۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۸
کد خبر: 83064570
T T
۰ نفر

وزير علوم: دانشجويان از سياسي كاري دوري كنند

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۸
کد خبر: 83064570
وزير علوم: دانشجويان از سياسي كاري دوري كنند

بيرجند ـ ايرنا ـ وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشجويان بايد دغدغه سياسي داشته باشند و سياست را بدانند اما از سياسي كاري ها دوري كنند.

به گزارش ايرنا منصور غلامي روز شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه بيرجند اظهار داشت: دانشجو نبايد سياسي كاري كند و بايد مراقب باشد كساني كه با سياسي كاري از فضاي دانشگاهي سوء استفاده مي كنند در مقاصد غير منافع ملي استفاده نبرند.
وي خطاب به دانشجويان افزود: شما نسل با اطلاعي هستيد توجه داريد مقام معظم رهبري در ارتباط با آنچه نگران كننده بوده و هست فرموده اند «سياست بله سياسي كاري نه».
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ارتباط با احكام قضايي دانشجوياني كه در تجمعات و اغتشاشات دستگير شده اند بيان كرد: در اين خصوص پيگيري هاي زيادي شد مسئولان قوه قضائيه همكاري خوبي داشتند و اكنون برخي از اين دانشجويان در حال تحصيل هستند.
وي اضافه كرد: اميد است نتيجه اين پيگيري ها سبب شود دانشجوياني كه جرم و تخلف دانسته اي مرتكب نشده اند دچار مشكل نشوند.
غلامي عنوان كرد: مشكلات، انتقادات و پيشنهادات دانشجويان و نمايندگان آنان در دانشگاه بيرجند شنيده شد كه براي رفع بخشي از اين مشكلات از جمله سرويس اياب و ذهاب از طريق استانداري و مسئولان استان پيگيري هاي لازم را انجام مي دهيم.
وي با بيان اينكه همه مشكلات دانشجويان را مي دانيم و به آن واقف هستيم گفت: تا جايي كه ممكن است تلاش كرده ايم سطح خدمات رفاهي دانشگاه ها را افزايش دهيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: يكسري عقب ماندگي هايي در زمينه خدمات رفاهي از گذشته هاي دور داريم اما در چند سال اخير تلاش زيادي شده تا كيفيت خدمات رفاهي افزايش يابد و هنوز اين برنامه ادامه دارد.
وي در ارتباط با بازديد هاي علمي دانشجويان اظهار داشت: دانشگاه ها براي تامين بازديدهاي علمي برنامه و برنامه ريزي لازم را در تامين بودجه ها داشته باشند، اساتيد عامل اصلي به موقع انجام شدن برنامه هاي بازديد هستند.
غلامي بيان كرد: اكنون كه اوايل ترم هستيم دانشجويان اگر برنامه بازديد علمي دارند بايد با اساتيد دانشگاه ها هماهنگ كنند گاهي ممكن است مشغله فكري سبب شود بازديدها به اندازه لازم انجام نشود كه تقاضا داريم در دانشگاه بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
وي به افتتاح پروژه هاي عمراني خيرخواهانه در دانشگاه بيرجند اشاره كرد و افزود: در سطح دانشگاه هاي كشور فعاليت هاي عمراني زيادي توسط خيران در حال انجام است كه در دانشگاه بيرجند نيز اين فعاليت ها موجب دلگرمي است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه هيچوقت از نشست با دانشجويان دانشگاه ها پشيمان نبوده ام يادآور شد: نشست هاي دانشجويي با صفا و صميميت و با صراحتي كه لازمه جواني است انجام مي شود همكاران دانشگاهي هم از صراحت دانشجويان ناراحت نمي شوند بلكه بايد اين صراحت در جامعه سبب شود با شرافت و شهامت زندگي كنيد.
وي اضافه كرد: اين تمرين ها زياد نيست كه ما تحمل آن را نداشته باشيم اما دانشجويان به طور حتم بايد صداقت، امانت و اعتماد را در كنار شهامت داشته باشند.
غلامي، اخلاق را محور زندگي اجتماعي بشر دانست و گفت: دين مبين اسلام نيز تاكيد بر اخلاق دارد پيامبر اكرم (ص) فرموده من براي اتمام مكارم اخلاقي مبعوث شده ام لذا بايد همه تلاش كنيم در هر شرايط سختي اخلاق را سرلوحه كار خود قرار دهيم.

** دانشجويان ايران جزو اخلاقي ترين دانشجويان دنيا
وي با تاكيد بر اينكه دانشجويان جمهوري اسلامي ايران جزو اخلاقي ترين دانشجويان دنيا هستند اظهار اميدواري كرد: اين ويژگي ها بايد سبب سربلندي دانشجويان در تمام مراحل زندگي شان شود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد: تاجايي كه مطمئن شديم دانشجويان، شايسته كمك و حمايت هستند به آنها كمك و حمايت كرده ايم اميد است اين همدلي و همكاري بين اقشار مختلف جامعه و دانشگاه هر روز قوي تر شود.
وي بيان كرد: در دنيا خيلي ها براي درس خواندن پول مي دهند در دانشگاه هاي دولتي طولاني شدن دوره تحصيل برخي دانشجو ها امكانات دانشگاه را اشغال مي كند كه گاهي از روي عمد اين اقدام انجام مي شود.
غلامي گفت: زماني آيين نامه اي براي خارج از نرم سنوات تحصيلي تعيين شده بود كه دانشجو را به شكلي كمك كند تا زودتر و در مهلت قانوني تحصيل را به اتمام برساند اين رقمي نيست كه دانشگاه بخواهد از اين طريق پول كسب كند.
وي اظهار اميدواري كرد؛ فضاهاي دانشگاهي بايد به دانشجو اجازه دهد در فرصت هايي دور هم نشسته و در بحث هاي سياسي و اجتماعي اظهار نظر كنند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: سال قبل آمار فعاليت هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي دانشجويان آمار بسيار خوبي بود با حداقل تنش هايي كه گاهي موجب نگراني برخي مجموعه هاي خارج از دانشگاه مي شد.
وي گفت: امسال هم اميدواريم بتوانيم نشست هايي بيشتري داشته باشيم اينكه دانشجويان اذعان دارند امسال حمايت ها كم شده است شايد دانشگاه ها به دليل شرايط اقتصادي كه پيش آمده بود مقداري در هزينه ها صرفه جويي كرده اند.
غلامي بيان كرد: سازمان برنامه و بودجه در 6 ماه گذشته حداكثر 40 درصد از 50 درصد بودجه دانشگاه ها را در اختيار آنها قرار داده است كه 10 درصد مانده براي دانشگاهي مانند دانشگاه بيرجند بيش از 10 ميليارد تومان است كه مجبور بوده از هزينه هاي مختلف كم كند اين ممكن است در حمايت هايي دانشجويان تاثير گذاشته باشد.
وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه وزير علوم نبايد عضو هيات علمي باشد چون نگاه صنفي دارد گفت: اين پيشنهاد خوبي است ولي يادتان باشد اساتيد، دانشجويان و كارمندان خانواده دانشگاهي هستند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه ما كار صنفي نمي كنيم تاكيد كرد: حقوقي كه به ما پرداخت مي شود قانوني است نه ريالي بيشتر يا كمتر، لذا اين چارچوب قابل دستكاري نيست.
وي در ارتباط با انتصاب يكي از معاونان وزارتخانه متبوع از دانشگاه اهواز كه سوال يكي از دانشجويان بود نيز افزود: هرگونه خبري در اين زمينه را كذب مي دانم.
غلامي اظهار داشت: تلاش داريم ضمن حفظ توليد علم براي اينكه نشان دهيم در سطح دنيا جمهوري اسلامي ايران، جوانان و دانشجويان با انتشار دستاوردهاي علمي خود به روز كار مي كنند برنامه هاي زيادي در دست اجرا داريم.
وي بيان كرد: در اين خصوص آيين نامه هايي تنظيم شده تا فعاليت هاي پژوهشي و دستاوردهاي علمي را به سمت جامعه و صنعت بكشانيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد: در اين زمينه كارهاي خوبي صورت گرفته و در چند ماه گذشته از دانشگاه هاي بزرگ چندين گزارش تحليلي از حوزه علوم انساني به دولت، دفتر مقام معظم رهبري و شوراي انقلاب فرهنگي ارسال كرده ايم.
وي عنوان كرد: بدون شك اگر بتوانيم اعتماد دوطرفه بين دانشگاه و مسئولان اجرايي را گسترش دهيم به طور حتم حضور دانشگاهيان نه به صورت فيزيكي كنار ميز مديران تصميم گير كشور بلكه به صورت انتقال اطلاعات، نظرات، تحليل مسائل قوي تر و پررنگ تر خواهد شد.
غلامي افزود: بحث فعاليت هاي فرهنگي فقط با تعامل و همكاري هاي نزديك با بخش حوزه فرهنگي تقويت شده و پيش مي رود.
وي ادامه داد: در بحث معاونان دانشجويي و فرهنگي تاكيد روي معاون فرهنگي است براي اينكه حوزه دانشجويي به صورت يك مركز مستقل با اتصال مستقيم به سازمان دانشجويان كشور عملياتي شود تهيه شده و در حال نهايي شدن است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: اگر دانشگاهي اجازه ندهد معاون دانشجويي و فرهنگي را با همديگر داشته باشند حتما معاون فرهنگي باقي خواهد ماند.
رسيدگي به وضعيت رفاهي دانشجويان، تامين، افزايش و ساماندهي سرويس اياب و ذهاب دانشگاه، افزايش بودجه هاي فرهنگي، پروژه محوري فعاليت ها، افزايش سرانه هاي دانشجويي از عمده مشكلاتي بود كه توسط نمايندگان دانشجويان در اين نشست مطرح شد.
7557 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها