۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83006955
T T
۰ نفر

74 اكيپ دامپزشكي در خراسان جنوبي فعاليت مي كنند

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83006955
74 اكيپ دامپزشكي در خراسان جنوبي فعاليت مي كنند

بيرجند - ايرنا - مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي گفت: 74 اكيپ بهداشتي با حضور 108 نفر از كاركنان اين مجموعه روز عيد سعيد قربان در استان فعاليت مي كنند.

به گزارش ايرنا محمد اصغرزاده روز دوشنبه در نشست خبري افزود: كاركنان اين اداره كل در روز عيد سعيد قربان (چهارشنبه هفته جاري) در قالب 33 اكيپ ثابت و 33 اكيپ سيار حضور فعال خواهند داشت.
وي گفت: در اين مدت 14 ناظر ذبح شرعي دام در كشتارگاه هاي استان حضور دارند و در كنار آنها 30 دامپزشك و 64 بازرس بهداشتي گوشت از ساعت هفت صبح در اجراي اين طرح فعاليت خواهند كرد.
وي اظهار داشت: همكاري مردم مهمترين راهكار براي رعايت مسايل بهداشتي در عيد قربان است و اين همكاري از بسياري مشكلات احتمالي پيشگيري مي كند.
مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي با بيان اينكه كانوني در زمينه بيماري تب كريمه كنگو، تب مالت و هاري در استان وجود ندارد تصريح كرد: تنها راه نگهداري اين وضعيت آموزش صحيح و همكاري بيش از پيش مردم با توجه به وجود كانون بيماري در ساير استان هاي همجوار است.
وي گفت: مردم با توجه به اهميت بهداشت و سلامت عمومي بايد نكات بهداشتي را در ذبح دام رعايت كنند و دام را براي كشتار به كشتارگاه ها و مكان هاي مورد تاييد دامكپزشكي براي ذبح انتقال دهند.
اصغرزاده بيان كرد: خيرين قبل از تقسيم گوشت قرباني مراحل پيش سرد گوشت را در دستور كار قرار دهند و در مرحله دوم افرادي كه گوشت قرباني تحويل مي گيرند، نسبت به پيش سرد گوشت قبل از خرد كردن آن اقدام كنند.
وي با بيان اينكه از ابتداي امسال تاكنون 56 نفر در كشور آلوده به تب كريمه كنگو شدند و هشت نفر جان باختند افزود: تا مردم در پيشگيري همراه نشوند دستگاه هاي نظارتي به تنهايي نخواهند توانست بيماري ها را كنترل كنند.
وي اظهار داشت: تمامي دام هاي وارد شده به استان توسط دامپزشكي رصد و قرنطينه مي شوند و وارد كنندگان دام و طيور بايد بدانند كه دامپزشكي نسبت به سلامت مردم محكم ايستاده است.
اصغرزاده با بيان اينكه بر ذبح اسلامي دام در كشتارگاه ها و ساير مناطق تحت نظارت پايبند هستيم گفت: خيرين نگران چگونگي ذبح در اين مكان ها نباشند.
وي مسلمان بودن ذابح، گفتن بسم الله الرحمن الرحيم، جهت قبله، حركت پس از ذبح حيوان، قطع شدن چهار رگ و نحر شتر را از مهمترين آداب واجب ذبح اسلامي بيان كرد و افزود: براي اطمينان قطع شدن چهار رگ قسمت برآمدگي گلو بايد به سمت سر دام باشد.
وي اظهار داشت: براي رعايت هرچه بهتر الزامات ذبح و توزيع از پنج سال گذشته قصاب هاي استان در كلاس هاي آموزشي شركت مي كنند و براي آنها شناسنامه بهداشتي صادر مي شود.
مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي با اشاره به اينكه صيانت و حراست از سلامت و سرمايه دامي استان با توجه به جنگ اقتصادي نيازمند حركتي جهادي است افزود: دامپزشكي استان به صورت داوطلبانه و حضور در مناطق محروم اقدام به سم پاشي و معاينه دام ها مي كند كه اين خدمات به طور كامل رايگان است.
وي گفت: امروز دامپزشكي با نگاه مديريت بحراني و با اولويت مناطق محروم اقداماتي را در حوزه تامين نهاده هاي حمايتي انجام مي دهد كه اميدواريم نقش تعيين كننده اي در رسالت پيش روي دامپزشكي داشته باشد.
وي اظهار داشت: با توجه به خشكسالي هاي 20 ساله و عليرغم وسعت استان، صنعت طيور در اين منطقه كامل است و دومين قطب پرورش شتر در كشور هستيم اما بايد به سمت توسعه پرورش هاي استراتژيك مثل شتر و شترمرغ برويم زيرا هم بهره وري ايجاد مي كند و هم با تكميل زنجيره جلوي خام فروشي گرفته خواهد شد.
اصغرزاده گفت: با توجه به فرارسيدن هفته دولت ساختمان شبكه دامپزشكي بيرجند كه سال گذشته در اين هفته كلنگ زني شد با اعتبار 755 ميليون تومان و مساحت 490 مترمربع به بهره برداري خواهد رسيد.
وي ادامه داد: در اين هفته فاز اول آزمايشگاه تشخيص مولكولي استان كه يكي از زيرساخت هاي توسعه است با اعتبار 550 ميليون تومان افتتاح مي شود و نرم افزار سلامت يار كه به همت كارشناسان فناوري اطلاعات اين مجموعه طراحي و در نمايشگاه الكامپ تهران با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات رونمايي شد، رسما آغاز به كار مي كند.
وي همچنين از پيگيري هاي مجدانه دامپزشكي در مورد تكميل و تجهيز بزرگترين آزمايشگاه دامپزشكي شرق كشور خبر داد و گفت: 40 درصد عمليات تكميل اين نمايشگاه در هفت سال گذشته انجام شده است و در ديداري كه با رئيس سازمان برنامه بودجه صورت گرفت اين طرح در اولويت استان قرار گرفته و اميدواريم سال 97 به بهره برداري برسد.
3215*3028

سرخط اخبار استان‌ها