۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 83005533
T T
۰ نفر
135 صندوق خرد خراسان جنوبي تسهيلات اشتغال دريافت مي كنند

بيرجند - ايرنا - مدير عامل صندوق كارفريني اميد خراسان جنوبي گفت: 135 صندوق خرد محلي بانوان و مردان استان كه در سامانه كار ثبت شده است براي حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري، تسهيلات دريافت مي كنند.

محمد زنگنه روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: براي اين صندوق ها 31 ميليارد ريال از محل منابع صندوق توسعه ملي با نرخ چهار درصد براي مناطق روستايي و عشايري مرزي و با كارمزد 6 درصد براي ساير روستاهاي استان در نظر گرفته شد.
وي ادامه داد: پذيرش، بررسي، تصويب و پرداخت تسهيلات طرح هاي اشتغالزا و كارآفرين اين صناديق خرد در حال انجام است.
مدير عامل صندوق كارفريني اميد خراسان جنوبي بيان كرد: اين تسهيلات به صندوق هاي خرد در رشته هاي اولويت دار كسب و كار، مصوب كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان پرداخت مي شود.
وي گفت: تسهيلات مذكور در راستاي كمك به توليد، فرآوري و عرضه محصولات كشاورزي، فرآوري محصولات دامي، صنايع دستي و فرش دستباف، خدمات IT و صنفي، بوم گردي و گردشگري و صنايع كوچك روستايي پرداخت مي شود.
زنگنه، اشتغال جديد و پيش بيني شده براي طرح هاي معرفي شده توسط صناديق خرد محلي استان را يكهزار و 350 نفر اعلام كرد.
وي يادآور شد: با توجه به خشكسالي هاي چند ساله اخير در استان، كشاورزي هاي آب بر و دامپروري هاي صنعتي بزرگ در برخي از مناطق استان از توجيه فني و اقتصادي برخوردار نيست.
مدير عامل صندوق كارفريني اميد خراسان جنوبي اضافه كرد: در اين زمينه بايستي براي جلوگيري از مهاجرت روستاييان و عشاير به شهرها كه اكثر آنها از طريق كشاورزي و دامداري كوچك سنتي امرار و معاش مي كنند نسبت به گسترش و كمك به فعاليت هاي خرد و كوچك اقدام شود.
وي با تاكيد بر اينكه امنيت مرزها و مناطق روستايي توسط روستاييان و عشاير تامين مي شود، اظهار داشت: گسترش و كمك به فعاليت هاي خرد و كوچك در روستاها با همكاري و حمايت سازمان ها و دستگاههاي اجرايي متولي بايد انجام شود.
زنگنه عنوان كرد: در اين زمينه آموزش تخصصي روستاييان و عشاير و تخصيص اعتبارات ارزان قيمت از اولويت هاي حال حاضر استان است.
وي گفت: اعتبار لازم براي پرداخت تسهيلات روستايي و عشايري وجود دارد اما نبود مجوز هاي لازم براي شروع فعاليت كسب و كار و زمان بر بودن اخذ اين مجوز هاي براي متقاضيان از جمله مشكلات متقاضيان است.
مدير عامل صندوق كارآفريني اميد استان ادامه داد: تامين نكردن وثايق و ضمانت نامه براي دريافت تسهيلات توسط متقاضيان با توجه به اينكه اسناد مساكن و زمين هاي كشاورزي و دامپروري روستاييان استان اغلب فاقد اسناد رسمي ثبتي بوده و يا به دليل خشكسالي هاي متوالي چند ساله داراي ارزش ريالي مناسبي براي ترهين تسهيلات بانكي نمي باشد از ديگر مشكلات موجود است.
وي اضافه كرد: از طرفي ضمانت نامه هاي بانكي بخش تعاون نيز داراي قوانين و بروكراسي هاي اداري طولاني مدت و هزينه بري بوده كه عملا متقاضيان را در تامين به موقع وثايق دريافت تسهيلات دچار مشكل مي كند.
زنگنه از افراد خلاق و كارآفرين داراي ايده كسب و كار در روستاها و مناطق عشايري خواست از فرصت ايجاد شده استفاده و با ارايه طرح هاي خوب و متناسب با وضعيت استان زمينه اشتغال در اين مناطق را فراهم آورند.
7557 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها