۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 83064765
T T
۰ نفر
سرمایه گذار برای تولید پی وی سی در طبس اعلام آمادگی كرد

بیرجند - ایرنا - فرماندار ویژه طبس گفت: نخستین بار در كشور طرح تولید پی وی سی از كك در طبس مطرح شد و گروه صنعتی پارس به عنوان سرمایه گذار این پروژه اعلام آمادگی كرد.

سید مهدی طلایی مقدم روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پی وی سی از صنایع مادر در پتروشیمی و محصولی استراتژیك است كه چرخ ده ها كارخانه دیگر از آن می‌چرخد.
وی با اشاره به پركاربرد بودن این ماده در صنایع تولیدی بیان كرد: این ماده در تولید بسیاری از مواد مصرفی زندگی ما جایگاه قابل قبولی دارد و سقف، دستكش، پنجره، چكمه، كفش، میز، روكش تقویم، جلد گوشی، فاكس، لوله و بسیاری موارد دیگر همه از جنس پی وی سی است.
معاون استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: وقتی پی وی سی از نفت خام گرفته می‌شود هزینه‌های تولید آن بالاست و شاید برای دولت و سرمایه گذار بخش خصوصی سودآوری نداشته باشد.
وی گفت: چند كشور در دنیا به غیر از نفت خام با هزینه خیلی پایین تر و سودآوری چندین برابر، از كك، پی وی سی می‌گیرند.
طلایی مقدم اظهار داشت: پیشنهاد دهنده این طرح از مهندسان صنایع پتروشیمی كشور است كه فروردین امسال با صاحب هلدینگ پارس از كارخانه كك طبس بازدید كردند و این طرح اولین بار در كشور مطرح شد كه هزینه‌ها پایین تر و تولید بیشتر خواهد بود.
وی افزود: متعاقب قبول پیشنهاد تولید پی وی سی از كك توسط صاحب هلدینگ پارس، در مرداد ماه با هماهنگی استانداری بازدیدی از سه واحد تولیدی پی وی سی از كك بندر شانگهای چین داشتیم كه آنجا با كامیون زغالسنگ برای كك می‌آوردند و سپس خط تولید پی وی سی بود در صورتی كه ما معادن زغالسنگ را كنارمان داریم.
فرماندار ویژه طبس با بیان اینكه حدود 50 هزار واحد تولیدی از پی وی سی می‌تواند استفاده و ایجاد اشتغال كند گفت: اشتغال مستقیم در كارخانه پی وی سی 300 نفر و واحدهای تولیدی كه از این صنعت مادر می‌توانند استفاده كنند شاید چندین هزار واحد تولیدی باشد و بیش از 16 هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌كند.
وی افزود: این اشتغال‌های غیر مستقیم نه تنها برای منطقه بلكه می‌تواند برای كل استان و بخشی از كشور ایجاد اشتغال كند.
طلایی مقدم اظهار داشت: چهارشنبه گذشته جلسه‌ای با مدیران استان داشتیم كه به خوبی همراهی كردند و در حال حاضر سرمایه گذار اعلام آمادگی كرده و مشغول بررسی جانمایی طرح هستیم.
وی گفت: طرح توجیهی آن در جلسه آورده شد و میزان آب برق و گاز و خدمات موردنیاز را اعلام و دستگاه خدمات رسان در استان در جلسه اعلام آمادگی كردند.
فرماندار ویژه طبس یادآور شد: زغالسنگ طبس بدون اینكه با زغالسنگ دیگری میكس شود می‌توان برای پی وی سی از آن استفاده كرد.
طبس در 270 كیلومتری غرب بیرجند مركز خراسان جنوبی قرار دارد و یكی از قطب های تولید زغالسنگ در كشور است.
7217*3028

سرخط اخبار استان‌ها