق خواهيم شد.
مروج الشريعه گفت: فاز دوم جذب تسهيلات اشتغال پايدار روستايي و عشايري استان به مبلغ 102 ميليارد تومان به زودي ابلاغ مي شود كه از اين طريق مي توان نقشه راه بهتري براي استان ترسيم و در جذب كارشناسي تسهيلات موفق تر عمل كرد.

** حمايت از مديران فعال در استان
استاندار خراسان جنوبي بر حمايت از مديران فعال اجرايي در استان تاكيد كرد و گفت: در سطح ملي و منطقه اي پويش هايي انجام مي شود كه نبايد تاثيري در تصميم و عزم و اراده شما بگذارد و من نيز با تمام قوا از شما حمايت خواهم كرد.
وي تصريح كرد: نبايد خدشه اي در نوع تصميم گيري ها به هيچ وجه صورت بگيرد بلكه محكم و مستدام اصولي و منطقي در ميدان كار باشيد من نيز بدون هيچگونه مضايقه اي از شما حمايت خواهم كرد.

** برخي مديران در اطلاع رساني كوتاهي مي كنند
نماينده عالي دولت در خراسان جنوبي گفت: اقدامات بسيار ارزشمندي در حوزه اجرايي در حال انجام است اما اين ايراد وارد است كه برخي مديران دستگاه هاي اجرايي در اطلاع رساني مقداري كوتاهي مي كنند كه اين اشكال بايد رفع شود.
وي افزود: اخيرا بيش از 100 ميليارد تومان تسهيلات چهار درصدي براي كمك به افرادي كه از سيلاب هاي اخير بهاره دچار خسارت شده اند، ابلاغ شد.
مروج الشريعه گفت: از لحاظ گردش مالي نيز داخل بازار در حوزه جامعه كسري و مشكلي نداريم و مهم ساماندهي است چون مشكل خروج پول از استان را داريم.
وي با بيان اينكه منابع ناشي از درآمدها از استان خارج مي شود كه بايد مديريت شود اضافه كرد: متصديان واحدهاي صنفي و توليدي از راه اندازي برج تجاري يا فروشگاه هاي زنجيره اي نترسند.
وي گفت: متصديان واحدهاي صنفي بايد منافع مشترك ايجاد كرده و به جاي اينكه از راه اندازي برج و مركز تجاري توسط افراد غيربومي زانوي غم در بغل بگيرند، وارد كار شوند.
استاندار خراسان جنوبي با تاكيد بر اينكه بازار روي دوش اصناف است يادآور شد: متصديان واحدهاي صنفي فقط نياز به همت دارند انتظار از حوزه اقتصادي استان نيز اين است كه كمك فكري كنند.
وي گفت: ما هيچ چيز در اختيارات حوزه اجرا كم و كسر نداريم چرا كه حوزه اجرا حرف اول كشور را مي زند پس فرصت مغتنمي براي مديران است تا تمام قد از ظرفيت موجود استفاده كنند.
مروج الشريعه گفت: با اوضاع فعلي مي توان كارهاي بزرگي در استان كرد به شرط اينكه همه كمك كنند و همراه باشند لذا بايد تقاضاهاي خريداران را با روش هاي پيشرفته به حداكثر رساند.
7557*3028

سرخط اخبار استان‌ها