۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۰۵
کد خبر: 83064692
T T
۰ نفر

جنگ روانی و مردم - رسول محمدحسنی*

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۰۵
کد خبر: 83064692
جنگ روانی و مردم - رسول محمدحسنی*

بیرجند - ایرنا - اینكه ایران در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی است امروز بر آن اجماع داخلی شكل گرفته اما شاید مهمتر از این نبرد نرم، جنگ روانی دشمن علیه مردم در سراسر كشور است.

روایت اول: وارد مغازه ای برای خرید موادغذایی می شوم و پس از انتخاب یك كالای موردنیاز هنگام پرداخت بهای آن فروشنده می گوید 4800 تومان و ادامه می دهد از هفته قبل تا الان هزار تومان گران تر شده است. من كه نمی دانم دقیقا در این زمان و مكان چه باید بگویم، پاسخ می دهم بله بعضی افزایش قیمت ها غیرطبیعی به نظر می رسد و او بلافاصله ادامه می دهد افزایش قیمت ها هنوز در راه است، بگذارید 13 آبان بیاید! من بدون آنكه بپرسم منبع این اخبار شما كجاست از مغازه خارج شدم ولی مثل هر ایرانی فكرم از موضوع خارج نشد.

روایت دوم: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا 18 اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و اعلام كرد تحریم هایی كه در چارچوب توافق هسته ای برداشته شده بود، دوباره اعمال می شود. با این حال سایر طرف های برجام با عهدشكنی آمریكا مقابله كرده و تلاش دارند با پایبندی به برجام این توافق بین المللی را حفظ كنند. همزمان، اروپایی ها اعلام كرده اند كه روی یك سیستم پرداخت مالی برای مقابله با تحریم های آمریكا علیه كشورهایی مانند ایران كار می كنند.

روایت سوم: بسیاری از صاحبنظران، مسئولان عالی و فعالان سیاسی و اجتماعی كشور حتی پیش از اعلام رسمی ترامپ برای خروج از برجام می دانستند و می گفتند سخن پراكنی و اقدامات او بیش و پیش از آنكه طرح و برنامه نو عملیاتی در حوزه مقابله با جمهوری اسلامی ایران باشد، فاز جدیدی از جنگ روانی علیه یك ملت است تا آنان را از راه های رفته پشیمان و از آینده ناامید سازند و در اذهان مردم و مسئولان كشور خطای محاسباتی ایجاد كنند. مرور عملكرد دولتمردان آمریكا در اقدامات پیشین از جمله حمله به افغانستان و عراق نیز نشان می دهد قبل از هر اقدام عملیاتی، رسانه های غول آسای آنها به این كشورها حمله كردند حتی گفته شد هالیوود نیز به این جنگ رسانه ای پیوست و در واقع با تولید محتوا براساس امیال و اهداف پلید خود و سوءاستفاده از برخی مشكلات داخلی این كشورها ذهن و فكر مردم را ابتدا به هم می ریزند و سپس آنگونه كه بخواهند مرتب می كنند تا بستر اقدامات ویرانگر بعدی فراهم شود.

روایت چهارم: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید فطر امسال با تأكید بر اینكه ملت ایران باید بیدار و هوشیار باشد و توطئه‌ها را بشناسد، افزودند: امروز توطئه اصلی دشمن عبارت از «فشار اقتصادی» به توده‌های مردم برای خسته و ناامید كردن آنان است. حضرت آیت الله خامنه ای 25 خرداد 97 همه دستگاههای حاكمیتی و مسئولان را به تلاش بی‌وقفه برای مقابله با این توطئه توصیه و خاطرنشان كردند: یك كانون مركزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشكیل شده است كه این كانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال كند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا كند. ایشان با تأكید بر اینكه آحاد مردم نیز برای مقابله با این توطئه وظایفی دارند، افزودند: یكی از موضوعاتی كه باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد، «پرهیز از اسراف و زیاده‌روی» است. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وجود نقدینگی بالا در كشور گفتند: صاحبان این نقدینگی، آن را به سمت تولید هدایت كنند تا چرخ های زندگی مردم به حركت در بیاید. ایشان وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی را موضوعی مهم خواندند و با اشاره به رواج پدیده ناپسندِ توهین و تهمت به یكدیگر در فضای مجازی خاطرنشان كردند: اینگونه اقدامات كه گناه كبیره است، به فضای عمومی كشور و وحدت ملی لطمه می زند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سیاست تبلیغاتی دشمن برای ایجاد جنگ روانی در جامعه از برخی رسانه ها و افراد كه سخنان دشمنان را تكرار می‌كنند، انتقاد و آنها را به پرهیز از این اقدام دعوت كردند.

روایت پنجم: امروز كمتر كسی است كه مشكلات اقتصادی و معیشتی در كشورمان را كه قشرهای مختلف مردم با آنها مواجه اند، انكار كند و یكی از آثار تهدیدها و تحریم های خارجی برای ما این است كه نقاط ضعف و آسیب مان آشكار می شود و در پنج سال اخیر نیز فضای مطالبه گری برای رفع كاستی ها و نابسمانی ها در كشور گسترش یافته و اقدامات ارزشمندی هم برای اصلاح امور و مبارزه با فساد انجام شده است. یكی از وجوه مشترك كلام مردم و مسئولان امروز این است كه بخش زیادی از مشكلات و موانع كنونی به ویژه در حوزه اقتصادی و تنظیم بازار مربوط به داخل كشور و عملكرد دستگاه هاست تا تهدید و تحریم به ویژه تحریمی كه هنوز قرار است بیاید و دشمن با بهره گیری از این ترفند جنگ روانی و ناآگاهی برخی افراد در داخل، بر اوضاع تاثیر بگذارد!

روایت ششم: امام جمعه موقت بیرجند در خطبه های نمازجمعه اخیر مركز استان گفت كه مهمترین جنگ امروز دشمن با ما جنگ روانی است و رشد سیاسی در این مواقع باید خود را نشان دهد، دشمن امروز در جنگ روانی واقعیت ها را وارونه می كند و با سیاه نمایی موفقیت های 40 ساله انقلاب را نادیده گرفته و مگس وار بر روی زخم دست می گذارد. حجت الاسلام محمد مختاری ششم مهر 97 افزود: دشمن می خواهد با فشار اقتصادی، فرهنگی و روانی مردم ما را سرگردان كند و وقتی ملتی گیج و مبهوت شود اقدامات نسنجیده انجام داده و خلاف منافع ملی خود عمل می كند، جنگ اقتصادی زمانی جواب می دهد كه مردم ما در جنگ روانی شكست بخورند و این مشكلات آشفته كنونی نتیجه جنگ روانی دشمن است.

روایت آخر: جنگ روانی واقعیتی است كه در عرصه علم و تجربه ثابت شده و از دل جنگ های بزرگ دنیا درباره آن تئوری هایی بیرون آمده كه امروز در كلاس های درس علوم ارتباطات تدریس می شود، لازم است در كنار جنگ اقتصادی، این نوع جنگ را نیز باور كنیم، برای آن برنامه هدفمند، هوشمند و اثرگذار مقابله ای داشته باشیم و مردم را برای چنین مقابله ای آماده و تجهیز كنیم كه اولین لازمه اش آگاهی بخشی و رشد سیاسی مردم است. تشكیل «ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی كشور» و انتصاب عبدالرضا رحمانی فضلی به ریاست آن از سوی رئیس جمهوری اقدام شایسته و اثرگذاری است كه قطعا آثار و نتایج آن طی روزها و هفته های آینده بیشتر نمایان می شود. در حكم دكتر روحانی آمده است: 'سیاستگذاری و برنامه ریزی رسانه ای و نظارت بر اجرای آنها برای ایفای نقش فعال و موثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی مورد انتظار است. طبق مصوبه شورای عالی تمامی مسئولان و اعضای قوای سه گانه، ائمه جمعه، كاركنان نهادهای رسمی كشوری و لشگری و كلیه رسانه های كشور موظف به هماهنگی، همكاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد می باشند.'
ملت ایران مردمی فهیم و اهل مشاركت اجتماعی هستند از این رو باید اطلاعات لازم به صورت شفاف و به موقع در اختیار آنان قرار گیرد كه لازم است دستگاه های مختلف در سطوح كشوری و استانی متناسب با وضعیت جدید و بهره گیری از ظرفیت رسانه ها اقدام كنند.
---------------------------------------------------------------------------------------
*خبرنگار ایرنا

سرخط اخبار استان‌ها