۵ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 83013237
T T
۰ نفر
راه اندازي اتاق بازرگاني بيرجند و فراه ضروري است

بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي حضور تجار افغان در اين استان را فرصتي مغتنم دانست و گفت: هرچه سريعتر بايد اتاق مشترك بازرگاني بيرجند و فراه راه اندازي شود.

به گزارش ايرنا محمدمهدي مروج الشريعه يكشنبه شب در نشست فعالان اقتصادي با والي فراه افغانستان اظهار داشت: با راه اندازي اين اتاق حداقل هشت مسئله مهم حل مي شود و سپس تمامي مسائل بعدي كه زاييده اين هشت مسئله است نيز رفع خواهد شد.
وي با بيان اينكه مسائل حقوقي بين تجارت فراه و خراسان جنوبي اجتناب ناپذير است گفت: عليرغم وجود قراردادهاي متقن بين المللي اما شرايط مختلفي مي تواند يك مرجع حقوقي مثل اتاق مشترك را ايجاد كند كه تسهيل كننده باشد.
مروج الشريعه مسايل گمرگي را از ديگر مواردي دانست كه با تشكيل اتاق بازرگاني مشترك قابل حل است و افزود: اتاق مشترك بيرجند و فراه به پشتوانه اتاق مشترك ايران و افغانستان، كميسيون مشترك دو كشور و كميسيون خاصي كه وزارت كشور دارد همه مسايل مربوط به موضوعات حكومتي را مي تواند رفع كند كه از جمله آن مشكلات گمركي است.
وي گفت: مسئله سوم ترانسپورت (حمل و نقل) است كه كميته و پروتكل مشترك و مقررات مشخص دارد و آن دسته موارد از جمله هزينه هاي ترانسپورتي، مسائل سخت افزاري و نرم افزاري، مشكلات رانندگان، هزينه هاي مرتبط با حمل و غيره از طريق همان اتاق قابل پيگيري است.
استاندار خراسان جنوبي يكي از وظايف بخش دولتي را ايجاد شرايط و بسترهاي لازم براي تجارت دانست و گفت: اما بخش خصوصي بايد از اين زيرساخت هاي اساسي بهره برداري كند كه براي اين كار لازم است هر دو طرف افغانستان و ايران كنار هم با گفت و گو به يك مفاهمه مشترك برسند و هيچ راه ديگري جز اين نيست.
وي با بيان اينكه در ارتباطات تجاري به توليدات مشترك كمتر پرداخت شده است اظهار داشت: به توليد كنندگان و سرمايه گذاران افغانستاني توصيه مي شود با كمك توليدكنندگان استان هاي نوار شرق جمهوري اسلامي ايران و غرب افغانستان فضايي فراهم كنند و متناسب هر استان با هر روش ممكن به توليدات مشترك بپردازند.
مروج الشريعه ادامه داد: امروز بازارهاي كشورهاي منطقه تشنه توليدهاي مشترك برادران ايراني و افغان است پس بايد به اين مسئله بپردازيم و نگذاريم بقيه كشورها با دستيابي به اهرم بازاريابي براي ما اين ثروت را مديريت كنند.
وي گفت: سرمايه گذاري در زمينه هاي مشترك فقط توليد كالاهاي فيزيكي نيست بلكه حضور 80 دانشجو از ولايت فراه در دانشگاه هاي بيرجند نيز فرصت مناسبي براي توليد ثروت است و دانشجويان صنعتي از هم اكنون قابل سرمايه گذاري هستند و مي توان در حوزه هاي توليد نرم افزار از قابليت آنها استفاده كرد.
وي همچنين به حضور 2 هزار دانش آموز افغان در استان خراسان جنوبي اشاره كرد و گفت: اين حضور هم يك نعمت براي سرمايه گذاري در كارهاي آينده است.
مروج الشريعه تاكيد كرد: تجارت، بيمه و نظام مالي مشترك در پرتو ايجاد اتاق مشترك بازرگاني بيرجند و فراه محقق و از جلسات مشترك اين اتاق پروتكل ها و قراردادهاي مهم خارج مي شود.
وي افزود: حتما توافق استاندارد في مابين لازم است كه با يك سيستم نظارتي حتي ذره اي كالاي بي كيفيت يا تاريخ گذشته از مرز خارج نشود و اين مهم يك تفاهم نامه قوي جدي و استاندارد مشترك دو استان را طلب مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه توليد بي كيفيت مقرون به صرفه نيست چون بازاري ندارد گفت: در كشور افغاستان فقط ايران ارايه كننده كالا نيست و رقابت دير يا زود بازارهاي هر دو قسمت را فرا مي گيرد.
مروج الشريعه به همكاري هاي دانشگاهي بين دو كشور ايران و افغانستان اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه دانشگاه بيرجند تنها نقطه نوار مرزي شرق كشور است كه مركز افغانستان شناسي دارد اميد مي رود با حضور مداوم تجار و دانشگاهيان افغان به غناي اين مركز آموزشي و گسترش ارتباطات فرهنگي دانشگاهي استان افزوده شود.
وي با اعلام آمادگي كامل براي تامين كالاهاي موردنياز جمعيت هاي مستقر در نواحي مرزي مشترك گفت: مرزهاي يزدان و دوكوهانه به عنوان پايانه هاي مشترك مصوب شده اند كه از دوكوهانه و معبر مرزي و كمرگي به عنوان پايانه صنايع دام و دامپروري استفاده مي شود و در آمايش شرق نيز اين موضوع به تصويب رسيده است.
استاندار خراسان جنوبي افزود: يزدان نيز به عنوان پايانه انرژي و فرآورده هاي سوختي مورد توجه است و سرمايه گذاران ايران و افغانستان مي توانند با استقرار پنل هاي خورشيدي چه در اين طرف مرز يا آن سمت توليد براي جمعيت نوار مرز موجود در خاك افغانستان برق توليد كنند.
وي تاكيد كرد: اگرچه معابر مذكور بنا به دلايلي مسدود اعلام شده اما اين پتانسيل قابل فعال سازي است و به نفع دو كشور هم خواهد بود.
مروج الشريعه افزود: دام ثروتي است كه از افغانستان وارد خراسان جنوبي مي شود لذا بخش خصوصي با ايجاد كشتارگاه مي تواند منابع مشترك بين دو كشور به وجود آورد.
وي گفت: ورود دام مزيت هاي متعددي دارد اما گاهي با معضلاتي مواجه مي شود ولي مي توان اين مسئله را با كمك بخش خصوصي مديريت كرد تا سود آن نصيب ساير كشورها نشود.
استاندار خراسان جنوبي ايجاد يك كشتارگاه مناسب در مرز و ورود منظم دام براي توليد و ايجاد منافع مشترك بين ولايت فراه و خراسان جنوبي را يك راهكار براي اين موضوع دانست و گفت: يك مفهوم خاص در توازن تجارت رعايت موازنه مبادلات بوده و بخش ديگر از كار توليد هاي مشترك است.
وي با اميدواري از مثمرثمر بودن سفر والي فراه به خراسان جنوبي افزود: اين سفر مي تواند منجر به تصميمات و اقدامات مهمي براي آينده استان خراسان جنوبي و ولايت فراه شود.
مروج الشريعه بيان كرد: تجار بزرگي از خطه هرات و فراه در خراسان جنوبي فعاليت اقتصادي انجام مي دهند و ولايت فراه ريشه تجارت پروري در افغانستان است به طوري كه هنوز افرادي از اين ولايت هستند كه بيش از 30 سال قبل در خراسان ساكن بوده و در ابعاد مختلف فعاليت مي كنند.
سفر والي فراه افغانستان و هيات همراه به خراسان جنوبي روز شنبه با هدف تحكيم روابط اقتصادي و تجاري اين استان با ولايت فراه انجام شد.
هيات افغان ضمن ديدارهاي مختلف با مسئولان خراسان جنوبي از پايانه هاي مرزي و قابليت هاي اقتصادي اين استان نيز بازديد كردند.
9893*3028

سرخط اخبار استان‌ها