۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۱
کد خبر: 83005082
T T
۰ نفر

آمار مسافران اتوبوس هاي شهري بيرجند كاهش يافت

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۱
کد خبر: 83005082
آمار مسافران اتوبوس هاي شهري بيرجند كاهش يافت

بيرجند- ايرنا- مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري بيرجند گفت: جابه جايي مسافر با ناوگان اتوبوسراني شهر بيرجند بين سال هاي 92 تا 96 روند كاهشي داشته است.

به گزارش ايرنا، يد الله غلامپور روز شنبه در جلسه شوراي شهر بيرجند اظهار داشت: افزايش بي رويه خودروهاي شخصي و كاهش كيفيت ناوگان از عوامل موثر در كم شدن آمار مسافران است.
وي با بيان اينكه در گذشته حجم زيادي از مسافران اتوبوس ها را دانشجويان تشكيل مي دادند گفت: امروز با مجازي شدن آموزش به خصوص در پيام نور آمار دانشجوياني كه با اتوبوس تردد مي كردند كاهش يافته است.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري بيرجند، الكترونيكي شدن بسياري از امور را از ديگر علت هاي كاهش مسافر درون شهري دانست و گفت: بيكاري نيز باعث شده بسياري از جوانان با خودورهاي شخصي تردد كنند.
وي افزود: هم اكنون 92 دستگاه فعال در خطوط شهري و حومه وجود دارد و 10 دستگاه نيز براي مواقع نقص فني آماده به كار هستند تا جايگزين شوند.
غلامپور با بيان اينكه استاندارد جا به جايي مسافر 800 نفر در روز است افزود: طبق آمارهاي سال 96 ميانگين جابه جايي در خطوط پر درآمد شهر بيرجند 400 و ميانگين ساير خطوط 227 نفر بوده است.
وي ادامه داد: سال 97 با روند افزايش البته زير 10 درصد مواجه بوديم كه بخش عمده آن به خاطر استفاده بليت الكترونيكي بود كه آمارها را واقعي تر نشان مي دهد.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري بيرجند با اشاره به هزينه هاي مستقيم و غير مستقيم هر اتوبوس گفت: يك دستگاه اتوبوس كه 14 ساعت در روز فعاليت مي كند، ماهانه 11 ميليون و 400 هزار تومان هزينه دارد.
وي تاكيد كرد: علي رغم اينكه دولت مكلف است اعتباراتي را بابت پوشش اين هزينه ها به شهرداري پرداخت كند ولي هنوز اين مهم انجام نشده است.
غلامپور از خريد 18 دستگاه اتوبوس جديد خبر داد و گفت: اين اتوبوس ها با مدل «ميدل باس» و ظرفيت 27 نفره است كه با ظرفيت جمعيت ايستاده مي تواند پاسخگوي نياز سفرهاي درون شهري باشند.
وي با اشاره به ارايه طرح بازنگري خطوط اتوبوسراني افزود: در اين طرح وضع تردد مسافران در هر ساعت مشخص شده به طور مثال در خيابان طالقاني هر ساعت 130 دستگاه اتوبوس حركت مي كند كه 75 درصد ظرفيت آنها خالي است.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري بيرجند همچنين در خصوص دودزا بودن اتوبوس هاي شهري اظهار داشت: قبلا در نامه اي به شركت نفت درخواست شده كه استاندارد سوخت موجود را اعلام كنند ؛اما پاسخي داده نشده، فقط عنوان كرده اند كه پيگير سوخت با استاندارد بالاتر هستند.
وي با اشاره به تحويل 18 اتوبوس جديد تا مهرماه امسال گفت: انتظار مي رود تا آن زمان وضع تحويل گازوئيل با يوروي مناسب نيز مشخص شود.
غلامپور خاطر نشان كرد: دود اتوبوس ها مربوط به فرسودگي نيست بلكه متاثر از سوخت غير استاندارد است.
عضو شوراي شهر بيرجند نيز با اشاره به كاهش آمار مسافران اتوبوس درون شهري گفت: با توجه به دودزا بودن اتوبوس ها ، شايد بيشتر از اينكه كاهش تردد آنها به مردم ضرر مردم رساند، منعفت داشته باشد.
رضا حسني صفت استفاده از گازوئيل غير استاندارد را عاملي براي دودزا بودن آنها دانست و افزود: بايد شركت پخش فرآورده هاي نفتي نسبت به تحويل گازوئيل با يوروي مناسب اقدام كند.
وي تاكيد كرد: گرد و خاك در كنار دود غليظ اتوبوس ها مي تواند شهر را از نظر آلودگي بحراني كند.
9893 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها